Perbedaan Stres Akademik Antara Mahasiswa Tahun Awal dan Mahasiswa Tahun Akhir

Dony Darma Sagita, Wiwi Rhamadona

Abstract


The purpose of this study was to determine and describe the differences stress between early and final year students in academics, This study used a quantitative approach with a comparative descriptive method, and the study population was students of Guidance and Counseling Study Program, Faculcity of Teacher Training and Education, University of Muhammadiyah Prof.Dr.Hamka. The sampling technique used was proportional stratified random sampling. The sample obtained was 192 students, consisting of 98 early year students and 94 final year students. The academic stress instrument adopted from Sagita et., all (2017) consist of 34 items using a likert scale. The data findings were analysed using the independent sample t-test calculation. The result show that: (1) the academic stress of early year students is in the low category, (2) the academic stress between early year students and final years students.

Keywords


Academic Stress; Early Year Students; Final Year Students

Full Text:

PDF

References


Amelia, S., Asni, E., & Chairilsyah, D. (2014). Gambaran Ketangguhan Diri (Resiliensi) Pada Mahasiswa Tahun Pertama Fakultas Kedokteram Universitas Riau. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Riau, 1(2), 1–9.

Aulia, S., & Panjaitan, R. U. (2019). Kesejahteraan psikologis dan tingkat stres pada mahasiswa tingkat akhir. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7(2), 127. https://doi.org/10.26714/jkj.7.2.2019.127-134

Azmy, A. N., Nurihsan, A. J., & Yudha, E. S. (2017). Deskripsi Gejala Stress Akademik dan Kecenderungan Pilihan Strategi Koping Siswa Berbakat. Indonesian Journal of Educational Counseling, 1(2), 197–208.

Bariyyah, K., & Latifah, L. (2015). Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kanjuruhan Malang. Foreign Affairs, 1(1), 270.

Busari, A. O. (2014). Academic stress among undergraduate students: Measuring the Effects of Stress Inoculation Techniques. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(27), 599–609. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n27p599

Cahyani, Y. E., & Akmal, S. Z. (2017). Peranan Spiritualitas Terhadap Resiliensi Pada Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Skripsi. JUrnal Psikoislamedia, 2(1), 32. https://doi.org/10.22373/psikoislamedia.v2i1.1822

CNN Indonesia. (2019). Tuntutan Akademik Picu Stres Hingga Bunuh Diri Pada Remaja. CNN Indonesia.

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. PT REMAJA ROSDAKARYA.

Dimala, C. P., & Rohayati, N. (2019). Kontribusi Academic Burnout Dan Dukungan Sosial Terhadap Academic Engagement Pada Mahasiswa Universitas Buana Perjuangan Karawang. Psychopedia Jurnal Psikologi Universitas Buana Perjuangan Karawang, 4(2), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.36805/psikologi.v4i2.833

Ernawati, L., & Rusmawati, D. (2015). Dukungan Sosial Orang Tua Dan Stres Akademik Pada Siswa Smk Yang Menggunakan Kurikulum 2013. Empati: Jurnal Karya Ilmiah S1 Undip, 4(4), 26–31.

Fachrosi, E., & Supriyantini, S. (2017). Stres Akademik Antara Siswa Pribumi dan Non Pribumi di Sekolah Multikultural. Jurnal Diversita, 3(1), 16. https://doi.org/10.31289/diversita.v3i1.1174

Fitriana, Q. A. (2013). Peran kecendrungan kepribadian Neuroticism dan problem focused coping dalam menjelaskan stres akademik pada mahasiswa tingkat akhir Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Brawijaya. Jurnal Psikologi Klinis.

Gamayanti, W., Mahardianisa, & Syafei, I. (2018). Self disclosure dan tingkat stres pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 115–130. https://doi.org/10.15575/psy.v5i1.2282

Guswani, Aprius, M., & Kawuryan, F. (2011). Perilaku Agresi pada Mahasiswa Ditinjau dari Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Pitutur, 1(2), 86–92.

Hafifah, N., Widiani, E., & Rahayu, W. H. (2017). Perbedaan Stres Akademik Pada Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Berdasarkan Jenis Kelamin Di Fakultas Kesehatan Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Nursing News, 2, 220–229.

Hawari, D. (2018). Manajemen Stres Cemas dan Depresi (Jakarta). Balai Penerbit FKUI.

Hidayat, O., & Fourianalistyawati, E. (2014). Peranan Mindfulness Terhadap Stres Akademis Pada Mahasiswa Tahun Pertama The Role of Mindfulness to Academic Stress on The First- Year University Students. Jurnal Psikogenesis, 5(1), 1–6.

Hurlock, E. (2015). Psikologi Perkembangan. Erlangga.

Ifdil, T., & Ardi, Z. (2013). Kondisi Stres Akademik Siswa SMA Negeri di Kota Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 1, 143–150.

Legiran, Azis, M. Z., & Bellinawati, N. (2015). Faktor risiko stres dan perbedaannya pada mahasiswa berbagai angkatan di Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Palembang. 2(2), 197–202. https://doi.org/10.1063/1.3106611

Manjunath, R., & Kulkarni, P. (2013). Mental Health Status and Depression among Medical Students in Mysore, Karnataka-An Untouched Public Health Issue. Natl J Community Med, 4(1), 50–53.

