Dampak Bullying Terhadap Perilaku Remaja; Studi Kasus pada Pelajar SMA Negri Palembang

Ira Permata

Abstract


This study discusses the impact of bullying on adolescent behavior, where bullying itself is a hostile act carried out by one person or group of people with the aim of scaring or hurting others. This study aims to obtain a clear and in-depth picture of the impact of bullying on student behavior at SMA Negeri Palembang. This research was conducted using a qualitative case study approach, which seeks to describe and understand how the impact of bullying on adolescent behavior and how schools deal with the impact of bullying that occurs in the school environment. Data collection techniques were carried out by interview, observation. The results of the study indicate the impact of bullying on the behavior of students who are victims of bullying including; some victims feel afraid, feel inferior and some even feel uncomfortable, victims feel intimidated so that it makes them feel that school is not a fun place anymore, it becomes a scary place. A comprehensive policy is needed in schools, a policy that involves components from teachers to students, from school principals to parents of students, collaboration between teachers, parents and the community.

Keywords: Bullying, Adolescent Behavior, School Violence

Full Text:

PDF

References


Al Fajriyah, K. (2015). Hubungan antara frustrasi dengan agresivitas siswa smp negeri 3 suruh. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SURAKARTA.

Albanjari, E. S. (2018). Mengatasi Kenakalan Remaja Pada Masa Transisi. Tadrib, 4(2), 246–259.

Amri, S. (2019). HUBUNGAN ANTARA BULLYING VERBAL DENGAN HARGA DIRI PADA REMAJA SMK DR. TJIPTO SEMARANG. Universitas Ngudi Waluyo.

ANBIYANINGRA, R. (2016). PERILAKU BULLYING SISWA SEKOLAH MENENG AH ATAS DI LINGKUNGAN SEKOLAH (Studi Kasus Pada Siswa SMA Sumatra 40 yang Melakukan Bullying). FKIP UNPAS.

Asy’ari, H., & Dahlia, L. (2015). School Bullying Pada Siswa SMP Al Fajar Ciputat Tangerang Selatan Banten. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(01), 1–14.

Claudia, F., & Sudarji, S. (2019). SUMBER-SUMBER RESILIENSI PADA REMAJA AKHIR YANG MENGALAMI KEKERASAN DARI ORANGTUA PADA MASA KANAK-KANAK. Psibernetika, 11(2).

Ernawati, E. (2018). Sosialisasi meningkatkan kesadaran santri terhadap tindakan bullying di pesantren. ABDI MOESTOPO: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(02), 38–44.

Fadilah, R. (2019). PERBEDAAN POLA ASUH REMAJA DI AMERIKA DAN ASIA YANG DAPAT MEMPENGARUHI KENAKALAN REMAJA DI SEKOLAH. INTERNATIONAL SEMINAR AND CONFERENCE GUIDANCE AND COUNSELING COLLABORATION DEPARTEMENT GUIDANCE AND COUNSELING ISLAMIC (FITK-UINSU MEDAN) WITH ACADEMY OF TARBIYAH SCIENCE AL ITTIHADIYAH, 512.

HandVoko, M. K., & Asikin, N. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Instrinsik Terhadap Prestasi Belajar Biologi Kelas XI IPA di SMA Negeri 4 Tanjungpinang. Pedagogi Hayati, 3(1), 1–7.

Hasibuan, R. L., & Wulandari, R. L. H. (2015). Efektivitas rational emotive behavior therapy (REBT) untuk meningkatkan self esteem pada siswa SMP korban bullying. Jurnal Psikologi, 11(2), 103–110.

HumVairoh, M. (2016). PENGARUH LAYANAN KONSELING KELOMPOK TERHADAP INTERAKSI SOSIAL SISWA KORBAN BULLYING KELAS X DI SMK NEGERI 2 TEBING TINGGI TAHUN AJARAN 2014/2015. UNIMED.

Junalia, E., & Malkis, Y. (2022). Edukasi Upaya Pencegahan Bullying Pada Remaja di Sekolah Menengah Pertama Tirtayasa Jakarta. Journal Community Service of Health Science, 1(1), 15–20.

Kharis, A. (2019). Dampak Bullying Terhadap Perilaku Remaja (Studi pada SMKN 5 Mataram). JIAP (Jurnal Ilmu Administrasi Publik), 7(1), 44–55.

Kusumawardani, L. H., Dewanti, B. R., Maitsani, N. A., Uliyah, Z., Dewantari, A. C., Laksono, A. D., Saraswati, G. I., Nugroho, K. A., Lestari, A. D., & Laila, N. R. (2020). Peningkatan Pengetahuan Pencegahan Perilaku Bullying Melalui Metode Edukasi Dan Role Play Pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Ilmiah Keperawatan, 15(2), 162–171.

Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Nurida, N. (2018). Analisis perilaku pelaku Bullying dan upaya penanganannya (studi kasus pada siswa Man 1 Barru). Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 1(1), 25–31.

Tumon, M. B. A. (2014). Studi deskriptif perilaku bullying pada remaja. CALYPTRA, 3(1), 1–17.

Vanechia, S. J. (2017). HUBUNGAN HARGA DIRI DENGAN PERILAKU BULLYING PADA SISWA SMKN 8 PADANG TAHUN 2017. Universitas Andalas.

Yuliani, N. (2019). Fenomena kasus bullying di sekolah.

Yuyarti, Y. (2018). Mengatasi Bullying Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1).

Zakiyah, E. Z., Humaedi, S., & Santoso, M. B. (2017). Faktor yang mempengaruhi remaja dalam melakukan bullying. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fjisp.v3i1.8637

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Jurnal Intervensi Sosial dan Pembangunan (JISP)

Editor's Address:

C Building

Department of Social Welfare

Faculty of Social Science and Political Science

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Jl. Kapten Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238

email  : jisp@umsu.ac.id  

Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara


 

 

Flag Counter