Regulasi Mandiri Transportasi Online Dalam Pembayaran Pesanan Makanan Atas Konsumen Yang Ingkar Janji

Erwin Asmadi

Abstract


The implementation of consumer protection is so detailed that it is regulated through the Consumer Protection Act. But the loss of the online transportation application service providers is less in the spotlight, let alone driver losses as parties affiliated with the service application. This paper presents the disadvantages experienced by drivers and how online service application service companies are able to solve these problems. Especially controlling the implementation of online transportation applications through self-regulation made by online transportation application provider companies (providers of electronic systems). The regulation is subject to and may not conflict with the laws and regulations in force in Indonesia. In practice, the driver loss is often not questioned, but as long as there is proof of purchase, assistance or replacement is possible to the extent possible by the application service provider.


Keywords


Consument, credit contract, payment

Full Text:

PDF

References


Asmadi, Erwin. (2018). Aspek Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Dalam Penggunaan Aplikasi Pembayaran Elektronik (Electronic Payment). Jurnal Doktrina Journal of LawUniversitas Medan Area. Volume 1. Nomor 2, 97.

Barkatullah, Abdul Halim. (2010). Hak-hak Konsumen. Bandung: Nusa Media.

Barkatullah, Abdul Halim., & Prasetyo, Teguh. (2005). Bisnis E-Commerce: Studi Sistem Keamanan dan Hukum di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Makarim, Edmon. (2003). Kompilasi Hukum Telematika. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Pengertian Syarat dan Ketentuan Go-Jek Online (2017). Diakses pada tanggal 13 Oktober 2017 melalui www.go-jek.com.

Prastya, Defry. (2017) Aspek Hukum dalam Bisnis Online. Diakses pada tanggal 16 Oktober 2017 melalui www.defryprastya.blogsot.co.id, Diakses Tanggal 16 Oktober 2017.

Satria, Ridho. (2017). Ruang Lingkup E-Commerce. Diakses pada tanggal 18 Oktober 2017 melalui www.rsatriasucces.wordpress.com.

Soeroso, R. (1996). Pengantar Ilmu Hukum. Jakarta: Sinar Grafika.

Subekti, R. (2004). Kitab Undang-Undang Hukum Perdata. Jakarta: PT. Pradnya Paramita.

Syahrani, Riduan. (2004). Seluk Beluk dan Asas-Asas Hukum Perdata, Bandung: Alumni.

Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2002 tentang Hak Cipta.

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2001 tentang Paten.

Undang-Undang Nomor 15 Tahun 2001 tentang Merek.

Undang-Undang Nomor 36 Tahun 1999 tentang Telekomunikasi.

Undang-Undang Nomor 7 Tahun 2014 tentang Perdagangan.

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1981 tentang Hukum Acara Pidana.

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen.

Undang-Undang Nomor11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik.

Undang-Undang Nomor19 Tahun 2016 tentang Perubahan Undang-undang Nomor11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik.

Yahman. (2015). Karaktersitik Ingkar janji Dan Tindak Pidana Penipuan. Jakarta: Prenada Media Group.

Zulham. (2013). Hukum Perlindungan Konsumen. Jakarta: Kencana Prenada Group.




DOI: https://doi.org/10.30596/dll.v4i1.3164

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Address:

Faculty of Law,  University of Muhammadiyah Sumatera Utara Jl. Kapten Mukhtar Basri No. 3 Medan, Kode Pos 20238

E-mail: delegalata@umsu.ac.id

Telp/HP/WA : 081262664567

DE LEGA LATA: Jurnal Ilmu Hukum is abstracting & indexing in the following databases: 

  Creative Commons License

De Lega Lata: Jurnal Ilmu Hukum is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Statcounter