ANALYSIS OF SERVICE QUALITY FACTORS TOWARDS MSME INTEREST ON MUDHARABAH FINANCING PRODUCT IN BSI BEKASI CITY

Reny Fitriana Kaban, Ammanda Rissa Kuswanto

Abstract


This study aims to analyze the influence of service quality factors that affect the interest of MSMEs using mudharabah financing at Bank Syariah Indonesia Bekasi City. This study uses a survey method in the form of primary data by distributing questionnaires to customers who have micro, small, and medium businesses that use mudharabah financing at Bank Syariah Indonesian Bekasi City and the testing of this research uses descriptive analysis tests, validity, and reliability tests, while for the analysis tool using analytical tests. Multiple linear and hypothesis testing using t-test and f-test. The results of this study indicate that together the service quality variables with indicators (compliance, tangibleness, reliability, responsiveness, confidence, and empathy) have a positive and significant effect on the interest of MSME while the variable that most influences the interest of MSME is the service quality variable with empathy indicators.


Full Text:

PDF

References


Adnan, M. A., & Purwoko, D. (2013). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Pembiayaan Mudharabah Menurut Perspektif Manajemen Bank Syariah dengan Pendekatan Kritis. Journal of Accounting and Investment, 14(1), 14–31.

Aldila, S. A. (2018). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Menggunakan Model Carter Di Bprs Amanah Ummah Leuwiliang Bogor. 04 Nomor 2.

Amalia, E. (2019). Keadilan Distributif dalam Ekonomi Islam Penguatan Peran LKM dan UKM di Indonesia. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.15408/aiq.v3i1.2497

Analia, F. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Jasa pada Perbankan Syariah Berdasarkan Adaptasi Model CARTER ( Studi Pada Nasabah Tabungan Ib Hasanah BNI Syariah Cabang Makassar) [Diploma, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar]. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/17400/

Aniati. (2017). Analisis Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Menjadi Nasabah Pembiayaan Di Lembaga Keuangan Syariah (LKS) [Other, Universitas Alma Ata Yogyakarta]. http://elibrary.almaata.ac.id

Annisa, R. (2016). Pengaruh Pembiayaan Murabahah Dan Mudharabah Terhadap Perkembangan Umkm Pada Nasabah Bmt Hidayatul Muamalah Baturetno Wonogiri. 111.

Ascarya. (2008). Akad dan Produk Bank Syariah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. https://www.academia.edu/5513833/BUKU_Akad_dan_Produk_Bank_Syariah

Atmaja, J. (2018). Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Pada Bank BJB. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Bisnis, 2(1), 49–63.

Chamidun, A. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Umkm Mengajukan Pembiayaan Pada Lembaga Keuangan Syari’ah (Studi Kasus Di Bmt Barokah Magelang) [Other, IAIN Salatiga]. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/

Destiana, R. (2016). Analisis Dana Pihak Ketiga dan Risiko Terhadap Pembiayaan Mudharabah dan Musyarakah Pada Bank Syariah di Indonesia. XVII(2), 13.

Febriana, N. I. (2016). Analisis Kualitas Pelayanan Bank Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Muamalat Indonesia Kantor Cabang Pembantu Tulungagung. An-Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah, 3(1), 145–168. https://doi.org/10.21274/an.2016.3.1.145-168

Giannini, N. G. (2013). Faktor Yang Mempengaruhi Pembiayaan Mudharabah Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Accounting Analysis Journal, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.15294/aaj.v2i1.1178

Harsono, B. (2014). Tiap Orang Bisa Menjadi Pengusaha Sukses Melalui UMKM. Elex Media Komputindo.

Hartini, K., & Meilani, G. (2020). Analisis Kualitas Pelayanan Dengan Pendekatan Model Carter Pada Bprs Muamalat Harkat Sukaraja. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Akuntansi, 6(2), 60–73.

Haryoso, L. (2017). Penerapan Prinsip Pembiayaan Syariah (Murabahah) Pada BMT Bina Usaha Di Kabupaten Semarang. Law and Justice, 2(1), 79–89.

