Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam

Muhammad Syahdan Majid, Abdi Azizurahman

Abstract


Nowadays, the prevalence of juvenile delinquency such as brawls between students, drugs, and free sex shows a negative impact on the progress of this civilization. This incident certainly shows fewer results than students' Islamic education in schools. It becomes homework for Islamic religious education as a subject that contains religious values, morals, and ethics. This subject is a leading position in the moral development of students. Several internal and external influences that affect learning outcomes include physical, psychological, fatigue, family, school, and community. The most influencing factor in student learning outcomes is the family factor.


Keywords


Keluarga, Lingkungan, Pendidikan Agama Islam

Full Text:

PDF

References


Dewi, N. M. (2018). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Akhlak Siswa di SMK Widya Yahya Gading Rejo Kabupaten Pringsewu. UIN Raden Intan.

Dradjat, Z. (2001). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam (2nd ed.). Bumi Aksara.

Fatmawati, L. (2018). Pengaruh hasil belajar PAI terhadap akhlak siswa kelas VIII SMP Negeri 13 Malang. UIN Maulana Malik Ibrahim.

Hadirah, I. (2008). Dasar-Dasar Kependidikan. UIN Alauddin.

Hakim, M. A. R. (2015). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas V di MIN Bitung Jaya. UIN Syarif Hidayatullah.

Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Kependidikan, 8(3).

Jailani, A., Rochman, C., & Nurmila, N. (2019). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Jujur Pada Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(2).

Khotimah, T. K. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Terpadu Melinting Lampung TImur. IAIN Metro.

Lestari, E. G., Humaedi, S., Budiarti, M., & Hasanah, D. (2017). Peran Keluarga dalam Menanggulangi Kenakalan Remaja. 4(2).

Margawati, E. (2018). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Muhammadiyah 1 Jember. Universitas Muhammadiyah.

Melati, P. (2020). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanggulangi Kenakalan Siswa Di SMAN 1 Marabahan Kecamatan Marabahan Kabupaten Barito Kuala. UIN Antasari.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1).

Pranata, A. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas XII IPS di SMAN 15 Meragin. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 5(2).

Prasetyaningsih, Y. (2018). Pengaruh Hasil Belajar Akidah Akhlak. IAIN Purwokerto.

Purbiyanto, R., & Rustiana, A. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Keluarga, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Analisis Pendidikan Ekonomi, 7(1).

Putri, W. S. R., Nurwati, R. N., & S., M. B. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Ridwan, A. (2018). Peran Guru Agama dalam Bimbingan Konseling Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1).

Rifa’i, A., & Anni, C. T. (2010). Psikologi Pendidikan. UPT MKU UNNES.

Rohima, S. (2020). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Era Industri 4.0. Jurnal Ittihad, 4(1).

Rufaedah, E. A. (2020). Peranan Pendidikan Agama Dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak-Anak. Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan, 1(1).

Rumadaul, D., Rampisela, T., & Sampe, P. D. (2021). Hubungan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa MTs Nurul Ikhlas Ambon. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, 1(1).

Sani, R. A. (2014). Inovasi Pembelajaran. Bumi Aksara.

Sarmiati, S., Kadir, Bey, A., & Rahim, U. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar dan Dukungan Sosial Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Kusambi. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1).

Sholeh, B., & Sa’diah, H. (2018). Pengaruh Motivasi Belajr dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa SMP Nurul Iman PArung Bogor Tahun Ajar 2017/2018. Jurnal Pendidikan, Ekonomi Dan Bisnis, 3(2).

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Ulfa, I. M. (2010). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Akhlak Siswa di SD Islam Miftahul Diniyah di Kelurahan Pondok Cabe Udik. UIN Syarif Hidayatullah.

Uno, H. B. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara.

Widiarti, E. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kesiapan Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Ilmu-Ilmu Sosial di SMA Negeri 2 Banguntapan, Bantul. Universitas Negeri.




DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fintiqad.v14i1.8623

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Intiqad Jurnal Agama dan Pendidikan Islam is abstracting & indexing in the following databases:

    

Creative Commons License
Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidian Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2598-0033 (Online) || ISSN: 1979-9950 (Print)

 

View My Stats

 Flag Counter

Editorial Address:

Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jl. Mukhtar Basri No. 3 Medan 20238 Telp. (061) 6622400 ext. 27 dan 28 Fax. (061) 6625474. e-mail: intiqad@umsu.ac.id