PENGARUH ORIENTASI PASAR DAN ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN TERHADAP KINERJA PEMASARAN UMKM KULINER DI WILAYAH CIGANJUR JAKARTA

Miguna Astuti

Abstract


This study analyzes the influence of market orientation and entrepreneurial orientation on performance marketing on SMALL MEDIUM ENTERPRISES in the region's culinary Ciganjur in South Jakarta. As for the purpose of this research was carried out to: (1) determine whether market orientation effect on performance marketing; (2) determine whether entrepreneurial orientation effect on performance marketing. The sampling techniques used in this research is a nonprobability sampling method sampling sampling that is saturated. The source of the data obtained in this research through a process of dissemination of the questionnaire to the 44 respondents where the respondents in this study i.e. SMEC culinary registered in Ciganjur in South Jakarta neighborhood. Analysis tool used is Software Partial Least Square (PLS) 3.0. As for based on the analysis, the results obtained in this study by using Software PLS, namely: (1) the market orientation of the significant effect on performance marketing SMEC culinary; (2) the entrepreneurial orientation has no effect significantly to performance marketing SMEC culinary. Of the two independent variables namely market orientation and entrepreneurial orientation which contribute the greatest market orientation is variable.


Keywords


Manajemen,Manajemen Pemasaran

DOI:

https://doi.org/10.30596/jimb.v20i1.2397


References


Abdillah, W., & Hartono, J. (2015). Partial Least Square (PLS): Alternatif Structural Equation Modeling (SEM) dalam Penelitian Bisnis. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Ahmad, H. (2018). UMKM di Provinsi Banten Alami Peningkatan, Ini Faktanya! Retrieved from UMKM di Provinsi Banten Alami Peningkatan, Ini Faktanya!

Ancok, D. (2012). Psikologi Kepemimpinan & Inovasi. Jakarta: Erlangga.

Anggraini, N. P. N., & Suarjana, W. (2017). Analisis Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Bisnis pada UMKM Kuliner di Kota Denpasar. JUMA: Jurnal Ilmu Manajemen, 7(2), 46–52.

Basuki, & Widyanti, R. (2014). Pengaruh Strategi Keunggulan Bersaing Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran Perusahaan Ekspor. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis UNIKSA Banjarmasin, 1(2), 1–16.

BPS, K. T. S. (2016). Kota Tangerang Selatan Dalam Angka. Retrieved February 4, 2018, from https://bappeda.bantenprov.go.id/upload/DALAM ANGKA KAB-KOTA/KOTA TANGSEL/Kota-Tangerang-Selatan-Dalam-Angka-2016.pdf

Darmanto. (2015). Keterkaitan Orientasi Strategi Dan Kinerja Pemasaran: Kemampuan Perubahan Organisasi Memoderasi Orientasi Pasar Pada Orientasi Inovasi Ukm Makanan Di Surakarta. Universitas Sebelas Maret.

Dewi, S. N., & Nuzuli, T. (2017). Peran Promotional Mix Sebagai Variabel Moderasi Orientasi Pelanggan Dan Orientasi Pesaing Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Empiris pada UKM Rumah Makan di Kabupaten Sragen). Ekuilibrium : Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi, 12(2), 140–152.

Fatmawati, R. A., Pradhanawati, A., & Ngatno. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing dan Kinerja Pemasaran Pada Warung Angkringan Kota Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(3), 351–362.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen: Penelitian Untuk Skripsi (3rd ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gholami, S., & Birjandi, M. (2016). The Effect of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on the Performance of SMEs. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(1), 361–369.

Ghozali, I. (2014). Metode Alternatif Dengan Partial Least Squares (PLS) (4th ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23 (8th ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gradistya, G. O., & Farida, N. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar dan Orientasi Kewirausahaan terhadap Kinerja Pemasaran melalui Inovasi. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(3), 117–135.

Hatta, I. H. (2015). Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Kapabilitas Pemasaran dan Kinerja Pemasaran. Jurnal Aplikasi Manajemen (JAM), 13(4), 653–661.

Hussain, J., Rahman, W., & Shah, F. A. (2016). Market Orientation and Performance: The Interaction Effect of Entrepreneurial Orientation. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 10(2), 388–403.

Maslucha, N., & Sanaji. (2013). Pengaruh Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui inovasi. Jurnal Ilmu Manajemen, 1(4), 1–12.

McKenna, R. (1991). Marketing is Everything. Harvard Business Review, 65–79.

Mustikowati, R. I., & Tysari, I. (2014). Orientasi Kewirausahaan, Inovasi, Dan Strategi Bisnis Untuk Meningkatkan Kinerja Perusahaan (Studi Pada Ukm Sentra Kabupaten Malang). Jurnal Ekonomi MODERNISASI, 10(1), 23–37.

Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54, 20–35.

Ndesaulwa, A. P., & Kikula, J. (2016). The Impact of Innovation on Performance of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Tanzania: A Review of Empirical Evidence. Journal of Management and Business Sciences, 4(1), 1–6.

Rochmah, A. N. (2016). Analisis Perbedaan Kinerja Keuangan Aantar Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Sebelum Ddan Sesudah Menggunakan Dana Kredit Usaha Rakyat (KUR)(Studi Kasus: UMKM Di Wilayah Tangerang Selatan) (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah). Retrieved from http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/33309/1/ALDITA NUR ROCHMAH.pdf

Sarjita. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar dan Inovasi terhadap Kinerja Pemasaran pada Sentra Industri Kecil Pembuatan Bakpia di Kabupaten Bantul. JMBA: Jurnal Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi, 4(2), 27–37.

Sarjono, H., & Julianita, W. (2011). SPSS vs Lisrel Sebuah Pengantar Aplikasi untuk Riset. Jakarta: Salemba Empat.

Sirait, M. ., Sukmawati, A., & Sumertajaya, I. . (2015). Pengaruh Organisasi Pembelajaran dan Inovasi Terhadap Peningkatan Kinerja UKM di Kota Bogor. Jurnal Manajemen, XIX, No. 0, 290–303.

Soehadi, A. W. (2012). A Value Creation Approach. Jakarta: Prasetya Mulya Publishing.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Tambunan, T. (2012). Usaha Mikro, Kecil dan Menengah di Indonesia: Isu-Isu Penting. Jakarta: LP3ES.

Tjiptono, F., & Chandra, G. (2012). Pemasaran Stratejik. Yogyakarta: ANDI.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Ilmiah Manajemen dan  Bisnis is abstracting & indexing in the following databases: 

         


Creative Commons License
Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  

ISSN 1693-7619 (print) | ISSN 2580-4170 (online)

 

 

View My Stats