The Thinking Of Islamic Education Renewal In The Perspective Of Mr. Haji Sulong Al-Fathoni

Zailani Z, Abu Bakar Karsae

Abstract


This research discusses the thoughts about educational renewaldone by Haji Sulong. The purpose of this study was to find out the background of Haji Sulong in reforming Islamic education in Patani and the concept of renewing the thought of Haji Sulong Islamic education in Patani. This type of research is qualitative literature research. in this study, the authors used data from other authors as a source of data. The data was collected using literature study techniques, data collection techniques were carried out through library and documentation studies, namely studying books and written materials. The type of research shows the concept championed by Haji Sulong in the renewal of Islamic education in Patani is by developing the Pondok education system into a madrasah education system. The renewal was realized by initiating the establishment of Madrasah al-Ma'arif al-Wathoniyah in Patani

Keywords


Thought for Renewal, Islamic Education, Haji Sulung

Full Text:

PDF

References


Achmadi. (1992). Islam sebagai Paradigma Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.

Aghnides, NP. (1969). Muhammad an Theorities of Finnance: With an Introduction to Muhammadan Law and a Bibliography. New York: AMS Press.

Al-Attas, Muhammad Naquib. (1992). Konsep Pendidikan dalam Islam. Bandung: Mizan.

Al-Shalih, Subhi. (1973). Ulum al-HaditswaMusthalahuhu. Bairut: Dar al-Ilmi li al-Malayin.

Arief, Armai. (2002). Pengatar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press.

Arief, Armai. (2009). Pembaharuan Pendidikan Islam di Minangkabau. Jakarta: PT Suara ADI.

Arief, Armai. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Wahana Kardofa.

Arifin, M. (1987). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Bina Aksara.

Arifin, M. (1994). Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjuan Teoritis dan Pralctis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara.

Ash Shiddieqy, T.M. Hasbi. (tt). Tafsir al-Bayan I Juz 1. Bandung: al-Maarif.

Asmuni, M. Yusran. (1995). Dirasah Islamiah III: Pengatar Studi Pemikiran dan Gerakan Pembaharuan dalam Dunia Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Asrohah, Harun. (1999). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Logos Wacana Ilmu.

Azami, Muhammad Mustafa. (1992). Studies in Hadits Methodology and Literature. Indianapolis, Indiana: American Trus Publications.

Azra, Azyumardi. (2002). Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Basri, Agus. (1984). Pendidikan Islam sebagai Penggerak Pembaharuan. Bandung: PT Al-Maarif.

Bawani, Imam. & Anshori, Isa. (1991). Cendikiawan Muslim dalam Perspektif Pendidikan Islam. Surabaya: PT Bina Ilmu.

Bustami, Muhammad Said. (1984). MafhumTajdid al-Din. Kuwait: PT Dar al-Dawat.

CheDuad, Ismail. (1988). Tokoh-tokoh Ulama Semenajung Melayu. Kota Baru: Masjid Ugama Islam san Adat istiadat Melayu Kelanten.

D. Marimba, Ahmad. (1989). Pengatar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Al-Maarif.

Daradjat, Zakiyah. (1982). Kepribadian Guru. Jakarta: Bulan Bintang.

Daulay, Haidar Putra. (2009). Dinamika Pendidikan Islam di Asia Tenggara. Jakarta: Rineka Cipta.

Departemen, P.N. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Djuhan, Widda. (2010). Sejarah Pendidikan Islam Klasik. Ponorogo: LPPI STAIN.

Echols, John M. dan Shadily, Hasan. (1990). Kamus Inggiris-Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia.

Fadzar, Malik. (1998). Visi Pembaharuan Pendidikan Islam. Jakarta: LP3NI.

Fathy Al-Fathoni, Ahmad. (1994). Pengantar Sejarah Patani. Alor Star: Pustaka Darussalam.

Fathy Al-Fathoni, Ahmad. (2001). Ulama Basar dari Fathoni. Kuala Lumpur: University Kebangsaan Malaysia.

Hamka. (1998). Tafsir al-Azhar. Jakarta: Pustaka Panjimas.

Hamka. (2001). Lembaga Hidup. Jakarta: Pustaka Panjimas.

Hidayah, Ara. (2010). Pengelolaan Pendidikan. Bandung: Pustaka Educa.

