EFFORTS TO IMPROVE SCHOOL CULTURE IN MAS TARBIYAH ISLAMIAH HAMPARAN PERAK DISTRICT, DELI SERDANG REGENCY

Tumiran Tumiran, Sakban Lubis, Isma Raidha

Abstract


This study aims to determine efforts to improve school culture, inhibiting and supporting factors at MAS Tarbiyah Islamiyah Hamparan Perak, Deli Serdang. The research uses a narrative descriptive qualitative approach. The data sources are (1) primary data, obtained from school principals, teachers/homeroom teachers and students, (2) secondary data, obtained from literature, relevant research, and documents. Data collection by observation, interviews, documentation, and field notes. Data analysis by reducing data, displaying data/presenting data, and verifying/drawing conclusions. The results of the analysis of research data: (1) work programs in an effort to improve school culture: short, medium and long term by applying high dedication, modesty, greeting each other, sincere, mutual cooperation, religious, preserving the environment, cleanliness, tolerance, cooperation, innovate, creative, hospitality, noble character, personality. Efforts to improve school culture at MAS Tarbiyah Islamiyah Hamparan Perak, Deli Serdang have shown significant, accountable results. effective and efficient, (2) Strengthening the behavior and personality, morals and commendable attitudes of students, teachers and stake holders.


Full Text:

PDF

References


Ahmad Susanto, Manajemen Peningkatan Kinerja Guru: Konsep, Strategi, dan Implementasinya, Jakarta: Kencana, 2016.

Ara Hidayat dan Imam Machali, Pengelolaan Pendidikan .Bandung: Educa, 2010.

Agus Wibowo, Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah; Konsep dan Praktik Implementasi .Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.

Aan Komariah & Cepi Triatna.Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. Jakarta : PT Bumi Aksara, 2010.

Arifah Lies, Implementasi Pendidikan IMTAQ di SMP Negeri 2 Bantul Tesis: UNY, 2009

Alivermana Wiguna, Isu-Isu Kontemporer Pendidikan Islam, Yogyakarta: Deepublish, 2014

Anton Athoillah, Dasar-dasar Manajemen .Bandung: Pustaka Setia, 2010.

Anike H. Pongoliu, “Pembinaan Karakter Siswa Dalam Membentuk Sikap 3S (senyum salam dan sapa)”, Jurnal Pasca Sarjana Universitas Negeri Gorontalo, Vol. 2, No. 2 2017.

Adisusilo Sutarjo, Pembelajaran Nilai-Karakter.Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada, 2012.

Eva Maryamah. Pengembangan Budaya Sekolah, FTK IAIN SMH Banten. juranal TARBAWI Volume 2. NO. 02, Juli – Desember, 2016.

Basrowi dan Suwardi, Memahami Penelitian Kualitatf, Jakarta: Rineka Cipta. 2008.

Daryanto & Mohammad Farid, Konsep Dasar Manajemen Pendidikan di Sekolah. Yogyakarta: Gava Media, 2013.

Djamaludin Ancok, Psikologi Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1995.

Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Ed. IV, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 2008

Henry L. Sisk, South western, Principles of Management, Cincinnati Ohio: Philippine Copyright, 1969.

Heri Gunawan, Konsep dan Implementasi Pendidikan Karakter. Bandung: Alfabeta, 2012.

Khaerul Umam, Manajemen Organisasi. Bandung: Pustaka Setia, 2012.

Kemendiknas, Pengembangan Pembelajaran Pendidikan Karakter, Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum, 2010.

Kemendiknas, Pengembangan Budaya dan Karakter Bangsa, Jakarta : Balitbang, 2010.

Kemendiknas, Tim PendidikannKarakter. PembinaannPendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Kemendiknas, 2010.

Kementerian Pendidikan Nasional dan Kementerian Agama RI, Modul Materi Pendidikan Karakter Bangsa .Jakarta, 2011.

Kementerian Pendidikan Nasional dan Kementerian Agama RI, Modul Materi Pendidikan Karakter Bangsa Jakarta, 2011.

M.Furqon Hidayatullah, Pendidikan Karakter Membangun Peradaban Bangsa, Surakarta: Yuma Pustaka, 2010.

Mulyasa, Manajemen Pendiikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara. 2012

Marno & Triyo Supriyatno.Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam.2008.

M. Mahbubi, Pendidikan Karakter: Implementasi Aswaja sebagai Nilai Pendidikan Karakter, Yogyakarta: Pustaka Ilmu, 2012.

Muchlas Samani dan Hariyanto, Konsep dan Model Pendidikan Karakter, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2013.

Marzuki, Pendidikan Karakter Islam, Jakarta: AMZAH, 2015.

Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2002.

Mohamad Mustari, Nilai Karakter Refleksi Untuk Pendidikan, Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Mulyasa, Manajemen Pendidikan Karakter, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2011.

Muchlas Samani dan Hariyanto, Konsep dan Model Pendidikan Karakter, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2011.

Muhaimin. Manajemen Pendidikan: Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kencana, 2012.

Ngainun Naim, Character Building, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.

Uhar Suharsaputra. Administrasi Pendidikan.Bandung: Refika Aditama, 2010.

Syafri, Ulil Amri, Pendidikan Karakter Berbasis Al Qur‟an, Rajawali Pers, Jakarta, 2012.

S. Margono, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2013

Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: PT. Bumi Aksara. 2008.

Suparno, dkk, Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka, Departemen Pendidikan Nasional. 2002.

Yusuf, Choirul Fuad. Budaya Sekolah dan Mutu Pendidikan. Jakarta: Pena Citrasatria, 2008.

Winarno Surakhmat, Pengantar Penelitian Ilmiah, Bandung:1990




DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.13907

DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.13907.g8693

Refbacks

  • There are currently no refbacks.