Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Pendekatan Etnomatematika Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII SMP

Selvi Sutri Insani, Widayati Widayati

Abstract


Abstract. The implementation of learning during the pandemic requires to be carried out online, learning activities are carried out through the WhatsApp application with learning resources focusing on package books and PPT causing students to have difficulty in understanding the material, with that it is necessary to have interactive and interesting learning media to increase motivation and make it easier for students to understand the learning material. This study aims to develop learning media in the form of videos with an ethnomathematics approach to the material of the two-variable linear equation system of class VIII junior high school and to determine the validity and practicality of the learning videos developed. This type of research is research and development (R&D) with the ADDIE (Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery, and Evaluation) model. The subjects of the study were students of class VIII of SMP N 1 Sentolo Kulon Progo with 5 students in the small class trial and 31 students in the large class trial. The data collection methods used in this study were interviews and instrument filling. Data analysis techniques based on the criteria of validity and practicality. Validity is calculated from the validation score of material experts and validation of media experts, while practicality is calculated from the response scores of students. The results of this study obtained an average of 3.53 from material experts with excellent categories (x ≥ 3.25) and 3.78 from media experts with excellent categories (x ≥ 3.25). Meanwhile, in the class trials, an average of 3.44 were obtained from small class trials with excellent categories (x ≥ 3.25) and 3.16 from large class trials with good categories (3.25 ˃ x ≥ 2.5). Thus, the development of learning videos with an ethnomathematics approach is valid and practical based on meaningful criteria worthy of use in learning.

Abstrak. Pelaksanaan pembelajaran pada masa pandemic mengharuskan dilakukan secara daring, kegiatan pembelajaran dilakukan melalui aplikasi WhatsApp dengan sumber belajar berfokus pada buku paket dan PPT menyebabkan peserta didik mengalami kesulitan dalam memahami materi, dengan itu diperlukan adanya media pembelajaran yang interaktif dan menarik untuk meningkatkan motivasi dan mempermudah peserta didik dalam memahami materi pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berupa video dengan pendekatan etnomatematika pada materi system persamaan linear dua variabel kelas VIII SMP serta untuk mengetahui kevalidan dan kepraktisan video pembelajaran yang dikembangkan. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (R&D) dengan model ADDIE (Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery,and Evaluation). Subjek penelitian adalah peserta didik kelas VIII SMP N 1 Sentolo Kulon Progo dengan 5 peserta didik pada uji coba kelas kecil dan 31 peserta didik pada uji coba kelas besar. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara dan pengisian instrument. Teknik analisis data berdasarkan kriteria kevalidan dan kepraktisan. Kevalidan dihitung dari skor validasi ahli materi dan validasi ahli media, sedangkan kepraktisan dihitung dari skor respon peserta didik. Hasil dari penelitian ini diperoleh rata-rata 3,53 dari ahli materi dengan kategori sangat baik (x ≥ 3.25) dan 3,78 dari ahli media dengan kategori sangat baik (x ≥ 3.25). Sedangkan pada uji coba kelas diperoleh rata-rata 3,44 dari uji coba kelas kecil dengan kategori sangat baik (x ≥ 3.25) dan 3,16 dari uji coba kelas besar dengan kategori baik (3.25 ˃ x ≥ 2.5). Dengan demikian, pengembangan video pembelajaran dengan pendekatan etnomatematika valid dan praktis berdasarkan kriteria yang berarti layak untuk digunakan dalam pembelajaran.


Keywords


Etnomatematika, Video Pembelajaran, Sistem Persamaan Linear Dua Variabel

Full Text:

PDF

References


Lestari, S. (2018). PERAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN DI ERA GLOBALISASI. Jurnal

Pendidikan Agama Islam Edureligia, 2(2), 94–100.

Nurlina, L., & Fauzan, A. (2021). Pelatihan Pembuatan Video Ajar untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring. Jurnal Abdikarya, 3(1), 32–41.

Prabawati, R., Yanto, Y., & Mandasari, N. (2019). Pengembangan LKS Berbasis PMRI Menggunakan Konteks Etnomatematika pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 2(2), 73–79. https://doi.org/10.31539/judika.v2i2.870

Saman, Ma’rufi, A. T. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran Matematikamatematika Dalam Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel. Pedagogy, 4(1), 1689–1699. http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/1267

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Alfabeta (ed.)). Alfabeta.

Syafina, V., & Pujiastuti, H. (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi SPLDV. Maju, 7(2), 118–125. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/511

Tegeh, I.M., Jampel, I.N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.

Wahid, A. Hardayanto, A. Purwosetiyono, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Etnomatematika Menara Kudus Menggunakan Adobe Flash Professional CS 6 pada Siswa Kelas

VIII. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 58–70.

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. I. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735




DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fjmes.v4i1.11160

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.