Upaya Guru Tahfidz Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Pada Santri Tahfidz Di Pondok Pesantren Ibn Jauzi

Siti Rahma Bahrin

Abstract


The purpose of this study is to find out how the efforts of tahfidz teachers in improving the quality of memorizing the Qur'an in tahfidz students and what are the obstacles and solutions. The method in this research is a field study approach using qualitative research. It was carried out at the Ibn Jauzi Islamic boarding school from January to March 2022. The primary data were tahfidz teachers, and secondary data were the head of the foundation and tahfidz students, the validity of the data was done by triangulation of sources, the data was obtained by observation and in-depth interviews, then the data was analyzed descriptively with Miles and Huberman's theory. The results of this study indicate that the efforts of tahfidz teachers in improving the quality of memorizing the Qur'an of students are carried out by: emphasizing intentions, motivating students, murojaah continuously and talaqqi in front of the teachers. The obstacles are; the age of the students, the physical condition of the students, the lack of motivation, the physical condition of the teachers, and the feeling of laziness in the tahfidz students. The solution is done by; conduct evaluations, provide continuous motivation, and provide extra supervision.


Keywords


Tahfidz teacher, memorization quality, tahfidz students.

Full Text:

PDF

References


Anwar, K., & Hafiyana, M. (2018). Implementasi Metode ODOA (One Day One Ayat) dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Quran. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 181–198.

Arum, R. P. (2019). Implementasi metode Takrōr Al Manhajy dalam meningkatkan kualitas hafalan Quran siswa: studi kasus di Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak Forum Pembinaan Umat Lamongan dan di Lembaga Pendidikan Tahfidz Al Qurān Indonesia Lamongan. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Dahlan, M. (2019). Social Adaptation, Self-Confidence and their Relation to Student Achievement Motivation of Madrasa Senior High School 1 Bogor Indonesia in Generating Student with Character. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (21), 841–863.

Daulay, N. (2021). Motivasi Dan Kemandirian Belajar Pada Mahasiswa Baru. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 18 (1), 21–35.

Hani, R. A. (2018). Metode Perlafass Tipkas Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’ān Santri Di Pondok Pesantren Modern Al Azhar Menganti-Gresik. EDU-RELIGIA: Jurnal Keagamaan Dan Pembelajarannya, 1(2), 29–37.

Hasanah, U. (2022). PProblematika Guru Bahasa Indonesia Dalam Menyiapkan Materi Bahan Ajar Pada Masa Pandemi Di SMA Negeri 2 Balige.

Hukamak, S., & Ummah, S. S. (2021). Problematika Guru Dalam Mengajar Al-Qur’an Dengan Metode Wafa Pada Anak Usia Dini. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 2(2), 71–82.

Imtihana, A. (2016). Implementasi Metode Jibril dalam Pelaksanaan Hafalan Al-Qur’an di SD Islam Terpadu Ar-Ridho Palembang. Tadrib, 2(2), 179–197.

Jalil, A. F., & Alfurqan, A. (2022). Proses Pembelajaran Tahfidz Alquran Terhadap Peserta Didik. An-Nuha, 2(1), 50–65.

M. Dahlan R., (2016). Konsep Pembelajaran Aqidah Akhlak. Yogyakarta: Deepublish.

Muamalah, R. H. (2018). Metode Tahfiz Alquran di Pondok Pesantren Alquran Baiturrahim Komplek Taman Puri Indah Blok D 11/15 Kec. Serang Kota Serang. Universitas Islam Negeri" SMH" Banten.

Mujiono, M. Dahlan R., A. B. (2022). Peran Guru PAI Dalam Meningkatan Kualitas Akhlak Perspektif Siswa. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 293–303.

Musaddat, I. (2021). Strategi Guru Tahfidz Dalam Meningkatkan Hafalan dan Menjaga Hafalan Santri di Rumah Tahfidz Barokalloh Kalipare: Strategi Guru Tahfidz. AL-WIJDÁN: Journal of Islamic Education Studies, 6(1).

