Peran Pengasuh dalam Menerapkan Fungsi Keluarga Pada Anak Asuh di Lembaga SOS Children's Villages Medan

Rosdiana Rosdiana, Cristina asvera saragih

Abstract


This study aims to analyze the role of caregivers in carrying out family functions at the SOS Children's Villages Medan Institution. This study uses a qualitative descriptive method. The subjects in this study were 7 people consisting of 1 manager of the SOS Children's Villages Medan Institution, and 6 caregivers. Data collection used interview, observation and documentation techniques. Data analysis techniques used data reduction, data presentation and drawing conclusions. Data validity used source triangulation and method triangulation. The results of the study showed that the application of family functions carried out by caregivers to foster children was based on the following functions: (1) religious function, (2) socio-cultural function, (3) function of love, (4) protection function, (5) reproductive function, (6) socialization and education function, (7) economic function, and (8) environmental development function. The role of caregivers in implementing family functions includes the role of parents, teacher, role models, educators, motivators, supervisors, advisors and managers.

Keywords: Caregivers, Foster Children, Family Function, SOS Children’s Villages


Full Text:

PDF

References


Anjarsari, S., & Hartini, S. (2018). Upaya Pengelola Program Penguatan Keluarga SOS Children‟s Villages Indonesia Dalam Mengurangi Jumlah Anak-Anak Yang Rentan Terlantar. Jurnal Comm-Edu, 1(1), 38-44. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v1i1.63.

Ashria, E dan Ramadhana, M. R. (2020). Transmisi nilai antar generasi keluarga dalam penerarapan fungsi sosial budaya. Prosiding Manajement. 5196-5207, Bandung, 2 Agustus 2020: Telkom University.

Awaru, A. O. T. (2021). Sosiologi keluarga. Bandung: Media Sains Indonesia.

Fahimah, I. (2019). Kewajiban orang tua terhadap anak dalam perspektif islam. Jurnal Hawa. 1(1). 35-47). https://ejournal.uinfasbengkulu.ac.id.

Falahiyati, N., Ahmad, A. (2021). Pemenuhan Hak Anak Yang Tidak Diketahui Asal-Usulnya Dalam Memperoleh Akta Kelahiran di Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak (Studi Pada SOS Children's Village Medan). Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora. 6(1). 65-74. https://doi.org/10.32696/jp2sh.v6i1.697.

Fatimah, S dan Riska, S. V. (2020). Perlindungan anak dalam keluarga menurut Al Qur'an. Jurnal Azzahra. 11(1). 21-36. https://staidarussalamlampung.ac.id.

Fernando, T. & Elfida, D. (2017). Kedekatan Remaja Pada IBu: Pendekatan Indigenous Psychology. Jurnal Psikologi. 13(2). 150-161.

Irbah, A. N., Munastiwi, E., Riyadi, A. S. M., Binsa, U, H., (2022). Peran Orang Tua dalam Membangun Financial Education pada Anak Usia Dini. Jurnal Wisdom. 3(2). 137-154. https://doi.org/10.21154/wisdom.v3i2.4313.

Khoeriyah, L. L., (2022). Peran Pengasuh Pondok Pesantren Darul Hikmah dalam Membentuk Karakter Religius Masyarakat Desa Kaliwedi Kebasen Banyumas. Jurnal al-Azhary. 8(1). 112-124. https://dirasaislamiyya.stai-alazhary-cianjur.ac.id.

Khoirunnisa., Ratna, E., Irawati. (2020). Perlindungan Hukum Anak Terlantar atas Hak Anak Mendapatkan Jaminan Kesehatan. Jurnal Notarius. 13(2). https://doi.org/10.14710/nts.v13i2.31073.

Napan. (2022). Pembinaan Lingkungan Keluarga. https://kampungkb.bkkbn.go.id/kampung/11960/intervensi/545496/pembinaan-lingkungan-keluarga . diakses 1 Juli 2024.

Pahlawati, E.F. (2019). Pengaruh Keharmonisan Keluarga Terhadap Sikap Sosial Anak. Jurnal Sumbula. 4(2). 288-307. https://ejournal.kopertais4.or.id.

Pattiruhu, I. C. S., Rompas, S., Simak, V. (2019). Fungsi afektif keluarga dan fungsi sosialisasi keluarga dengan perilaku seksual remaja. Jurnal Keperawatan. 7(2). 1-9. https://doi.org/10.35790/jkp.v7i2.24464.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 44 tahun 2017 tentang Pelaksanaan Pengasuhan Anak.

Rahayu, A. P., & Marini. (2022). Pendampingan Pendidikan Bagi Anak Jalanan dan Dhuafa Sebagai Upaya Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Setiap Anak. Aksiologiya, 6(2), 320-329. https://doi.org/10.30651/aks.v6i2.13320.

Rufaedah, E.A., (2020). Peranan pendidikan agama dalam keluarga terhadap pemebntukan kepribadian anak anak. Jurnal Counselia. 1(1). 8-25. https://doi.org/10.31943/counselia.v1i1.2.

Runingtyas, M (2021). Peran SOS Children's Village Indonesia dalam Pemenuhan Hak Anak Terlantar di Cibubur (Skripsi, UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta, Indonesia). Diakses dari https://repository.uinjkt.ac.id.

Rusandi dan Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18.

Rohimah. (2021). Peran Lembaga SOS Children's Village Medan dalam Membantu Upaya Penanggulangan Kekerasan Terhadap Anak. Jurnal JIMSIPOL. 1(4). 1-9. http://jurnalmahasiswa.umsu.ac.id/index.php/jimsipol.




DOI: https://doi.org/10.30596/jisp.v5i2.19406

Refbacks

  • There are currently no refbacks.