Maulina, B., & Sari, D. R. (2018). Derajat Stres Mahasiswa Baru Fakultas Kedokteran Ditinjau Dari Tingkat Penyesuaian Diri Terhadap Tuntutan Akademik. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 4(1), 1–5.

Ni’matuzahroh, W. A. dan. (2016). Terapi Spritual Emotional Freedom Technique (SEFT) untuk Menurunkan Tingkat Stres Akademik Pada Siswa Menengah Atas di Pondok Pesantren.

Ningrum, D. W. (2011). Hubungan antara optimisme dan coping stres pada mahasiswa UEU yang sedang menyusun skripsi. Jurnal Psikologi Esa Unggul, 9(01).

Oryza, W., & Daryanti, M. S. (2016). Hubungan Tingkat Stres dengan Kejadian Insomnia pada Mahasiswa Tingkat Akhir DIV Bidan Pendidik Reguler dalam Penyusunan Skripsi di Universitas ’Aisyiyah Yogyakarta, 2016. https://doi.org/10.1095/biolreprod.102.013508

Prasetyawan, A. B., & Ariati, J. (2018). Hubungan Antara Adversity Intelligence Dan Stres Akademik Pada Anggota Organisasi Mahasiswa Pecinta Alam (Mapala) Di Universitas Diponegoro Semarang. Empati, 7(2), 236–244.

Pratama, M. R. (2014). Hubungan motivasi akademi dengan tingkat Stres akademi mahasiswa keperawatan semester VI Stikes’Aisyiyah Yogyakarta. 1–16.

Rahmawati, W. K. (2016). Keefektifan Peer Support Untuk Meningkatkan Self Discipline Siswa SMP. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 3(1), 1–15.

Safitri, R. I., & Dewi, D. K. (2018). Perbedaan Perceived Academic Stress Ditinjau Dari Tahun Angkatan Pada Mahasiswa Fakultas X. 32–42.

Sagita, D. D., D, D., & S, S. (2017). Hubungan Self Efficacy, Motivasi Berprestasi, Prokrastinasi Akademik Dan Stres Akademik Mahasiswa. Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 1(2), 43. https://doi.org/10.26740/bikotetik.v1n2.p43-52

Sasmita, I. A. G. H. D., & Rustika, I. M. (2015). Peran Efikasi Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Penyesuaian Diri Mahasiswa Tahun Pertama Program Studi Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 2(2), 280–289. https://doi.org/10.24843/jpu.2015.v02.i02.p16

Septiani, T., & Fitria, N. (2016). Hubungan Antara Resiliensi Dengan Stres Pada Mahasiswa Sekolah Tinggi Kedinasan. Jurnal Penelitian Psikologi, 7(2), 59–76.

Simbolon, I. (2015). Reaksi Stres Akademis Mahasiswa Keperawatan Dengan Sistem Belajar Blok Di Fakultas Keperawatan X Bandung. Jurnal Skolastik Keperawatan, 1(01), 29–37.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. ALVABETA CV.

Sunarni, T., Husaini, A., & Pratama, Y. D. (2017). Analisis Tingkat Stres Mahasiswa Keperawatan Dalam Mengikuti Sistem Pembelajaran Blok. Saintek Jurnal Ilmiah Sains & Teknologi Industri, 1(1).

Suwartika, I., Nurdin, A., & Ruhmadi, E. (2014). Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Stress Akademik Mahasiswa Reguler Program Studi D Iii Keperawatan Cirebon Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya. Jurnal Keperawatan Soedirman, 9(3), 173–189.

Tuasikal, A. N. A., & Retnowati, S. (2019). Kematangan Emosi, Problem-Focused Coping, Emotion-Focused Coping dan Kecenderungan Depresi pada Mahasiswa Tahun Pertama. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 4(2), 105. https://doi.org/10.22146/gamajop.46356

Wahyudi, R., Bebasari, E., & Nazriati, E. (2017). Gambaran Tingkat Stres pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Riau Tahun Pertama. Jurnal Ilmu Kedokteran, 9(2), 107. https://doi.org/10.26891/jik.v9i2.2015.107-113

Wawan, J. H. (2020). Diduga Stres Skripsi Mahasiswa Yogya Tewas Bunuh Diri dalam Kos. Detiknews.

Widuri, E. L. (2013). Regulasi Emosi Dan Resiliensi Pada Mahasiswa Tahun Pertama. Humanitas, 9(2), 147–156. https://doi.org/10.26555/humanitas.v9i2.341

Yuwono, S. D., & Yunus, A. (2018). Teori dan Aplikasi Teknik Analisis Data dengan SPSS (1st ed.).

ZF, M., TU, S., F, S., & JMC, S. (2014). Perbedaan tingkat stres antara mahasiswa tahun pertama dan tahun kedua di Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. Jurnal Majority, 3(4), 154–162.




DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fbibliocouns.v4i1.5049

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
Biblio Couns Stats