OPTIMIZING THE ROLE OF PARENTS IN SHAPING THE LOVE OF THE HOMELAND TO REALIZE THE PROFILE OF PANCASILA STUDENTS IN PARI CITY, PANTAI CERMIN DISTRICT, SERDANG BEDAGAI REGENCY

Rika Widya, Salma Rozana, Ranti Eka Putri

Abstract


The Independent Curriculum is one of the steps taken by the Ministry of Education and Culture in realizing the profile of Pancasila students. Various trainings and educational socialization have been carried out by the government. However, it seems to escape that in addition to formal education there is also education called informal education, namely children's education at home. Which parents are the teachers. To support government programs in realizing the profile of Pancasila students, parents should also take their role in shaping the love of the country for their children. Parents certainly need to be educated about what things will be done with their children. In line with this, researchers conducted research on optimizing the role of parents in shaping the love of the homeland to realize the profile of Pancasila students which is the goal of the current independent curriculum. 

Full Text:

PDF

References


Akbar, Husaini Usman dan Purnomo Setiadi. 2009. Metodologi Penelitian Sosial. Bumi Aksara, Jakarta.

Asmani, Jamal Ma’mur. 2011. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah, Diva Press, Jogjakarta.

Fadlillah, Muhammad dan Lilif Muallifatu Khorida. 2013. Pendidikan Karakter Anak Usia Dini, Ar-Ruzz Media, Yogyakarta.

Hamalik, Oemar. 2011. Proses Belajar Mengajar, PT. Bumi Aksara, Jakarta.

Harahap, E.St, dkk. 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Bandung.

Hutami, Dian. 2020. Pendidikan Karakter Kebangsaan Untuk Anak: Kreatif dan Mandiri, Penerbit Cosmic Media Nusantara, Yogyakarta.

Kemendiknas. 2011. Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Pusat Kurikulum Perbukuan, Jakarta.

Kurniawan, Heru dan Bunda sikhah. 2018. Cara Terbaik Mendidik Anak. Media Cerdas, Sidoarjo.

Mangesti, Fransisca Dewi. 2020. Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Di TK Muslimat NU 001 Ponorogo. Skripsi Jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Moleong, J. M. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Mulyasa, E. 2016. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya, Bandung.

Mustari, Mohamad. 2014 .Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan. PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Musthofa, Yasin. 2007. EQ Untuk Anak Usia Dini Dalam Pendidikan Islam. Sketsa, Yogyakarta.

Novrinda, dkk. 2017. “Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan. ”Jurnal Potensia PG-Paud FKIP UNIB. Volume. 2 No.1

Permendikbud RI Nomor 22 Tahun 2020 Tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Tahun 2020-2024.

Permendikbud RI Nomor 20 Tahun 2018 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan Formal.

Permendikbud RI Nomor 30 Tahun 2017 mengenai Pelibatan keluarga sebagai penyelenggara Pendidikan.

Rusyan, A. Tabrani, dkk. 2014. Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Remaja Karya, Bandung.

Saleh, Adnan Achiruddin. 2018. Pengantar Psikologi. Penerbit AksaraTimur.

Sudrajat, Ajat. 2011. Mengapa Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter Volume 1 Nomor 1.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Supinah dan Parmin. 2011. Modul Matematika SD Program Bermutu Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Matematika di SD. Yogyakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.

Sutrisno.2019. Revolusi Mental Menumbuh-Kembangkan Rasa Nasionalisme. Desa Pustaka Indonesia, Jawa Tengah.

Suyadi. 2013. Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. PT. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Widya, Rika, dkk. 2020. Holistik Parenting (Pengasuhan Dan Karakter Anak Dalam Islam). Edu Publisher, Tasikmalaya.

Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter. Kencana, Jakarta.

http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila


Refbacks

  • There are currently no refbacks.