Desain Pembelajaran Pendidikan Islam Berbasis Neurosains: Peran Musik, Pencahayaan dan Tata Ruang

Tian Khusni Akbar, Suyadi Suyadi

Abstract


This study aims to analyze the design of Islamic educational learning through the art of music, lighting and spatial neuroscience perspectives. This is important because Islamic education has not yet maximized innovative learning methods in using the learning model. This research approach is qualitative type of literature. The data sources of this study are literature in the fields of music, spatial lighting, Islamic education and neuroscience. The collected data is then analyzed qualitatively using inductive thinking patterns. The results showed that the design of learning through music is able to optimize human brain function in both emotions, motivation, to positive actions, because the right and left brains functioning means that the cognitive and psychomotor aspects function optimally. Optimization of lighting in the study room has a great effect on the brain because most of the human brain receives information / knowledge through the human eye. Spatial design in learning is the optimization of the learning room in order to provide a sense of security and comfort in the learning process.


Keywords


Islamic Education, Neuroscience, Music, Lighting and Spatial Planning

Full Text:

PDF

References


Ali, Y. (1997). Manusia citra ilahi: pengembangan konsep insan kamil Ibn Arab oleh al-Jl. Paramadina.

Anwar, B. (2016). Pendidikan Islam melalui kemahiran berfikir membentuk moral dan akhlakul karimah pelajar Islam. Al-Daulah, 5(2), 341351.

Ashari, M. (2020). Proses Pembejalaran Daring di Tengah Antisipasi Penyebaran Virus Corona Dinilai Belum Maksimal. PikiranRakyat.Com. https://www.pikiran-rakyat.com/pendidikan/pr-01353818/proses-pembejalaran-daring-di-tengah-antisipasi-penyebaran-virus-corona-dinilai-belum-maksimal

Awhinarto, A., & Suyadi, S. (2020). Otak Karakter Dalam Pendidikan Islam : Analisis Kritis Pendidikan Karakter Islam Berbasis Neurosains. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1).

Azhar Arsyad. (2002). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.

Bafadal, I. (2001). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Chamidiyah, C. (2015). Pembelajaran melalui Brain Based Learning Dalam PenDiDikan anak usia Dini. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2).

DePorter, B., Reardon, M., & Singer-Nourie, S. (2010). Quantum teaching: mempraktikkan quantum learning di ruang-ruang kelas. Kaifa.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 46.

Djohan. (2006). Terapi Musik: Teori dan Aplikasi. Galang Press.

Eric Jensen. (2008). Brain-based Learning: Pembelajaran Berbasis Kemampuan Otak. Pustaka Belajar.

Giri Wiarto. (2016). Media Pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani. Laksitas.

Goleman, D. (1997). Emotional Intelligence (Kecerdasan Emosional); Mengapa EI Lebih Penting daripada IQ. PT Gramedia Pustaka Utama.

Karwati, E., Priansa, D. J., Somad, H. R., & Kasmanah, A. (2014). Manajemen kelas (Classroom management) : guru profesional yang inspiratif, kreatif, menyenangkan dan berprestasi. Alfabeta.

Lestari, D. (2015). Mengatur Layout Ruang Kelas. https://anakabk.wordpress.com/2015/08/02/mengatur-layout-ruang-kelas/

Lie, A. (2005). Cooperative Learning/Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas, Jakarta: PT. Grasindo, t. Th.

Mangunwijaya, Y. (2000). Pengantar Fisika Bangunan. Djambatan.

Maryana, R., & Rachmawati, Y. (2013). Pengelolaan lingkungan belajar. Prenada Media.

Mihalcea, R., & Strapparava, C. (2012). Lyrics, music, and emotions. Proceedings of the 2012 Joint Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing and Computational Natural Language Learning, 590599.

Milyartini, R. (2012). Peran Musik Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Diffable= Different Abilities).

Muali, C. (2016). Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 3(2).

Mucci, K., & Mucci, R. (2000). The healing sound of music. Findhorn Press.

Nasution, H. (2000). Akal dan Wahyu dalam Islam. UI PRESS.

Pasiak, T. (2012). Pendidikan Karakter Sebagai Pendidikan Otak. In Mengatasi Masalah Narkoba dengan Welas Asih. Gramedia Pustaka Utama.

Pasiak, T. (2016). Tuhan Dalam Otak Manusia : Mewujudkan Kesehatan Spiritual Berdasarkan Neurosains. Mizan.

PERMENDIKNAS. (2007). 24.

Puspakesuma, D. (1991). Teknik Pencahayaan dan Tata Letak Lampu. Gramedia.

Saifurrahman, S. (2019). Desain Pembelajaran Keagamaan Islam Berbasis Neurosains. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan KeIslaman, 6(1), 5573.

Sheppard, P. (2007). Music makes your child smarter: peran musik dalam perkembangan anak. Gramedia Pustaka Utama.

Sousa, D. A. (2012). Bagaimana Otak Belajar Edisi Keempat. Jakarta: Indeks.

Subagyo, A. (2017). Kualitas Penerangan yang Baik Sebagai Penunjang Proses Belajar Mengajar di Kelas. Orbith: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa Dan Sosial, 13(1).

Sukmadinata, N. S. (2009). Metode penelitian pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya. PT. Remaja Rosdakarya.

Sumamur. (2009). Higene Perusahaan Dan Kesehatan Kerja. Sagung Seto.

Suyadi. (2019). Hybridization of Islamic Education and Neuroscience: Transdisciplinary Studies ofAql in the Quran and the Brain in Neuroscience. Dinamika Ilmu, 19(2), 237249.

Suyadi, Saifurrahman. (2019). Desain Pembelajaran Keagamaan Islam Berbasis Neurosains. Al-Murabbi, 6(1), 5573.

Suyadi, Suyadi. (2012). Integrasi Pendidikan Islam dan Neurosains dan Implikasinya Bagi Pendidikan Dasar (PGMI). Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(1).

Timotius, K. H. (2018). Otak dan perilaku. Penerbit Andi. Penerbit Andi.

Van, H. P., & Setiawan, E. (1985). Instalasi Listrik Arus Kuat, Jilid 2. Bandung: Percetakan Bina Cipta.

Wibisono, A. (2009). Hubungan antara Penglihatan, Pencahayaan, dan Persepsi Manusia dalam Desain Interior. Ambiance, 2(2), 217750.

Wijaya, H. (2018). Pendidikan Neurosains Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Masa Kini.




DOI: https://doi.org/10.30596/intiqad.v13i1.5836

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

         

View My Stats

Flag Counter

Editorial Address:

Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id