ISLAMIC EDUCATION AS A SOLUTION TO THE INFLUENCE OF SOCIAL MEDIA ON ADOLESCENT BEHAVIOR

Hani Nursafwa, Alwan Abdurrafi

Abstract


Social Media is currently the most known, used, and loved by teenagers, especially students.  The most frequently used social media today are Facebook, Instagram, Twitter, etc.  Easy network access nowadays makes students or teenagers use social media freely without thinking about the positive and negative impacts of social media.  As the nation's next generation, teenagers are categorized as the superior generation who can influence social life in terms of religion and social culture.  Meanwhile, with the rapid development of the digital era and very attached to the daily activities of adolescents based on the use of qualitative research methods from the results of investigations into adolescents, the researchers concluded that social networking has become something that can be said as a necessity for adolescents, Islamic religious education as a  one solution that provides a good understanding in terms of Ikhsan.  This paper aims to apply knowledge to the influence of Islamic Religious Education in social media.  The basis used to describe Islamic Religious Education as a Solution to the Effect of Social Media on Adolescent Behavior is to emphasize the Ikhsan attitude in the teenager, so that the reference used is the Al-Qur'an and Sunnah as well as the opinions of scholars who focus on Islamic education in this era.  the development of social media for adolescents, so that concluded if Islamic religious education that emphasizes Ikhsan in adolescents has the opportunity to influence adolescent behavior.

 

Keywords: Islamic Education, Social Media Influence, Adolescent Behavior  


Full Text:

PDF

References


Agis Dwi Prakoso. (2020). PENGGUNAAN APLIKASI TIK TOK DAN EFEKNYA TERHADAP PERILAKU KEAGAMAAN REMAJA ISLAM DI KELURAHAN WAYDADI BARU KECAMATAN SUKARAME. In PENGGUNAAN APLIKASI TIK TOK DAN EFEKNYA TERHADAP PERILAKU KEAGAMAAN REMAJA ISLAM DI KELURAHAN WAYDADI BARU KECAMATAN SUKARAME. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.

Ahmad,Nurul Qomariyah ; Asdiana; Ayatimar, S. (2019). UPAYA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENGHADAPI KENAKALAN REMAJA PADA MASA PUBERTAS. 3(2), 9–17.

Desrianti, D. I., Oganda, F. P., Apriani, D., Arba, L., Raharja, U., Sosial, M., & Agama, P. P. (2021). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Keagamaan Siswa Melalui Pendidikan Agama Islam. 1(1), 46–54.

Elihami, E. (2018). PENERAPAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK KARAKTER PRIBADI YANG ISLAMI Elihami Elihami Abdullah Syahid A . Pendahuluan Pendidikan Agama Islam sebagai suatu proses ikhtiyariyah mengandung ciri dan watak khusus , yaitu proses penanaman ,. 2, 79–96.

Fatah Natsir, Nanat ; Hasbiyallah, Hasbiyallah ; Alamsyah, A. (2019). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENGATASI. 5(2), 139–149.

Haryani, E. (2020). PENDIDIKAN MODERASI BERAGAMA UNTUK GENERASI MILENIA : STUDI KASUS ‘ LONE WOLF ’ PADA ANAK DI MEDAN. 18(2), 145–158.

Hatim, M. (2018). KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH UMUM Muhammad Hatim . 12(2), 140–163.

Istianah. (2020). ERA DISRUPSI DAN PENGARUHNYA TERHADAP PERKEMBANGAN HADIS DI MEDIA SOSIAL.pdf. 6, 89–102.

Jaenal Abidin ; Ilham Fahmi. (2019). MEDIA SOSIAL DALAM MEMPENGARUHI PERILAKU KEBERAGAMAAN SISWA DAN SOLUSINYA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. 3(1), 305–312.

Khoiriyyah, Faizatul ;Thohar, Ilyas ; Jazari, I. (2019). VICRATINA : Jurnal Pendidikan Islam Volume 4 Nomor 3 Tahun 2019. 4, 0–5.

Kusnayat, A., Sumarni, N., Mansyur, A. S., Zaqiah, Q. Y., & Bandung, U. T. (2020). PENGARUH TEKNOLOGI PEMBELAJARAN KULIAH ONLINE DI ERA COVID-19 DAN DAMPAKNYA. 1(2), 153–165.

Mukhlis, D. Z., Sekolah, D., Sarjana, P., Ibn, U., Bogor, K., Sekolah, M., Sarjana, P., Ibn, U., & Bogor, K. (2019). Media Sosial dan Pengaruhnya … Media Sosial dan Pengaruhnya …. 08(02), 397–416.

Munif, M. (2016). PENGEMBANGAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEBAGAI BUDAYA SEKOLAH. 3(2), 46–57.

Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam pada Remaja. XI(1), 63–74.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. 1(1), 128–135.Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membina para Remaja. (n.d.).

Pibriana, D., & Ricoida, D. I. (1978). Analisis Pengaruh Penggunaan Internet Terhadap Minat Belajar Mahasiswa ( Studi Kasus : Perguruan Tinggi di Kota Palembang ). 104–115.

RATNAWATI. (2021). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEBAGAI PENANGGULANGAN PROBLEMATIKA REMAJA SELAMA PANDEMI COVID-19. 1(2), 19–31.

Rohman, F. (2020). Tanggung Jawab Pendidikan Perspektif Pendidikan Islam. 12(2), 171–188. https://doi.org/10.30596/intiqad.v12i2.5557

Rosana, Ellya ; Suhandi ; ferlitasari, R. (2020). PENGARUH MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP PERILAKU KEAGAMAAN REMAJA (Studi Pada Rohis di SMA Perintis 1 Bandar Lampung). 01(02), 1–18.

Sadikin, A., Hamidah, A., Pinang, K., Jl, M., Ma, J., Km, B., Indah, M., Jaluko, K., Kode, K. M., & Indonesia, P. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19 ( Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic ). 6(1), 214–224.

Saputra, E. (2016). DAMPAK SOSIAL MEDIA TERHADAP SIKAP MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. 8(2), 160–168.

Siti, E., Aisyah, N., Hardini, M., Riadi, B., & Islam, P. A. (2021). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Globalisasi Untuk Kaum Milenial ( Pelajar ). 1(1), 65–74.

Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN THE ROLE OF INSTRUCTIONAL MEDIA TO IMPROVING. 2(2).

TafsirWeb. (n.d.). Surat Ibrahim Ayat 24 Arab, Latin, Terjemahan Arti Bahasa Indonesia. TafsirWeb. https://tafsirweb.com/4070-surat-ibrahim-ayat-24.html


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Online ISSN: 2722-7618