EFEKTIVITAS LAYANAN INFORMASI MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERTANYA SISWA

Ilham Khairi Siregar

Abstract


The purpose of this study on the effectiveness of the service information using scientific approach and use the lecture method to improve the skills of the students asked. The research is a Quasi Experiment with a design pretest-posttest control group design. The study population is students of Madrasah Aliyah Aisiyah Binjai and SMA Muhammadiyah Binjai, subjects were selected using purposive sampling technique. The research instrument uses a questionnaire. Data were analyzed using the Wilcoxon Signed Ranks Test and Kolmogorov-Smirnov Two Independent Samples with SPSS version 20.0. Based on the findings, the scientific information services with more effective approach to improve students' skills in asking questions.

Keywords


Information Services; Saintifk approach; skills inquiry

DOI:

https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v1i3.2246


Full Text:

PDF

References


Abidin. 2014. Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refina Aditama.

Abimanyu. 2008. Strategi Pembelajaran. Dirtjen Dikti Depdiknas. Jakarta.

Ahmad, R. 2013. Dasar-dasar Bimbingan & Konseling. Padang: UNP Press.

Daryanto. 2014. Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.

Fakhruddin, A. U. 2009. Bertanyalah...Bertanyalah..: Cara efektif mencerdaskan dan memaksimalkan potensi diri anda dengan memanfaatkan energi”hukum bertanya”. Yogyakarta: Andi.

Fauziah. 2013. Pembelajaran Saintifik Elektronika Dasar Berorientasi Pembelajaran Berbasis Masalah. Journal Invotec, 9 (2): 165-178.

Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Isnayah. Upaya Meningkatkan Keberanian Berpendapat pada Kegiatan Bimbingan Klasikal dengan Layanan Penguasaan Konten. Jurnal Tindakan Penelitian Bimbingan dan Konseling. 02, (01) Januari 2016.

Kemendikbud. 2013. Pendekatan Saintifik (Scientific) dalam Pembelajaran. Jakarta: Pusbangprodik.

Majid. 2014. Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Interes Media.

Maggio & Rosalie. 2007. Sukses Berbicara dengan Siapa Saja: Keterampilan interpesonal dasar untuk sukses dalam situasi apa pun. Alih bahasa Ahmad Lukman. Jakarta: Gramedia.

Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Mufarokah. 2009. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Teras.

Prayitno & Amti, E. 2004. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Ridwan, A.S. 2014. Pembelajaran Saintifik untuk Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Rudolf, J.L. 2005. Epistemology for the Masses: The origins of the scientific method in American school. History of Education Quarterly, 45, 341-37.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.