Ibn al-Asyats al-Sijistani, Abu Daud Sulaiman. (1998). Sunan Abu Dawud. Beirut: PT Dar ibn Hazm.

Ibn Makram ibn Manzur, Abi al-Fadl Jahal al-Din Muhammad. (1994). Lisan al-Arab. Beirut: Dar al-Fikr.

Jalal, Abdul Fatah. (1988) Azas-azas Pendidikan Islam, Terj. Herry Noer Ali. Bandung: CV. Dipenegoro.

K, Zaman. & Kamal, Muhammad. (1996) Fatani 13 Ogos. Kelanten: TP.

Langgulung, Hasan. (1988). Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Madami, Usman. (2013). Islam di Muang Thai Selatan Inkulturasi Nilai-nilai Islam dalam Kebudayaan Melayu. Program Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga.

Maksum. (1997). Madrasah Sejarah dan Perkembangannya. Jakarta: Logos WacanaI lmu.

Mat Zain, Farid. (1998). Minoriti Muslim di Thailand. Selangor: L, Minda Bandar Baru Bangi.

Muhaimin dan Mujib, Abdul. (1990). Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Trigenda Karya.

Muhammad al-Toumy al-Syaibani, Omar. (1979). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang.

Nasution, Harun. (1992). Pembaharuan dalam Islam Sejarah Pemikiran dan Gerakan. Jakarta: PT Bulan Bintang.

Nata, Abuddin. (1997). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Nizar, Samsul. (2001). Dasar-dasar Pemikiran Pendidikan Islam, Jakarta: Gaya Media Pertama.

Nizar, Samsul. (2008). Memperbincangkan Dinamika Intelektuan dan Pemikiran Hamka tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Nurdi, Herry. (2010). Perjuangan Muslim Patani Sejarah Panjang Penindasandan Cita-cita Perdamaian di Patani Darussalam. Kuala Lumpur: Alam Raya Enterprises.

Nurdi, Herry. (2010). Perjuangan Muslim Patani. Selangor: Darul Ehsan.

Pitsuwan, Surin. (1989). Islam di Muangthai Nasionalisme Masyarakat Melayu Pattani. Jakarta: LP3ES.

Purwanto, Ngalim. (1993). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: PT. Remaja Rosda karya.

Purwanto, Ngalim. (1995). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya)..

R. Effendi, Abdurrahman. dan Puspita, Gina. (2003). Abuya Syekh Imam Ashari Muhammad at-Tamimi Diakah Mujaddid di Kurunini. Jakarta: PT Giliran Timur.

Ramayulis. (1994). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Rasyid Ridha, Muhammad. (1373). Tafsir al-Manar. Mesir: Dar al-Manar.

Sabri, Alisuf. (1999). Ilmu Pendidikan, Jakarta: CV. Pedoman Ilmu Jaya.

Sabri, Alisuf. (2005). Pengatar Ilmu Pendidikan. Jakarta: UIN Jakarta Press.

Saemae, Sahanah. (2005). Dampak Transfomasi Pendidikan Islam Pondok Tradisional ke Pondok Modern di Thailand Selatan (Skripsi S1 Fakultas Tarbiyah Institusi Ilmu Al-Quran. Jakarta: Perpustakaan IIQ Jakarta.

Said, Jalaluddindan Usman. (1994). Filsafat Pendidikan Islam: Konsep dan Perkembangan Pemikirannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sani, Abdul. (1998). Lintas Sejarah Pemikiran Perkembangan Modern dalam Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Siddique, Taufik Abdullah Sharon. (1989). Tradisi dan Kebangkitan Islam di Asia Tenggara. Jakarta: LPES.

SJ, Fadil. (2008). Pasang Surut Peradaban Islam dalam Litasan Sejarah. Malang: UIN Malang Press.

Tafsir, Ahmad. (2007). Ilmu Pendidikan dalam Persepektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Tafsir, Ahmad. (2010). Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Tim Penyusun Pustaka Azet. (1988). Leksikon Islam, vol. 2. Jakarta: PT Pustaka Pustazet Perkasa.

Zuhairini. (1983). Metodik Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional.

Zuhairini. (2006). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.30596/intiqad.v10i2.2325

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id