Tanggung Jawab Pendidikan Perspektif Pendidikan Islam

Fatkhur Rohman

Abstract


Responsibility is human awareness behavior or actionsof intentional or unintentional, and has the meaning of awarenessmanifesting the obligation to carry it out. Humans feel responsible because they realized of the good or bad consequences of their actions, and also realize that the other requires their dedication or sacrifice. In the Islamic educationperspective, the responsibility for Islamic education is carried out by parents, teachers, schools, the environment, government and other with an interest in education world. Some aspects of the Islamic educationresponsibility that great concern are education of tawhid (faith), morals, physicality, intellect, heart (psychic), social and sexual education. This paper is an attempt to understand the responsibility of perspective educators in Islamic education, by using a literature review approach

Keywords


Responsibility, Educators, and Islamic Education.

Full Text:

PDF

References


Al Munawar, S. A. H. (2005). Aktualisasi Nilai-Nilai Qurani dalam Sistem Pendidikan Islam. Ciputat: Ciputat Press.

Al-Abrasyi, M. A. (2003). Prinsip-Prinsip Dasar Pendidikan Islam. terj. Abdullah Zakiy Al-Kaaf, Bandung: Pustaka Setia.

Al-Baihaqi, A. B. A. (2003) Al Sunan Al Qubra, Juz 10. Beirut: Darul Qutub al-Ilmiah.

Al-Ghazali, A. H. M. (t.t). Ihya Ulum al-Din: Fitrah dan Kepribadian, Beirut: Dar al-Fikr, juz III.

Al-Syaibani, O. M. T. (1979). Falsafah al-Tarbiyah al-Islamiyah, (terj.) Hasan Langgulung. Jakarta: Bulan Bintang.

Anwar, S. S. (2014). Tanggung Jawab Pendidikan Dalam Perspektif Psikologi Agama. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 11-21.

Baharuddin. (2007). Paradigma Psikologi Islam: Studi tentang Elemen Psikologi dari Al-Quran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Daradjat, Z. (1995). Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah. Jakarta: Ruhama.

Daradjat, Z. (2005). Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: Bulan Bintang, cet. ke-17.

Djamarah, S. B. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga: Upaya Membangun Citra Membentuk Pribadi Anak, Jakarta: Rineka Cipta.

Farid, S. A. (2011). At-Tarbiyah Ala Manhaji Ahlissunnah Wal Jamaah. terj. Najib Junaidi: Pendidikan Berbasis Metode Ahlus Sunnah wal Jamaah, Surabaya: eLBA.

Langgulung. H. (1988) Pendidikan Islam Menghadapi Abad ke-21. Jakarta: Pustaka Al Husna.

Langgulung. H. (1989), Manusia dan Pendidikan: Suatu Analisa Psikologi dan Pendidikan. Jakarta: Al Husna.

Lubis, S. A. (2011). Konseling Islami dan Kesehatan Mental, Bandung: Citapustaka Media Perintis.

Mubarok, A. (2016). Psikologi Keluarga, Malang: Madani.

Mujib, A. (2000). Fitrah dan Kepribadian Islam: Sebuah Pendekatan Psikologis, Jakarta: Darul Falah.

Najati, M. U. (2005). Psikologi dalam Al-Quran: Terapi Qurani dalam Penyembuhan Gangguan Kejiwaan, terj. M. Zaka Alfarisi, Bandung: Pustaka Setia.

Nasional, D. P. (2019). Kamus besar bahasa Indonesia.

Nasution, H. (1986). Akal dan Wahyu dalam Islam, Jakarta: UI Press.

Nata, A. (2014). Sosiologi Pendidikan Islam Jakarta: Raja GRafido Persada.

Nawawi, H. (1993). Pendidikan dalam Islam, Surabaya: Al-Ikhlas

Padjrin, P. (2016). Pola Asuh Anak dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 5(1), 1-14.

Santrock, J. W. (2015). Psikologi Pendidikan. edisi kedua. Jakarta: Prenada Media Group.

Saputro, I. (2016). Konsep Tauhid Menurut Abdul Karim Amrullah dan Implikasinya terhadap Tujuan Pendidikan Islam. At-Ta'dib, 11(2), 259-284.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir al-Misbah, Vol. VII. Jakarta: Lentera Hati.

Subur, S. (2017). Membentuk Karakter Anak Perspektif Islam: Kajian Dari Aspek Tanggung Jawab Pendidik. Jurnal Tarbiyatuna, 8(2), 146-165.

Sukmadinata, N. S. (2005). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syafri, U. A. (2014). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Quran, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ulwan, A. N. (1993). Tarbiyatu al-Aulad Fi al-Islam. Terj. Saifullah Kamalie & Hery Noer Ali: Pedoman Pendidikan Anak dalam Islam. Semarang: Asy-Syifa.

Yatimin, A. (2007). Studi Akhlak dalam Perspektif Al-Quran. Jakarta: Amzah.

Yusuf, S. (2016). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.




DOI: https://doi.org/10.30596/intiqad.v12i2.5557

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id