Ikram, M. (2017). Faktor-Faktor yang mempengaruhi Minat Nasabah dalam Memanfaatkan Pembiayaan Murabahah pada BMT Al—Markas Al—Islami Makassar [Diploma, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar]. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/4087/

Imran, I., & Hendrawan, B. (2017). Pengaruh Persepsi Masyarakat Batam Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk Bank Syariah. JOURNAL OF APPLIED BUSINESS ADMINISTRATION, 1(2), 209–218. https://doi.org/10.30871/jaba.v1i2.621

Junaedi, A. T., Hadiwijoyo, D., Troena, E. A., & Triyuwono, I. (2012). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Keadilan dan Kepuasan Nasabah terhadap Loyalitas Nasabah Bank Syariah (Studi pada Nasabah Bank Syariah di Propinsi Riau). Jurnal Aplikasi Manajemen, 10(1), 161–176.

Kaban, R. F. (2020). Hubungan Antara Kepuasan Nasabah Dengan Post Purchase Behavior Studi Empiris Di BSM Depok. Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen (JABM), 6(1), 63–63. https://doi.org/10.17358/jabm.6.1.63

Kaban, R. F., & Hadiyati, P. (2018). Analysis Relation Between Service Quality With Post Purchase Behavior: Empirical Study in Bank Syariah Mandiri Depok, Indonesia.

Karim, A. (2016). Bank Islam. Raja Grafindo Persada.

Karomah, M. (2018). Faktor—Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Dalam Mengajukan Pembiayaan Mudharabah.

Lovenia, C. O. A., & Sutopo, S. (2012). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Jateng Cabang Utama Semarang) [Other, Fakultas Ekonomika dan Bisnis]. http://eprints.undip.ac.id/35662/

Morrisan, M. A. (2015). Periklanan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Kencana.

Muhakir. (2021, February 2). BSI Diresmikan, Haruskah Nasabah Ganti Buku Tabungan dan Kartu ATM? - Tribun Palu. https://palu.tribunnews.com/2021/02/02/bsi-diresmikan-haruskah-nasabah-ganti-buku-tabungan-dan-kartu-atm

Othman, A., & Owen, L. (2001). Adopting And Measuring Customer Service Quality (SQ) In Islamic Banks: A Case Study In Kuwait Finance House. 3(1), 26.

Rohmati, D., & Fanani, S. (2017). Implemtasi Kualitas Pelayanan Pendekatan CARTER Dan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan UJKS Koperasi Karyawan. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 3(3), 203. https://doi.org/10.20473/vol3iss20163pp203-218

Sari. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Anggota Dalam Pengambilan Pembiayaan Murabahah Pada Bmt Assyafi’iyah Berkah Nasional Kcp.Metro.

Sari, A. R. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Masyarakat Muslim Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Masyarakat Muslim Di Kabupaten Bantul, Yogyakarta). Yogyakarta: IE 2016 UMY 008, 21.

Shaleh, Rachman, A., & Wahab, M. A. (2004). Psikologi Suatu Pengantar (Dalam Perspektif Islam). Kencana : Jakarta., 2004.

Sitinjak, R., Jushermi, J., & Noviasari, H. (2015). Analisis Pengaruh Atribut Produk Islami Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Dan Loyalitas Nasabah Pada PT Bank Negara Indonesia Syariah (Bni Syariah) Pekanbaru (Issue 2) [Journal:eArticle, Riau University]. https://www.neliti.com/publications/126237/

Suherman, A. (2018). Analisis Kualitas Pelayanan Dengan Model CARTER dan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada PT Bank Aceh Syariah KC Banda Aceh).

Sumantri, B. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Produk Pembiayaan Terhadap Minat Dan Keputusan Menjadi Nasabah Di Bank Syariah. Jurnal Economia, 10(2), 141–147. https://doi.org/10.21831/economia.v10i2.7540

Triyanti, D., Kaban, R. F., & Iqbal, M. (2021). Peran Layanan Mobile Banking dalam Meningkatkan Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank Syariah (Studi Kasus Bank syariah Mandiri Kantor Cabang Tomang). Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 2(1), 181–192. https://doi.org/10.24853/jmmb.v2i1.8322

Wahab, W. (2016). Pengaruh Tingkat Bagi Hasil Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah. JEBI (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), 1(2), 167–184.

Zainuddin, Z., Hamja, Y., & Rustiana, S. H. (2017). Analisis Faktor dalam Pengambilan Keputusan Nasabah Memilih Produk Pembiayaan Perbankan Syariah (Studi Kasus pada PT Bank Syariah Mandiri Cabang Ciputat). Jurnal Keuangan dan Perbankan, 13(1), 55–76.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.