Korelasi Pola Asuh Orang Tua Dan Status Pekerjaan Terhadap Kedisiplinan Anak Di RA Nurul Yaqin Kecamatan Medan Timur

Anita Anita

Abstract


A person's development, especially the formation of attitudes, habits and behavior patterns in childhood can be said to be entirely in the form of parenting. One of the developments that can be seen in a child is the development of discipline. This study aims to determine the relationship between parenting and work on child discipline at RA Nurul Yaqin, East Medan District. The sample in this study consisted of 33 parents who had children aged 4-7 years. This type of research is non-parametric correlation with a cross-sectional approach. The data analysis technique used univariate and bivariate tests with Chi Square Fisher's Exact Test. The results showed that most of the parenting patterns were non-democratic as many as 24 people (72.7%), the most parents' work was not working as many as 21 people (63.6%), and good child discipline as many as 21 people ( 63.6%). There is a significant relationship between parenting and child discipline in RA Nurul Yaqin, Medan Timur District (p value 0.012) and there is no significant relationship between parental work and child discipline in RA Nurul Yaqin, Medan Timur District (p value 1,000).


Full Text:

PDF

References


Agustina, L., Darmiyanti, A., & Riana, N. (2021). Peran Orang tua Dalam Menanamkan Kedisiplinan pada Anak Usia 4-5 Tahun. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 42074214. https://edukatif.org/index.php/edukatif/index%0APeran

Ahmad, S. (2015). Bimbingan Dan Konseling di Taman Kanak-Kanak (1st ed.). PRENADAMEDIA GROUP.

Anoraga. (2009). Psikologi Kerja. Rineka Cipta.

Aulina, C. N. (2013). Penanaman Disiplin Pada Anak Usia Dini. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 2(1), 3649. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.45

Aziz, O. F. (2019). PERANAN ORANG TUA DALAM MENANAMKAN KEDISIPLINAN ANAK USIA DINI PADA LINGKUNGAN KELUARGA (STUDI KASUS DI DUSUN KUKAP DESA PONCOSARI KECAMATAN SRANDAKAN). Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(2), 158171. https://doi.org/10.21831/diklus.v1i2.23867

Baiti, N. (2020). PENGARUH PENDIDIKAN, PEKERJAAN DAN POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KEMANDIRIAN ANAK. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 6(1). https://doi.org/10.18592/jea.v6i1.3590

Hapsari, E. T., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2019). POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENERAPKAN KEDISIPLINAN SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Basicedu, 3(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.145

Makagingge, M., Karmila, M., & Chandra, A. (2019). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP PERILAKU SOSIAL ANAK (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018). Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3, 116122. https://doi.org/dx.doi.org/10.24853/ yby.3.2.16-122

Munandar. (1983). Emansispasi Wanita Ganda. UI.

Nasution, M. (2018). Pola Asuh Permisif Terhadap Agresifitas Anak di Lingkungan X Kelurahan Suka Maju Kecamatan Medan Johor. Prosiding Konferensi Nasional, 2(Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah), 14.

Nisa, F., Fathurohman, I., & Setiawan, D. (2021). Karakter Kedisiplinan Belajar Anak Sdn 2 Muryolobo Pada Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(4).

Nur Hidayatullah, I. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas VI B MI Negeri 2 Banyumas [IAIN Purwokwrto]. https://r.search.yahoo.com

Puji, H., & Ana, R. (2019). Hubungan Status Pekerjaan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Prasekolah Umur 4-6 Tahun Di Tk Islam Miftahul Ulum Kecamatan Tambakromo Kabupaten Pati. Jurnal Ilmu Kebidanan Dan Kesehatan (Journal of Midwifery Science and Health), 10(2), 140148.

Ramadona, M., Anjani, A. R., & Putriani, R. (2020). PENGARUH POLA ASUH ORANGTUA TERHADAP KEDISIPLINAN PESERTA DIDIK DI SMK TEKNINDO JAYA DEPOK. Research and Development Journal of Education, 6(2). https://doi.org/10.30998/rdje.v6i2.4531

Rustati, N., & Suryanda. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Bekerja dengan Kemandirian Anak Pra Sekolah. Jurnal Ners Dan Kebidanan, 6(1), 3543. https://doi.org/10.26699/jnk.v6i1.ART.p035

Sari, E., Rusana, R., & Ariani, I. (2019). Faktor Pekerjaan, Pola Asuh dan Komunikasi Orang Tua terhadap Temper Tantrum Anak Usia Prasekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan Anak, 2(2). https://doi.org/10.32584/jika.v0i0.332

Schohib, M. (2010). Pola Asuh Orang Tua (Dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri Sebagai Pribadi Yang Berkarakter). Rineka Cipta.

Setiadi, R., Gandini, A. L. A., & Kalsum, U. (2020). Parenting Skill Meningkatkan Pengetahuan Orangtua tentang Pembentukan Karakter Disiplin Anak Prasekolah. Poltekita : Jurnal Ilmu Kesehatan, 14(1). https://doi.org/10.33860/jik.v14i1.41

Shochib, M. (2010). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri (2nd ed.). PT RINEKA CIPTA.

Suryadi, E., M.H.Ginanjar., M. P. (2018). Penggunaan Sosial Media Whatsapp Dan Pengaruhnya Terhadap Disiplin Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 07(1).

Tridhonanto, A., & Agency, B. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. PT Elex Media Komputindo.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 pasal 7 (ayat 2). (n.d.).

Utami, F. (2021). Pengasuhan Keluarga terhadap Perkembangan Karakter Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 17771786. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.985




DOI: https://doi.org/10.30596/al-hanif.v2i2.11747

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



 

 

Al-Hanif (Jurnal Pendidikan Anak dan Parenting)

Alamat Redaksi:  Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Jl. Kapten Mucktar Basri No.3 Medan

Situs web:  http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/ALHANIF/index

Email:  alhanif@umsu.ac.id