Pemanfaatan E-Learning Sebagai Adaptasi Pembelajaran New Normal

Uun Ahmad Saehu, Henny Zurika Lubis, Pipit Putri Hariani MD

Abstract


This research was conducted to determine the use of e-learning as an adaptation of new normal learning. descriptive qualitative as data analysis with data collection techniques in the form of literature studies, documentation and questionnaires. From the test, through e-learning used properly because by utilizing e-learning it can provide convenience for students and lecturers. Students can easily study anytime anywhere without fear of missing out on the material because they are able to manage and store existing files. From the lecturer's point of view, they are not always the benchmark of learning resources so they have the opportunity to challenge themselves to learn, learning is achieved and lecturers become innovative in improving the presentation of material there and to students


Keywords


E-Learning System, Daring, New Normal.

References


S. Nuryatin, Adaptasi Metode Pembelajaran Melalui E-Learning Untuk Menghadapi Era New Normal, No. 1, Pp. 19, 2020.

Suharyanto And Adele B. L. Mailangkay, Penerapan E-Learning Sebagai Alat Bantu Mengajar Dalam Dunia Pendidikan, J. Ilm. Widya, Vol. 3, Pp. 1721, 2016, Doi: 10.1016/J.Neubiorev.2016.02.001.

H. Z. Lubis And D. Elvianti, Pengembangan Media Pembelajaran Akuntansi Berbasis Android Dengan Aplikasi Aksi ( Asah Akuntansi ), Pros. Semin. Nas. Pendidik., Pp. 1123, 2018, [Online]. Available: Https://Publikasiilmiah.Ums.Ac.Id/Bitstream/Handle/11617/10236/Makalah 2 Henny Zurika Lubis.Pdf?Sequence=1&Isallowed=Y.

S. R. Chandrawati, Pemanfaatan E-Learning Dalam Pembelajaran, J. Cakrawala Kependidikan, Vol. 8, No. 2, Pp. 172181, 2010.

N. Zuraini, Efektifitas Pembelajaran E-Learning Diera New, Genta Mulia, Vol. Xii, No. 1, Pp. 130136, 2021.

V. D. K. Ompusunggu And N. Sari, Efektifitas Penggunaan E-Learning Berbasis Edmodo Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika, J. Curere, Vol. 3, No. 2, Pp. 5866, 2019, Doi: 10.36764/Jc.V3i2.250.

K. Bisri, S. Samsudi, And S. Supraptono, Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Elearning Berbasis Browser Based Training Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Kompetensi Pemeliharaan/Servis Transmisi Manual Dan Komponen, J. Pendidik. Tek. Mesin Unnes, Vol. 9, No. 1, P. 129527, 2009.

N. Nurkolis And M. Muhdi, Keefektivan Kebijakan E-Learning Berbasis Sosial Media Pada Paud Di Masa Pandemi Covid-19, J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, Vol. 5, No. 1, P. 212, 2020, Doi: 10.31004/Obsesi.V5i1.535.

M. Islamiyah And L. Widayanti, Efektifitas Pemanfaatan E-Learning Berbasis Website Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Stmik Asia Malang Pada Mata Kuliah Fisika Dasar, J. Ilm. Teknol. Inf. Asia, Vol. 10, No. 1, Pp. 4146, 2016, Doi: Issn: 0852-730x.

I. Mutia, Kajian Penerapan E-Learning Dalam Proses Pembelajaran Di Perguruan Tinggi, Fakt. Exacta, Vol. 6, No. 4, Pp. 278289, 2013.

Alimuddin, T. Rahamma, And M. Nadjib, Intensitas Penggunaan E-Learning Dalam Menunjang Pembelajaran Mahasiswa, J. Komun. Kareba, Vol. 04, No. 4, P. 338, 2015.

N. L. Ucu, S. D. E. Paturusi, And S. R. U. A. Sompie, Analisa Pemanfaatan E-Learning Untuk Proses Pembelajaran, J. Tek. Inform., Vol. 13, No. 1, 2018, Doi: 10.35793/Jti.13.1.2018.20196.

Santi Maudiarti, Penerapan E-Learning Di Perguruan Tinggi, Perspekt. Ilmu Pendidik., Vol. 32, No. 1, Pp. 5368, 2018.

L. A. Anggrasari, Penerapan E-Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Di Era New Normal, Prem. Educ. J. Pendidik. Dasar Dan Pembelajaran, Vol. 10, No. 2, P. 248, 2020, Doi: 10.25273/Pe.V10i2.7493.

