Refleksi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Mata Kuliah Islam Rahmatan Lilamin
Abstract
The Islamic rahmatan Lil Alamin course is a compulsory subject given to students at the Islamic University of Indonesia. This course is an important supporter to create graduates with ulil albab character. So far, there has been no research on reflections submitted by students to this course. This research was conducted with a descriptive qualitative approach. The results show that students believe that the Islamic course rahmatan Lil Alamin explains Islam is a religion that includes all aspects of life, has universal human values, and respects each other. In terms of lecture material can provide benefits to improve personal and social life. In addition, the case study approach can trigger students to be active in discussing in class.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, R. (2017). Analisis Teori Dehumanisasi Pendidikan Paulo Freire. Jurnal Jaqfi, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.15575/jaqfi.v2i1.4247
Adhitya, A., Endang, S., & Meylani, V. (2020). Digitalisasi Dalam Proses Pembelajaran dan Dampaknya Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. BIOEDUKASI, 11(1).
Anggraeni, L. (2020). PENERAPAN METODE STUDI KASUS DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA PADA MATA KULIAH HUBUNGAN INTERNASIONAL. Media Komunikasi FPIPS, 10(2). https://doi.org/10.23887/MKFIS.V10I2.462
Anwar, C. (2018). Islam Dan Kebhinekaan di Indonesia: Peran Agama Dalam Merawat Perbedaan. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 4(2), 118. https://doi.org/10.31332/ZJPI.V4I2.1074
Arifudin, I. (2011). Paradigma Pendidikan Islam Rahmatan Lilalamin: Gagasan dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. Forum Tarbiyah, 9(2).
Asmuni, Muntoha, dan M. H. (2014). NALAR ISLAM TENAGA EDUKATIF UNIVERSITAS RAHMATAN LIL ALAMIN. Millah, 8(2).
Dhiu, K. D., & Bate, N. (2018). PENTINGNYA PENDIDIKAN KARAKTER DI PERGURUAN TINGGI: KAJIAN TEORITIS PRAKTIS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 0(0), 172176.
Fata, A. K., & Noorhayati, S. M. (2016). SEKULARISME DAN TANTANGAN PEMIKIRAN ISLAM KONTEMPORER. Madania: Jurnal Kajian Keislaman, 20(2), 215228. https://doi.org/10.29300/MADANIA.V20I2.180
Fauzi, A. (2018). Moderasi Islam, Untuk Peradaban Dan Kemanusiaan. Jurnal Islam Nusantara, 2(2), 232. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v2i2.101
Firman, Arlinda Puspita Sari, F. (2021). Aktivitas Mahasiswa dalam Pembelajaran Daring Berbasis Konferensi Video: Refleksi Pembelajaran Menggunakan Zoom dan Google Meet. Indonesian Journal of Educational Science, 3(2).
Jeumpa, N. (2018). NILAI- NILAI AGAMA ISLAM. Pedagogik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Fakultas Tarbiyah Universitas Muhammadiyah Aceh, 4(2), 101112. https://doi.org/10.37598/PJPP.V4I2.564
Khodijah, N. (2014). Reflective Learning sebagai Pendekatan Alternatif dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 180. https://doi.org/10.15642/islamica.2011.6.1.180-189
Knowles, J. . dan C. A. L. (1994). Teacher Educators Reflecting on Writing in Practice dalam. In F. Russell, T. dan Korthagen (Ed.), Teachers who Teach Teacher: Reflections on Teacher Education. Routledge.
Makruf, S. A. (2017). Strategi dan Metode Pendidikan Anak Dalam Membangun Generasi Berkarakter Islami. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(03), 364369.
Makruf, S. A. (2020). Revitalisasi Pendidikan Agama Islam dalam Mewujudkan Profil Ulil Albab di Perguruan Tinggi. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 12(2), 278289. https://doi.org/10.30596/INTIQAD.V12I2.5321
Morissan. (2014). Metode Penelitian Survei. Kencana Prenada Media Group.
Muzaki, A., Sari, Y. W., & Safitri, E. (2019). Pandangan Keislaman Mahasiswa Universitas Islam Indonesia Dalam Kajian Rutin Di Masjid Ulil Albab. At-Thullab Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 1(1), 101117.
Novandra, R. (2014). Analisis Perbandingan Efisiensi Perbankan Syariah dan Konvensional di Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 22(2), 183193. https://doi.org/10.14203/JEP.22.2.2014.183-193
Osterman, K.F. and Kottkamp, R. B. (2004). Reflective Practice for Educators: Professional Development to ?mprove Student Learning. Corwin Press.
Prasetiawati, E. (2017). Menanamkan Islam Moderat untuk Menanggulangi Radikalisme di Indonesia. Fikri : Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 2(2), 523570. https://doi.org/10.25217/JF.V2I2.152
Ruslin, I. T. (2013). MEMETAKAN KONFLIK DI TIMUR TENGAH (TINJAUAN GEOGRAFI POLITIK). JURNAL POLITIK PROFETIK, 1(1). https://doi.org/10.24252/PROFETIK.V1I1A4
Rustam. (2015). Konstrak Keterampilan Mengajar Mahasiswa Program Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21(3).
Safri, A. N. (2012). Otentisitas Risalah Kenabian (Pluralisme dan Kemanusiaan). ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 13(1), 167186. https://doi.org/10.14421/ESENSIA.V13I1.728
Santoso, F. S. (2020). Masa Depan Pendidikan Hukum Islam Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Refleksi Pembelajaran Di Masa Kedaruratan COVID-19. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 10(1), 1326. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v10i1.378
Sumaryanta, Pradjitno, E., dan Agustina, T. (2018). Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Sekolah
DOI: https://doi.org/10.30596/intiqad.v13i2.8078
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:
View My StatsEditorial Address:
Faculty of Islamic Religion, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id