Implementasi Metode Read Aloud Dalam Meningkatkan Minat Membaca Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Annur Prima Kecamatan Medan Labuhan

Layyana Musfirah

Abstract


This study aims to determine how the implementation of Read Aloud in increasing interest in reading children aged 5-6 years in RA Annur Prima, Medan Labuhan District and the results of implementing the Read Aloud method in increasing interest in reading children aged 5-6 years in RA Annur Prima, Medan Labuhan District. This research method uses qualitative research with a qualitative descriptive approach. Data collection techniques used in this study were observation, interviews, and documentation. Analysis of the data used is descriptive analysis. The data validity technique uses the triangulation method. Based on the results of research and data analysis, it can be concluded that the implementation of the Read Aloud method can increase the interest in reading children aged 5-6 years in RA Annur Prima, Medan Labuhan District, which is carried out effectively with a duration of 5-10 minutes every day and the results of the implementation of the Read Aloud method many Early childhood who like books, are enthusiastic about reading aloud activities carried out by teachers and there is positive behavior in reading interest in children aged 5-6 years at RA Annur Prima, Medan Labuhan District.


Full Text:

PDF

References


Aryanti, N. (2010). Efektivitas brain gym dalam meningkatkan konsentrasi belajar pada anak. Ilmiah Berkala Psikologi, 12, 8898.

Azhar, F. (2011). Efektivitas read..., Fathiya Azhar, FIB UI, 2011. Universitas Indonesia.

Debeturu, B., & Wijayaningsih, L. (2019). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun melalui Media Magic Puffer Ball. JUrnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 233240. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.180

Dewi, I. S. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Reading Aloud Terhadap Peningkatan Keterampilan Membaca Bahasa Jawa Siswa Kelas Iii Sd It . http://eprintslib.ummgl.ac.id/id/eprint/489

Diana, N., & Mesiono. (2016). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Perdana Publishing.

Febriani, F., Syafdaningsih, & Rukiyah. (2019). PENGEMBANGAN PERMAINAN PESAN BERANTAI UNTUK KONSENTRASI ANAK DI KELOMPOK A TK KARTIKA II-1 PALEMBANG Fricilia Febriani *, Syafdaningsih , Rukiyah PENDAHULUAN Pendidikan anak usia dini adalah pendidikan yang di berikan kepada anak usia dini ( 0-6 tahun ) y. Jurnal Tumbuh Kembang: KAjian Teori Dan Pembelajaran PAUD.

Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2021). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini Abstrak. 5(1), 676685. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683

Latifah, K., & Habib, Z. (2014). Hubungan Persepsi Terhadap Keterampilan Guru Mengajar dengan Konsentrasi Belajar Siswa di Darul Karomah Randuagung Singosasri Malang. Psikoislamika : Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam, 11(1). https://doi.org/10.18860/psi.v11i1.6375

Mansyur, U. (2019). Upaya Meningkatkan Minat Baca. gempusta.

Mulyani, S., & Aqmarina Sukmawijaya, A. (2013). MENINGKATKAN KREATIVITAS PADA ANAK. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 2(2), 124129.

Nurani, Y. (2019). Perspektif Baru Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta Barat:Cv. Campustaka.

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103111.

Opan, A. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Widina.

Radliya, R., Apriliya, S., & Zakiyyah, T. R. (2017). Pengaruh penggunaan gawai terhadap perkembangan sosial emosional anak usia dini. 1(1), 112.

Riadi, M. (2011). Strategi Reading Aloud. https://www.kajianpustaka.com/2020/09/strategi-reading-aloud.html?m=1

Siti Rukoyah. (2014). PENGARUH METODE READING ALOUD (MEMBACA NYARING) TERHADAP PEMAHAMAN BACAAN SISWA KELAS II MI NURUL HUDA CURUG WETAN TANGERANG TAHUN PELAJARAN 2013/2014. In Applied Microbiology and Biotechnology (Vol. 85, Issue 1).

Sukiman. (2016). Menjadi Orang Tua Hebat. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sumitra, A., & Sumini, N. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Minat Baca Anak Usia Dini Melalui Metode Read Aloud. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2). https://doi.org/10.33369/jip.4.2.115-120

Syahrial, I. (2019). Menumbuhkan Minat Baca Anak Usia Dini melalui Implementasi Literasi Keluarga. Fascho Kajian Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 1(1).

Trelease, J. (2017). Buku -The Read Aloud Handbook - Jim Trelease.pdf.

Tridhonanto, A., & Agency, B. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. PT Elex Media Komputindo.

Widya Masitah, Fadilatul Fadilatul, A. L. (2021). Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal.Ceredindonesia, 1(1), 621. https://jurnal.ceredindonesia.or.id/index.php/sintesa/article/view/340




DOI: https://doi.org/10.30596/al-hanif.v2i2.11618

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



 

 

Al-Hanif (Jurnal Pendidikan Anak dan Parenting)

Alamat Redaksi:  Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Jl. Kapten Mucktar Basri No.3 Medan

Situs web:  http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/ALHANIF/index

Email:  alhanif@umsu.ac.id