Persepsi Masyarakat Terhadap Pemakai Pakaian Gamis (Studi Deskriptif Tentang Persepsi Masyarakat Lingkungan XV dan VIII Kelurahan Mabar Kecamatan Medan Deli Terhadap Pengguna Pakaian Gamis)

Suheri Suheri

Abstract


This study aims to determine the perceptions of Muslim men who wear a robe in the neighborhood of XV and XVIII in Mabar Village, Medan Deli District. Those among the prayer worshipers at a Subulussalam Mosque are 40 to 50 in each prayer congregation using the robe clothing. This research method uses a qualitative approach and relies on in-depth observation and interviews with informants who are not users of robe clothing. The results of this study indicate that robe wearers always appear confident and feel comfortable in worship. The knowledge and opinions of informants on robe wearers are as forms and forms of knowledge that can reflect social values in order to increase one's devotion and faith.


Keywords


Perception, Clothing, Social Value

Full Text:

PDF

References


Cangara, Hapied 2004 :Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta : Raja Grafindo Persada

Hamid &Budianlozall : Ilmu Komunikasi Sekarang Dan Tantangan Masa Depan.

Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Hardjana, Agus M. 2007: Komunikasi Intrapersonal Dan Interpersonal. Kasinius Yogyakarta.

Hardjana, Andre 2000 : Audit Komunikasi. Jakarta : PT. Grasindo

Liliweri Alo 1997: Komunikasi Antar Pribadi. Bandung : Citra Aditya Bakti

Morrisan. 2013. Teori Komunikasi Individu Hingga Massa.Jakarta:Kharisma Putra Utama.

Masyhurah.2000 :Koreksi Total Ritual Sholat. Jakarta: Pustaka Azzam.

Mulyana, Dedi.2011. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. PT. Remaja Rosdakarya Bandung.

Morrisan, Wardhany 2009 : Teori Komunikasi : Bogor : Ghalia Indonesia

: Teori Komunikasi Massa. Bogor : PT. Ghalia Indonesia

M.Reuby, Mahyuzar. 2010 : Memahami Komunikasi Antara Budaya. Bandung : Unpad Press

Nawawi, 1987: Metode Penelitian Bidang Sosial. Jakarta : Univesitas Gadjah Mada.

Rahmat Jalaluddin, 2001, Metode Penelitian Komunikasi, Bandung. PT. Remaja Rosdakarya.

Syukur, Kholil 2011.Teori Komunikasi Massa. Bandung: Cita Pustaka Media Perintis.

Syam, Nina. 2011: Psikologi Sebagai Akar Ilmu Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sinulingga 2011 : Metode Penelitian. Medan : USU Press.

Supropto, Toming 2008 : Kosep-konsep Dasar Komunikasi Efektif. Yogyakarta : Med Press

Walgito, Bima, 2004 : Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta : CV. Andi Offset.2004.

Abdul Rahmad Agus 2013 : Psikologis Sosial, Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada

Bajari Atwar, 2011 : Komunikasi Konstekstual, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya Offset

Ranjabar, Jacobus, 2006 : Sistem Sosial Budaya Indonesia (Suatu Pengantar), Bogor : Ghalia Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.30596/persepsi.v1i1.2505

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


Persepsi: Communication Journal

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Pascasarjana
Jl. Denai No. 217 Medan 20226
Sumatera Utara-20238
E-mail: persepsi@umsu.ac.id