Peran Permainan Dalam Meningkatkan Kreatifitas Anak Usia Dini Umur 4-6 Tahun

Iklimatul Hasanah

Abstract


Children's creativity is likely to grow and develop, so that creativity in early childhood increases, appropriate games are needed. The aim of this research is to increase the creativity of early childhood children aged 4-6 years through play. The method used in this research is the Systematic Literature Review (SLR) method. The research results obtained state that the role of games in increasing the creativity of children aged 4-6 years is very important. The creativity of children aged 4-6 years can be increased through color games, Lego games, magic puffle ball games, and construction games.

Keywords


games, creative, children aged 4-6 years

Full Text:

PDF

References


Aisyah, A. (2017). Permainan Warna Berpengaruh Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 118-123.

Debeturu, B., & Wijayaningsih, E. L. (2019). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun melalui Media Magic Puffer Ball. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 233-240.

Fakhriyani, D. V. (2016). Pengembangan kreativitas anak usia dini. Wacana Didaktika, 4(2), 193-200.

Hamel, A. A., Gunawan, E., Hasanah, I., Shafira, N., Pertiwi, S. D., Rahima, Q. F., & Widjayatri, R. D. (2023). ANALISIS BIBLIOMETRIK DALAM PERMAINAN UNTUK MENGEMBANGKAN KOGNITIF ANAK USIA DINI USIA 5-6 TAHUN. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2).

Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain dan permainan anak usia dini. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 52-64.

Istiana, Y. (2017). Konsep-Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 20(2), 90-98.

Kartini, K., & Susilawati, I. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Lego Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. DUNIA ANAK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 33-43.

Khaironi, M. (2018). Perkembangan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 01-12.

Mulyati, S. (2013). Meningkatkan kreativitas pada anak. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship (AJIE), 2(02), 124-129.

Rachmawati, Y. (2012). Strategi pengembangan kreativitas pada anak. Prenada Media.

Sari, S. A., & Fauziyah, P. Y. (2022). Pengaruh permainan konstruktif dan percobaan sains terhadap kreativitas anak usia 5-6 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2453-2461.

Tedjasaputra, M. S. (2001). Bermain, mainan dan permainan. Grasindo.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode systematic literature review untuk identifikasi platform dan metode pengembangan sistem informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63-77.

Widjayatri, R. D., Hasanah, I., Syairahma, D., Nugraha, A., Islamiyah, S. A., & Sadin, I. (2023). A systematic review of play activities to optimize children's social-emotional development. Atfaluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 6(1), 50-60.




DOI: https://doi.org/10.30596/al-hanif.v3i2.17227

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



 

 

Al-Hanif (Jurnal Pendidikan Anak dan Parenting)

Alamat Redaksi:  Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Jl. Kapten Mucktar Basri No.3 Medan

Situs web:  http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/ALHANIF/index

Email:  alhanif@umsu.ac.id