ANALYSIS OF DIFFERENCES IN LIFESTYLE AND HALAL AWARENESS PERCEPTION OF MOSLEM AND NON-MOSLEM WARDAH CONSUMERS

Luliani Nur Maulida, Reny Fitriana Kaban

Abstract


The purpose of this study was to analyse the differences in perception between two Wardah consumers, namely Moslem and non-Moslem by using the independent variables of lifestyle and halal awareness. The sampling technique used for getting the respondents in this research was purposive sampling. The data analysis method used in this study was the Mann-Whitney non-parametric statistical difference test. The results showed that there were no significant differences in lifestyle perceptions between Moslem and non-Moslem consumers, and there were significant differences in perceptions of halal awareness between Moslem and non-Moslem consumers. It is recommended for Wardah management to intensively socialize the urgency of halal products to both types of consumers when they want to buy cosmetics.


Full Text:

PDF

References


Angelia, D. (2021, Desember 28). Tren Produk Kecantikan di Indonesia Tahun 2021. retake from goodnewsfromindonesia: https://www.goodnewsfromindonesia.id/2021/12/28/mengintip-tren-produk-kecantikan-di-indonesia-tahun-2021

Aziz, Y. A., & Chok, N. V. (2013). The role of Halal awareness, Halal certification, and marketing components in determining Halal purchase intention among non-Moslems in Malaysia: A structural equation modeling approach. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 25(1), 1-23.

ElWafi, S. (2020, Juni 4). Kecantikan Menjadi Gaya Hidup Sehingga Mendorong Industri Kosmetik di Indonesia. Diambil kembali dari kompasiana: https://www.kompasiana.com/syahansyah8187/5ed91b2d097f3670976c7173/kecantikan-menjadi-gaya-hidup-sehingga-mendorong-industri-kosmetik-di-indonesia?page=all

Fathurrahman, A., & Anggesti, M. (2021). Pengaruh Gaya Hidup, Label Halal dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik (Studi Kasus Pada Produk Safi). JES (Jurnal Ekonomi Syariah), 6(2), 113-127

Ferdiansyah, M. S., & Aji, H. M. (2022, April 16). Kosmetik Halal dan Konsumen non-Moslem: Sebuah Keinginan dalam Membeli. Retrieved from Radar Kota News: https://www.radarkotanews.com/kosmetik-halal-dan-konsumen-non-Moslem-sebuah-keinginan-dalam-membeli/

Kotler, Phillip dan Kevin L. Keller. 2016. Marketing Management 16 edition. New Jersey: Pearson.

Lailla, N., & Tarmizi, I. (2021). Pengaruh Kesadaran Halal dan Bahan Makanan Terhadap Minat Beli Makanan di Food Courd UMJ. Prosiding Konferensi Nasional Ekonomi Manajemen dan Akuntansi (KNEMA), 1(1).

Misbakhuddin, S. P., & Permatasari, I. R. (2021). PENGARUH GAYA HIDUP DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK KOSMETIK MEREK MAKE OVER. Jurnal Aplikasi Bisnis, 7(1), 225-228.

Nurcahyo, A., & Hudransyah, H. (2017). The Influence of Halal Awareness, Halal Certification, and Personal Societal Perception Toward Purchase Intention. Journal of Business and Management, 6 (1):21-31.

Pambudi, B. G. (2018). Pengaruh kesadaran halal dan sertifikasi halal terhadap minat beli produk mie instan (studi pada pemuda Moslem bandarlampung). Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Lampung, Bandarlampung.

Puranda, N. R., & Madiawati, P. N. (2017). Pengaruh perilaku konsumen dan gaya hidup terhadap proses keputusan pembelian produk kosmetik Wardah. Majalah Bisnis & IPTEK, 10(1).

Rohani M.M., & Yusoff, A. S. (2015). Tahap Kesediaan Pelajar Dalam Penggunaan Teknologi, Pedagogi, Dan Kandungan (TPACK) Dalam Pembelajaran Kurikulum di IPT. Proceeding of the 3rd International Conference on Artificial Intelligence and Computer Science, Pulau Pinang.

Sangadji. Sopiah. 2013. Perilaku Konsumen: Pendekatan Praktis Disertai Himpunan Jurnal Penelitian. Yogyakarta: Andi Ofset.

Sara, S. K., Ahmad, R. M., & Arkiang, F. (2022). PENGARUH KESADARAN HALAL TERHADAP MINAT BELI KOSMETIK HALAL. Jurnal Asy-Syarikah: Jurnal Lembaga Keuangan, Ekonomi dan Bisnis Islam, 4(1), 21-37.

Sipayung, T., & Syahreza, B. (2021). Analisis Persepsi Konsumen Tentang Atribut Produk Serta Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Oppo (Studi Kasus Pada Toko Tia Ponsel Di Kota Pematangsiantar). Manajemen: Jurnal Ekonomi, 3(1), 1-14.

Sudodo, Y., & Hakim, L. (2019). Pengaruh Gaya Hidup, Harga, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Oriflame. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 2(1).

Surmawan, U. (2014). Perilaku Konsumen Teori dan Penarapannya dalam Pemasaran.Bogor: Ghalia Indonesia.

Suryani, T. 2013. Perilaku Konsumen di Era Internet Implikasinya Pada Strategi Pemasaran. Edisi 1. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Waruwu, C. B. (2019, Juli 30). Sejarah Berdirinya PT Paragon Technology and Innovation Hingga Sukses. Diambil kembali dari idntimes: https://www.idntimes.com/life/career/christ-bastian-waruwu/sejarah-pt-paragon-c1c2/1


Refbacks

  • There are currently no refbacks.