THE EFFECT OF SERLI PRACTICUM MODULE ON MAGNETIC MATERIAL TOWARDS STUDENTS LEARNING OUTCOMES IN OFFLINE LEARNING

Melyani Sari Sitepu, Azizah Azizah, AnnisaNur Diani

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of offline learning assisted by the Serli practicum module on magnetic material on the learning outcomes of sixth grade students of SD Negeri 1 Binangga. The type of this research is quantitative research with experimental research type using Quasi Experiment method with Nonequivalent Control Group Design. The subjects in this study were students of class VI SD Negeri 1 Binangga, totaling 23 people. There were 12 experimental class students and 11 control class students. Data retrieval was carried out using multiple choice questions, and data analysis used prerequisite tests, namely normality and homogeneity tests and hypothesis testing using independent sample t-test tests which were analyzed using SPSS Statistics Version 25. Based on the results of this study, it showed a significant value of 0.000 < 0,05 then accept the Ha hypothesis and reject Ho, meaning that the practicum module has an effect when used in improving student learning outcomes. So it can be concluded that there is an influence when using offline learning assisted by the Serli practicum module on magnetic material on the learning outcomes of sixth grade students of SD Negeri 1 Binangga.

Keywords: Offline Learning, Serli Practicum Module, Magnet Material, Learning Outcomes


Full Text:

PDF

References


Amaliah, R. R., Fadhil, A., & Narulita, S. (2014). Penerapan Metode Ceramah Dan Diskusi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAI Di SMA Negeri 44 Jakarta. Jurnal Studi Al-Quran, 10 (2), 119131.

Azizah, & Winarti, P. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Guided Discovery Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 3(1), 111.

Azizah, Winarti, P., & Sani, N. K. (2020). Pengembangan Modul Praktikum Serli (Discovery Learning) Untuk Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 5364.

Handayani, D., Rosnita, & Asmayani. (2015). Pengaruh Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Kelas IV. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Untan, Pontianak, 4(12).

Hisbullah, & Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar. Penerbit Aksara Timur.

Maasi, D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Luar Jaringan (Pjj Luring) Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 2 Salumpaga. Universitas Tadulako.

Mahpudin. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 18.

Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 6776.

Nengrum, T. A., Solong, N. P., & Iman, M. N. (2021). Kelebihan Dan Kekurangan Pembelajaran Luring Dan Daring Dalam Pencapaian Kompetensi Dasar Kurikulum Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah 2 Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan, 30(1), 112.

Pamuji, D. (2017). Keefektifan Jam Analog Dua Empat Sebagai Alat Peraga Materi Waktu Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II Madrasah Ibdidaiyah Mahad Islam Kopeng Kecamatan Getasan Kabupaten Semarang.11(1), 92105.

Prananda, G., & Hadiyanto. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 909915.

Pratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring Dan Luring Pada Masa Pandemi Covid-19. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 4959.

Sugiyono.(2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Alfabeta.

Thalib, A., & Winarti, P. (N.D.). Modul Praktikum IPA Serli (Discovery Learning) Untuk Siswa Kelas VI Sekolah Dasar.

Trisnawaty, F., & Slameto. (2017). Peningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penggunaan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas 4 SD. Satya Widya, 33 (1), 3744.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.