PENGEMBANGAN BAHAN AJAR AKUNTANSI UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI KELAS

Henny Zurika Lubis, Nina Ismaya

Abstract


This study aims to develop accounting teaching materials and to see the feasibility of teaching materials in improving the quality of classroom learning on the subject matter of the accounting cycle of service companies. This research is a development research adapted from the ADDIE model. There are 5 stages, namely: 1. Analysis (Analysis), 2. Design (Design), 3. Development (Development), 4. Implementation (Implementation), 5. Evaluation (Evaluation). Validation was carried out by material experts, media experts and assessments from class X accounting students of Ar-Rahman Medan Private Vocational School. Based on the assessment of material 1 on the feasibility of teaching materials for accounting books, the average score is 3.87 with the "Eligible" category, and the material expert orders 2 obtained an average score of 4.20 in the "Eligible" category, an indication of media experts is obtained on average. amounting to 4.00 in the "Eligible" category. Students' assumptions about accounting book teaching materials show an average of 4.45 with the category "Very Appropriate". Thus, the teaching material for the Accounting Service Company Cycle book is declared "Feasible" to be used as an accounting learning medium in improving the quality of learning.


Keywords


Keywords: Accounting, Teaching Materials, Quality of Learning.

Full Text:

PDF

References


Anas, Sudijono. 2011. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Andi, Prastowo. 2015. Paduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inofatif. Jogjakarta: DIVA Press.

Asrar, dkk. 2014. Media Pembelajaran. Medan: Perdana Publisher.

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Jogjakarta: Gava Media.

Dedek Elvianti. 2017. Dalam penelitian yang berjudul Pengembangan Game Edukatif Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Akuntansi Pada Materi Jurnal Khusus di SMK Brigjend Katamso Medan Tahun Pelajaran 2016/2017.

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Hamid, Darmadi. 2012. Pengantar Pendidikan Kewarganegaraan. Bandung: Alfabeta.

Isjoni. 2011. Cooperatif Learning. Bandung: Alfabeta.

Ika, Lestari. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Padang: Akademika Pratama.

Lili, M. Sadeli. 2014. Dasar-Dasar Akuntansi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Nanu, Hasanuh. 2011. Akuntansi Dasar Teori dan Praktik. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2015 Tentang Standar Nasional.

Punaji, Setyosari. 2016. Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Riqi Astuti dan Diana Rahmawati. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Akuntansi Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa Pada Mata Pelajaran Praktik Akuntansi Manual. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol.XV, No.1. Yogyakarta.

Sofan, Amri. 2013. Pengembangan & Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Sugihartono, dkk. 2012. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Uny. Press.

Suharsimi, Arikunto. 2010. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakata: Bumi Aksara.

Sukardjo. 2005. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pps UNY.

Suparman M, Atwi. 2012. Desain Instruksional Modern. Jakarta: Erlangga.

Suprijono, A. 2009. Cooperatif Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syaiful, Bahri. 2016. Pengantar Akuntansi Berdasarkan SAK ETAPdan IFRS. Yogyakarta: Andi.

Uno, Hamzah. 2007. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Widyoko, E.P. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Diva Press.

Wina, Sanjaya. 2013. Strategi Pembelajaran Beorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: https://doi.org/10.30596/liabilities.v3i3.6173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.