Tinjauan Model Pembelajaran oleh Orang Tua Pada Masa Pandemi Covid 19 dalam Perspektif Pendidikan Islam

Erliana Erliana, Risdoyok Risdoyok

Abstract


The dynamics of the learning process felt by parents during home learning, many parents find it difficult to provide guidance, direct or explain materials that their children do not understand. On the other hand, all this time, parents have been comfortable leaving their children in educational institutions, all of them submitting the entirety of their children's education issues to schools. The purpose of this study was to find out and obtain data about the learning model by parents during the COVID-19 pandemic based on an Islamic perspective. This type of research is "library research" by describing the data that has been collected, then selecting and processing the necessary data according to the discussion in the study. The results showed that the habituation model carried out by parents in guiding children during the covid-19 pandemic was (a) making schedules and rules together, (b) activity ideas, (c) Positive communication, (d) reminding time and introspection, (e) reflection and relation.


Keywords


Learning Model, Parents, Islamic Education Perspective

Full Text:

PDF

References


A. Qodri Azizy. (2002). Pendidikan Untuk Membangun Etika Sosial. Aneka Ilmu.

A Rahman Ritonga. (2016). Paradigma Pendidikan Dalam Perpektif Hadist,: Memahami Hadist-Hadist Pendidikansecara Integrative. Hayfa Press.

Abdullah Nasih Ulwan. (2013). Tabiyatul Aula Pendidikan Anak Dalam Islam. Khatulistiwa Pers.

Armai Arief. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodoligi Pendidikan Islam. Ciputat Pers.

Diajukan, S., Sarjana, G., Tarbiyah, I., & Oleh, K. (2018). Kerjasama Guru dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Kerjasama Guru dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.

Diana. (2017). Model-Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Deepublish.

Djamaluddin dan Abdullah. (1996). Kapita Salekta Pendidikan Islam. CV Pustaka Setia.

Hanna Djumhana. (2001). Integrasi Psikologi dengan Islam Menuju Psikologi Islami. Yayasan Insan Kamil dan Pustaka Pelajar.

Hasan, N. (2018). Pola Kerjasama Sekolah dan Keluarga dalam Pembinaan Akhlak (Studi Multi Kasus di MI Sunan Giri Dan MI Al-Fattah Malang). Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 3(01), 97–111. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3136

Heri Jauhari Muchtar. (2008). Fiqih Pendidikan. PT remaja Rosda Karya.

Hery Noer Aly. (1999). Ilmu Pendidikan Islam. Logos Wacana Ilmu.

Iftitah, S. L., & Anawaty, M. F. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Di Rumah Selama Pandemi Covid-19. JCE (Journal of Childhood Education), 4(2), 71. https://doi.org/10.30736/jce.v4i2.256

Isrok’atun. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika. PT Bumi Aksara.

Istarani. (2014). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Media Persada.

Labib. (2007). Rumah Tanggaku Bagaikan Sorga Bagiku. Putra Jaya.

Laila Wardati, N. H. dkk. (2018). Pola Kerjasama Guru Dan Orang Tua Di RA Masjid Agung Medan Polonia Laila. Jurnal Pendidikan Islam, 7, 2086–9118. https://doi.org/10.30596/al-ulum.v

M. B. Ali dan T. Deli. (1997). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Citra Umbara.

Moh Roqib. (2009). Ilmu Pendidikan Islam. PT. LKS Printing Cemerlang.

Mudjito. (2007). Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Berorientasi Kecakapan Hidup Taman Kanak-Kanak. Departemen Pendidikan Nasional.

Muhammad Zein. (1995). Methodologi Pengajaran Agama. AK Group.

Muhibbin Syah. (2000). Psikologip Pendidikan. Remaja Rosda Karya.

Mukhlish. (2019). PENDIDIK DALAM PERSPEKTIF HADITS RASULULLAH SAW. Jurnal Sains Riset, 9(April), 82–85.

Nata, A. (2009). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Kencana Prenada Media Group.

Neong Muhadjir. (1996). Metode Penelitian Kualitatif. Grasindo.

Ngalimun. (2016). Strategi Dan Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.

Ramayulis. (1994). Ilmu Pendidikan Islam. Kalam Mulia.

Sabaniah, S., Ramdhan, D. F., & Rohmah, S. K. (2021). Peran Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Wabah Covid - 19. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 43–54. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.77

Sabri, R. (2017). Karakteristik Pendidik Ideal dalam Tinjauan Alquran. Sabilarrasyad, II(2548–2203), 11–30.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Saefuddin Azwar. (1998). No Title. Pustaka Pelajar.

Suharsimi Arikunto. (1998). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. PT Rineka Cipta.

Sukardi, & Sugiyanti. (2013). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Berbasis Kurikulum 2013. Seminar Nasional Dan Bedah Buku Pendidikan Karakter Dalam Implementasi Kurikulum 2013, 146–158.

Sutrisno Hadi. (2004). Metodoloigi Research I. Andi Offset.

Yoga Purandina, I. P., & Astra Winaya, I. M. (2020). Pendidikan Karakter di Lingkungan Keluarga Selama Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi COVID-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 270–290. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i2.454

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740

Zakiah Darajat. (2005). Ilmu Jiwa Agama. P.T. Bulan Bintang.

Zakiah Derajat. (1993). Ilmu Jiwa Agama. Bulan Bintang.




DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fintiqad.v13i2.7948

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

    

Creative Commons License
Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidian Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2598-0033 (Online) || ISSN: 1979-9950 (Print)

 

View My Stats

 Flag Counter

Editorial Address:

Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id