Muslim, M., Mulyanto, M., & Tahyudin, D. (2020). Peran Ustadzah dalam proses bimbingan menghafal Al-Qur’an pada anak usia dini di Griya Qur’an Al-Madani Kota Palembang. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(2), 246–260.

Nizar, H. S., & Hasibuan, Z. E. (2018). Pendidik Ideal Bangunan Character Building. Kencana.

Normawati, S., Sudirman Anwar, M. P. I., & Selpi Indramaya, M. P. I. (2019). Etika dan Profesi Keguruan. PT. INDRAGIRI DOT COM.

Nujia, L. (2020). Upaya Guru Tahfidz Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Pada Peserta Didik Di MAN 3 Tulungagung.

Pojoh, S., Lantang, O. A., & Manembu, P. D. K. (2016). Sistem pendukung keputusan untuk menentukan siswa berprestasi yang layak menjadi siswa teladan. Jurnal Teknik Informatika, 8(1).

Prianto, A., & Putri, T. H. (2017). Pengaruh Ketersediaan Fasilitas Belajar, Dukungan Orang Tua Yang Dirasakan Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa SMA PGRI Ngimbang Lamongan. JPEKBM (Jurnal Pendidikan Ekonomi, Kewirausahaan, Bisnis Dan Manajemen), 1(2).

M. Dahlan R., (2020). Pembentukan Pribadi Unggul Melalui Realisasi Ajaran Agama Dalam Keseharian Remaja Terpelajar. Edukasi Islami, 9(1), 87–98.

Reski, A. (2018). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Fisika Mahasiswa. Musamus Journal of Science Education, 1(1), 1–8.

Risa, N. (2021). EEkperimentasi Bimbingan Belajar Dengan Teknik Token Economy Untuk Meningkatkan Murojaah Jus 30 Pada Santri Di Ponpes Tahfidzul Qur’an Al Awwabin Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Romziana, L., Wilandari, W., Aisih, L. A., Nasihah, R. A., Sholeha, I., Haslinda, H., … Rahmah, K. (2021). Pelatihan Mudah Menghafal Al-Qur’an Dengan Metode Tikrar, Murajaah & Tasmi’Bagi Siswi Kelas XI IPA Tahfidz Madrasah Aliyah Nurul Jadid. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(1), 161–167.

Shodiqul Azmi, M. (2020). Implementasi Metode Talaqqi Dalam Menghafal Al-Qur’an Di SDIT Al-Uswah Magetan. Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Sinaga, M. F., Surbakti, S. P. L. B., Zalukhu, T. M. F., & Batubara, M. D. (2021). Analisis dan Pengembangan Sistem Penerimaan Siswa Baru Tingkat SMA Berbasis Web dengan Metode Kualitatif. Jurnal Syntax Transformation, 2(9), 1319–1328.

Susianti, C. (2017). Efektivitas Metode Talaqqi Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 2(1), 1–19.

Tanjung, A., Bintarti, S., & Nurpatria, E. (2022). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Fasilitas, Dan Electronic Word Of Mouth Terhadap Minat Kunjung Pada Situ Rawa Gede. IKRA-ITH EKONOMIKA, 5(2), 146–156.

Umar, U. (2020). Pengantar Profesi Keguruan.

Winata, I. K. (2021). Konsentrasi dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 13.

Zain, N. (2019). Pengaruh Pendampingan dan Kedisiplinan Ustadz/Ustadzah Terhadap Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri di Pondok Pesantren Yasin Kudus Tahun 2018. IAIN Kudus.




DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fintiqad.v14i1.10038

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

    

Creative Commons License
Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidian Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2598-0033 (Online) || ISSN: 1979-9950 (Print)

 

View My Stats

 Flag Counter

Editorial Address:

Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id