Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Pembentukan Perilaku Anak Panti Asuhan Puteri Daerah Aisyiyah Kota Medan
Abstract
Childcare is an obligation that must be carried out by the family. This research focuses on the influence of the social environment to behaviour forming of children at Puteri Daerah Aisyiyah Orphanage in Medan, so it was conducted at the orphanage because there are social phenomena in the form of prosocial and antisocial behaviour. This study used a quantitative approach and correlation analysis method by sampling using the total sampling method is all 39 children. Data collected using a questionnaire. Hypothesis testing in this study uses single linear regression analysis with a partial test (T test). The results of simple linear regression analysis show that the independent variable is the Social Environment has a positive and significant influence to behaviour forming of children at Puteri Daerah Aisyiyah Orphanage in Medan with a t-count value > t-table (5.346 > 2.026192) which means H0 is rejected and Ha is accepted with a significance value of t < 0.05 (0.000 < 0.05). The results of simple linear regression analysis show that the equation Y = 13.366 + 0.408X which means a = 13.366 and b = 408. The result of the calculation of the coefficient of determination (R Square) test is 0.436.
Keyword: Influence, Children, Social Environment, Behavior Forming, Orphanage
Full Text:
PDFReferences
Asy’ari, H., & Ariyanto, A. (2019). Gambaran keterlibatan ayah dalam pengasuhan anak (Paternal Involvement) di Jabodetabek. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 11(1), 37-44.
Hamruni, Syaddad, I. A., Zakiah, & Putri, D. I. (2021). Teori Belajar Behaviorisme dalam Perspektif Pemikiran Tokoh-tokohnya. Yogyakarta: Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.
Hardani, Andriani, H., Auliya, N. H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Group Yogyakarta.
Hardini, M., & Rubino. (2023). Gaya Komunikasi Orang Tua Asuh dalam Menanamkan Etika Komunikasi Islam Pada Anak Panti Asuhan. JURNAL SIMBOLIKA Research and Learning in Communication Study, 9(1), 58–68.
Haris, A. (2024). Implikasi Pola Asuh Strawberry Generation terhadap Pendidikan Karakter Anak Menurut Perspektif Islam. Integratif|Jurnal Magister Pendidikan Agama Islam, 4(2), 142-162.
Iyoega, R. R., Artisa, R. A., & Kirana, C. A. D. (2022). Ketahanan Nasional Berbasis Ketahanan Keluarga pada Masa Pandemi Covid-19 di Kabupaten Bandung. Journal Civics & Social Studies, 5(2), 276–290.
KPAI, H. (2022, October). Data Kasus Anak Korban Pengasuhan Bermasalah Tinggi: KPAI Lakukan Advokasi. KPAI.
Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 102-112.
Ramadhani, A. P., Lestari, W., Putri, N. K., Hayati, Z., & Sofyan, F. A. (2022). Analisis Karakter Orang Tua di Film Turning Red Guna Membantu Orang Tua dalam Pengembangan Pola Asuhnya terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Multidisipliner Bharasumba, 1(1), 74–84.
Rambe, J. N. A., & Nasriah, N. (2021). Perilaku Antisosial Anak Usia 5-6 Tahun dan Cara Guru Menangani di TK Aisyiyah Bustanul Athfal Perdagangan. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 21(2), 142–151.
Rusiadi, Subiantoro, N., & Hidayat, R. (2015). Metode Penelitian - Manajemen, Akuntansi, dan Ekonomi Pembangunan Konsep, Kasus, dan Aplikasi SPSS, Eviews, Amos, Lisrel. Medan: USU Press.
Sahir, S. H. (2021). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: KBM Indonesia.
Schoolmedia, E. (2022, April). 15 Provinsi di Bawah Rata-Rata Nasional Terapkan Pola Asuh. School Media News.
Septiani, P. S., Yasa, I. M., & Gunawijaya, I. W. (2023). Implementasi Ajaran Nitya dan Naimtika Karma dalam Pembinaan Panti Asuhan Udaya Wiguna. Jurnal Prodi Teologi Hindu STAHN Mpu Kuturan Singaraja, 3(2), 30–39.
DOI: https://doi.org/10.30596/jisp.v5i2.20627