STUDI PERBANDINGAN EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL DAN TEKS DALAM PEMBELAJARAN AGAMA ISLAM MENGGUNAKAN TEKNOLOGI INFORMASI

Suci Nurul Jannah

Abstract


Education is essentially a conscious effort developing human resource potential (SDM) learners by encouraging and facilitating their learning activities. In conveying lessons, various tools have been created to make it easier for the student to understand them. The development of science and technology further encourages renewing efforts in the use of technological products in the learning process. The learning medium is an intermediary or tool used in the teaching process so that material presented is acceptable to the learner. In this regard, both print out and visual audio media play a crucial role in achieving maximum learning results. The technology in the learning of Islam will discuss how we use media and tools in the process of teaching religion, which is the skill, attitude, action, and strategy of teaching religions that are the source of the qur 'an and the hadith. In comparison the effectiveness of the learning media in the learning of Islam, that is, can be seen from that media function. The learn-based medium (print out) is a variety of learning messages from which the text (literature) and its supporting illustrations are presented. One of the learning media that is often used in the learning process is a textbook. Textbooks can encourage children to do te chores.

 


Full Text:

PDF

References


Rohani M.M., & Yusoff, A. S. (2015). Tahap Kesediaan Pelajar Dalam Penggunaan Teknologi, Pedagogi, Dan Kandungan (TPACK) Dalam Pembelajaran Kurikulum di IPT. Proceeding of the 3rd International Conference on Artificial Intelligence and Computer Science, Pulau Pinang.

Soelarko R.M. (1980). Audio-Visual, Media Komunikasi, ILMIAH Pendidikan Penerangan. Binacipta. (Jakarta).

Arsyad, Azhar (2011). Media Pembelajaran. PT. RajaGrafindo Persada. Jakarta

Nasution S. (2008). Teknologi Pendidikan. Bumi Aksara Perkasa. Jakarta

Hayati, N., M. Y. Ahmad, F. Harianto. 2017. Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. Jurnal Al-Hikmah 14 (2) : 164 - 165

Nuryana Z. 2018. Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tamaddun. 19 (1) : 81

Fitriyanti, Nadia. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta DidikPada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas VMI Al-khairiyah Jakarta Barat. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan KeguruanUniversitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Ramli, Muhammad. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. IAIN Antasari Press Banjarmasin. Kalimantan Selatan.

Pribadi, A. Benny. (2017). Media Dan Teknologi Pembelajaran. Kencana. Jakarta.

Munir, (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Alfabeta. Bandung

Rusdiana (2021). Penerapan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas IX SMPN 7 Tamban

Manshur, Umar., Maghfur Ramdlani (2019) Media Audio Visual dalam Pembelajaran PAI

Rahmi, Nur. (2019). Perbandingan Antara Media Visual Dan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sma Pesantren Putri Yatama Mandiri Kabupaten Gowa. Skripsi Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin Makassar.

Harfiani, R., & Setiawan, H. R. (2019). Model Penilaian Pembelajaran Di Paud Inklusif. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 5(2), 236.

Nurzannah, Ginting, N., & Setiawan, H. R. (2020). Implementation Of Integrated Quality Management In The Islamic Education System. Proceeding International Seminar of Islamic Studies, 9.

Setiawan, H. R. (2019). Sistem Finansial Pendidikan. Bildung.

Setiawan, H. R. (2018). Improving Student’s Study Result Using Role Playing Methods and Animation Media on Arabic Courses in the Faculty of Islamic Religion University of Muhammadiyah Sumatra Utara. PROCEEDINGS INTERNATIONAL CONFERENCE BKSPTIS, 199.

Setiawan, H. R., & Abrianto, D. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bildung.

Setiawan, H. R., & Masitah, W. (2019). Peningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (Tai) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smp Rahmat Islamiyah Medan. Jurnal Ilmiah Al-Hadi, 4(2), 942–955.

Setiawan, H. R., & Mavianti. (2021). Implementasi Masa Pengenalan Lingkungan Sekolah (Mpls) Bagi Siswa Baru Sekolah Dasar Di Era New Normal. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 393.

Unarno, Agung. (2013). Efektivitas Media Audiovisual Dan Media Berbasis Teks (Cetakan) Terhadap Hasil Belajar Chest Pass. Jurusan Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Medan.

Sapto Haryoko, Efektivitas Pemanfaatan Media Audiovisual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran, Jurnal Edukasi@Elektro Vol.5 No.1, Maret 2009, hlm. 3-4


Refbacks

  • There are currently no refbacks.