Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak

Teuku Radhifan Syauqi

Abstract


This research aims to test the influence of service, consultation and supervision by the Account Representative on taxpayer compliance The results of regression tests found that partially the service variables, consultation and supervision by the Account Representative have a significant effect on taxpayer compliance, simultaneously service variables, consultation and supervision by the Account Representative have a significant effect on taxpayer compliance. Furthermore, obtained a correlation coefficient (R) value of 0.587 and an Adjusted R Square value of 0.325 indicates that service, consultation and supervision by the Account Representative has an influence on taxpayer compliance of 32.5% and the remaining 67.5% is explained by other factors not included in the study.


Keywords


Services, Consultation, Supervision and Compliance of Taxpayers

Full Text:

PDF

References


Boediono, B. (2003). Pelayanan Prima Perpajakan. Jakarta: Rineka Cipta.

Boy, Nofri. (2010). Analisis Pengaruh Pelayanan, Konsultasi dan Pengawasan Account Representative terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Empiris pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Tangerang dan Serpong), Skripsi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Syarif Hidayatullah.

Ghozali, Imam. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: UNDIP.

Gibson, Robert L. dan Marianne H. Mitchell. (2011). Bimbingan dan konseling. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Harjo, Dwikora. (2013). Perpajakan Indonesia. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Hutagaol, John. (2007). Perpajakan Isu-Isu Kontemporer. Jakarta: Salemba Empat.

Ilyas, Wirawan B. dan Rudi Suhartono. (2013). Perpajakan. Edisi 2. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Irawan, Rahmawati dan Arja Sadjiarto. (2013). Pengaruh Account Representative terhadap Kepatuhan Wajib Pajak di KPP Pratama Tarakan, Jurnal Tax & Accounting Review, Fakultas Ekonomi Universitas Kristen Petra. Vol. 3 No. 2, 2013.

Kuncoro, Mudrajat. (2009). Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi. Edisi 3. Jakarta: Erlangga.

Marsudi, Saring. (2003). Layanan dan Bimbingan. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Nuryani. (2016). Hubungan Persepsi Pelayanan, Persepsi Konsultasi dan Persepsi Pengawasan Account Representative (AR) dengan Persepsi Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi, Skripsi, Fakultas Ekonomi Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Pandan, Siti Hajari. (2014). Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Kualitas Pelayanan, Pemeriksaan dan Kesadaran terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal, Fakultas Ekonomi Universitas Jember.

Pasal 1 Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2007 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan.

Peraturan Menteri Keuangan Republik Indonesia Nomor.79/PMK.01/2015 tentang Account Representative pada Kantor Pelayanan Pajak.

Priantara, Diaz. (2016). Perpajakan Indonesia. Edisi 3. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Rachmawati, Annissa Dwi, et al. (2014). Pengaruh Account Representative (AR) terhadap Kepatuhan Wajib Pajak, Jurnal, Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya.

Rosady, Imas Siti. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pajak dan Kinerja Account Representative (AR) terhadap Kepatuhan Perpajakan, Jurnal, Universitas Komputer Indonesia.

Sari, Diana. (2013). Konsep Dasar Perpajakan. Bandung: PT Refika Aditama.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmawati, Retno. (2015). Pengaruh Pelayanan, Pengawasan dan Konsultasi yang Dilaksanakan oleh Account Representative serta Pemeriksaan Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Badan, Jurnal Online Mahasiswa, Fakultas Ekonomi Universitas Riau. Vol. 2 No. 2, Oktober 2015.

Tjiptono, Fandy. (2007). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Ofset.

Waluyo. (2011). Perpajakan Indonesia. Buku 1. Edisi 10. Jakarta: Salemba Empat.

Wibisono, Dermawan. (2013). Panduan Penyusunan Skripsi, Tesis dan Disertasi. Yogyakarta:Andi.

Widomoko, Nofryanti. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Pengawasan dan Konsultasi oleh Account Representative (AR) terhadap Kepatuhan Wajib Pajak, Jurnal Renaissance, Fakultas Ekonomi Universitas Pamulang. Vol. 2 No. 1, Mei 2017.

Winardi. (2000). Manajer dan Manajemen. Bandung: Citra Aditya Bakti.




DOI: https://doi.org/10.30596/jrab.v21i2.7801