W. Hartanto, Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran, J. Pendidik. Ekon., Vol. 10, No. 1, Pp. 118, 2016.

D. Sutiyono, Analisis Pemanfaatan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Di Universitas Diponegoro, 2018. [Online]. Available: Http://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Cirp.2016.06.001%0ahttp://Dx.Doi.Org/10.1016/J.Powtec.2016.12.055%0ahttps://Doi.Org/10.1016/J.Ijfatigue.2019.02.006%0ahttps://Doi.Org/10.1016/J.Matlet.2019.04.024%0ahttps://Doi.Org/10.1016/J.Matlet.2019.127252%0ahttp://Dx.Doi.O.

Q. Aini, M. Budiarto, P. O. H. Putra, And U. Rahardja, Exploring E-Learning Challenges During The Global Covid-19 Pandemic: A Review, J. Sist. Inf., Vol. 16, No. 2, Pp. 5765, 2020, Doi: 10.21609/Jsi.V16i2.1011.

J. Andry And M. Stefanus, Pengembangan Aplikasi E-Learning Berbasis Web Menggunakan Model Waterfall Pada Smk Strada 2 Jakarta, J. Fasilkom, Vol. 10, No. 1, Pp. 110, 2020, Doi: 10.37859/Jf.V10i1.1878.

F. Arifin And T. Herman, Pengaruh Pembelajaran E-Learning Model Web Centric Course Terhadap Pemahaman Konsep Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa, J. Pendidik. Mat., Vol. 12, No. 2, Pp. 112, 2018.

Ade Kusmana, Dalam Pembelajaran Oleh: Ade Kusmana *, Lentera Pendidik., Vol. 14, No. 1, Pp. 3551, 2011.

M. H. Fahmi, Komunikasi Synchronous Dan Asynchronous Dalam E-Learneing Pada Masa Pandemic Covid-19, J. Nomosleca, Vol. 6, No. April, Pp. 6876, 2020.

I. Z. Ichsan Et Al., Covid-19 Dan E-Learning: Perubahan Strategi Pembelajaran Sains Dan Lingkungan Di Smp, Jinop (Jurnal Inov. Pembelajaran), Vol. 6, No. 1, P. 50, 2020, Doi: 10.22219/Jinop.V6i1.11791.

M. A. Rahman, R. Amarullah, And K. Hidayah, Evaluasi Penerapan Model Pembelajaran E-Learning Pada Pelatihan Dasar Calon Pegawai Negeri Sipil, J. Borneo Adm., Vol. 16, No. 1, Pp. 101116, 2020, Doi: 10.24258/Jba.V16i1.656.

E. Sudihartinih And W. Wahyudin, Pembelajaran Berbasis Digital: Studi Penggunaan Geogebra Berbantuan E-Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika, J. Tatsqif, Vol. 17, No. 1, Pp. 87103, 2019, Doi: 10.20414/Jtq.V17i1.944.

T. Harjanto And D. S. E. W. Sumunar, Tantangan Dan Peluang Pembelajaran Dalam Jaringan: Studi Kasus Implementas Elok (E-Learning: Open For Knowledge Sharing) Pada Mahasiswa Profesi Ners, J. Keperawatan Respati Yogyakarta, Vol. 5, No. 1, P. 24, 2018, [Online]. Available: Http://Nursingjurnal.Respati.Ac.Id/Index.Php/Jkry/Index.

A. Rijal And A. Sofiarini, Pengembangan E-Learning Mata Kuliah Pembelajaran Matematika Sd Berbasis Aplikasi Moodle Di Pgsd, J. Basicedu, Vol. 3, No. 4, Pp. 20712082, 2019, Doi: 10.31004/Basicedu.V3i4.266.

R. I. Nurrohma And G. A. Y. P. Adistana, Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Media E-Learning Melalui Aplikasi Edmodo Pada Mekanika Teknik, J. Ilmu Pendidik., Vol. 1, No. 3, Pp. 294302, 2019, [Online]. Available: Https://Edukatif.Org/Index.Php/Edukatif/Index.

N. R. W. Firda L, Idg Budi Utama, Pemanfaatan Portal/Web E-Learning Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sma Negeri 4 Singaraja, Dan Sastra Indones. , Vol. 9, Pp. 1322, 2019, [Online]. Available: Https://Ejournal.Undiksha.Ac.Id/Index.Php/Jjpbs/Article/View/20263.

O. Anwar, Implementasi Pembelajaran Berbasis E-Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sd Muhammadiyah, Skripsi, 2020.

R. P. Wibawa, R. I. Astuti, And B. A. Pangestu, Smartphone-Based Application Quizizz As A Learning Media, Din. Pendidik., Vol. 14, No. 2, Pp. 244253, 2019, Doi: 10.15294/Dp.V14i2.23359.




DOI: https://doi.org/10.30596/edutech.v8i1.8784

Refbacks

  • There are currently no refbacks.