Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dengan Media Pembelajaran Ular Tangga Terhadap Minat Belajar

Pipit Putri Hariani MD, Agus Wiranda, Ijah Mulyani Sihotang

Abstract


The purpose of this study was to analyze the effect of snake and ladder learning media using the STAD type cooperative learning model in increasing interest in learning. This study uses primary data sources in the form of reference studies that are used as the main source of research references, the primary sources used are journals related to the research title, namely the Snakes and Ladders learning media journal model using the STAD Type Cooperative Learning Model in increasing interest in learning and other related references. Based on the results of the study that the author conducted on 10 previous research journals, it was found that the use of the snake and ladder educational game tool through the STAD type learning model can make students more active so as to increase interest and learning achievement. The conclusion from the research is that the activeness of students during learning shows a very active category. Of the 10 research journals studied that student learning outcomes were significantly different between before and before treatment. Based on the results of the validity of data from several previous studies regarding the use of snakes and ladders media through the STAD type learning model can increase student interest and learning outcomes by 90%.


Keywords


Media, learning model, STAD, learning interest,

Full Text:

PDF

References


Anggraini, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) Melalui Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar IPS Pada Peserta Didik Kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 324- 333.

Anggun. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Utama.

Dewi, T. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091- 2100.

Djaali. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara.

Febryna. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Isjoni. (2010). Pembelajaran Kooperatif. Meningkatkan kecerdasan antar peserta didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar .

Laa, N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 139-148.

Lie, A. (2014). Cooperative Learning Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang. Jakarta: Grasindo Widia Sarana.

Mantra, I. (2013). Filsafat Penelitian & Metode Penlitian Sosial. Yogyakarta: Pustaka Belaja.

Marta, F. N. (2015). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments Berbantuan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Edutcehnologia, 3(2), 84- 92.

Nazir, M. (2013). Metode Penelitian. Bogor:Ghalia Indonesia.

Ningtias, L. W. (2016). Penerapan Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (Stad) Disertai Lembar Kerja Siswa (LKS) Pada Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), 170-176.

Pujiono, E. (2017). Penerapan Model Student Team Achievement Division (Stad) Dengan Media Permainan Ular Tangga (Snakes And Ladders Game) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Pada Materi Kerajaan Hindu Budha. Jurnal Profesi Keguruan, 3(2), 213-221.

Puspawati. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Minat dan Prestasi Belajar IPS pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Nomor 3 LegianBadung. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Dasar, 3(1), 1-9.

Putri, A. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (Stad) Berbantu Media Ular Tangga Akuntansi. Jurnal Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia Edisi 2, 5(2), 1- 13.

Rachman, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Koperatif Tipe STAD Mengunakan Media Ular Tangga Dalam Meningkatkanhasil Belajar Pada Mata Pelajaran Geografi Siswa Kelas XI IS Man Darul Ulum Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah, 2(3), 12-21.

Rusman. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penilaian. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanjaya, W. (2016). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group .

Sari, M. K. (2017). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Melalui Media Permainan Ular Tangga terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Premiere Educandum, 5 (1), 80-88.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Slavin, E. R. (2013). Cooperative Learning Teori, Riset Dan Praktik. Bandung: Nusa.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R& D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Syahrial. (2016). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Zed, M. (2012). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Zuhdi. (2014). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: UNY Pres.




DOI: https://doi.org/10.30596/liabilities.v4i1.7496

Refbacks

  • There are currently no refbacks.