INFORMATION TECHNOLOGY IN LEARNING IN THE DIGITAL AGE: LITERATURE REVIEW OF THE TEACHER'S ROLE AS LEARNING FACILITATOR

Amar Jufri, Fatkhul Helmy, Siti Nur Alisyah, Aji Kurniaku, Miftah Rizki Ananda

Abstract


Education is important in forming quality human resources. Information technology (IT) has become an integral part of learning in the digital era, and can provide great benefits in improving the quality of learning. However, the use of IT in learning requires the active role of the teacher as a learning facilitator. This study aims to review the teacher's role as a learning facilitator in the implementation of IT in learning in the digital era, especially in Indonesia. Through a literature review, this study identified the teacher's role in the use of IT in learning, as well as the challenges and efforts required in implementing IT in learning. Previous research shows that the teacher's role is very important in the use of IT in learning. However, IT implementation in learning also poses challenges for teachers, such as a lack of skills in operating IT and limited access to adequate technology. Therefore, it is important for teachers to be able to choose and manage technology according to learning needs, and ensure that the use of IT in learning is in accordance with the learning objectives and educational standards set. Keywords: Education, Information Technology, Learning, Teachers, Learning Facilitators, Digital Age. as well as ensuring the use of IT in learning in accordance with the learning objectives and educational standards set. Keywords: Education, Information Technology, Learning, Teachers, Learning Facilitators, Digital Age. as well as ensuring the use of IT in learning in accordance with the learning objectives and educational standards set. Keywords: Education, Information Technology, Learning, Teachers, Learning Facilitators, Digital Age.

 


Full Text:

PDF

References


Setiawan, Hasrian Rudi. & Abrianto, Danny. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi Informasi. UMSU PRESS

Aminudin, M. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 23(3), 213-220.

Budiharto, W. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 2(1), 19-26.

Sudjana, N. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 23(1), 60-68.

Ningsih, Y. (2018). Penggunaan teknologi informasi dalam pembelajaran di Indonesia: Tantangan dan strategi pengembangan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 25(3), 240-247.

Kurniawan, F. (2018). Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(2), 85-93.

Puspitasari, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 25(2), 158-165.

Rofi'i, A. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi terhadap Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 87-95.

Sulianta, F. (2017). Peran Guru dalam Penerapan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(4), 1-9.

Sumarmo. (2018). Teknologi Informasi dalam Pendidikan. Jakarta: PT. Grasindo.

Susanto, A. (2018). Penerapan Pembelajaran Aktif pada Era Digital. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 4(2), 176-182.

Suryandari, D. & Suryadi, D. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 52(2), 139-148.

Wibawa, B. (2019). Peran Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(2), 159-168.

Setiawan, H. R., & Abrianto, D. (2022). Konsep Dasar Teknologi Informasi dalam Pendidikan. Jurnal Sistem dan Informatika, 3(1), 35-44.

Sumarmo. (2018). Teknologi Informasi dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 26(2), 77-85.

Rofi'i, I. (2016). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 22(1), 1-8.

Susanto, A. (2018). Pembelajaran Aktif Berbasis Teknologi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 164-172.

Wibawa, S. (2019). Peran Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 1(1), 14-24.

Sulianta, F. (2017). Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi. Jurnal Pendidikan Vokasi, 7(1), 1-7.

Aji, W. P., Hidayat, W., & Kurniawan, H. (2018). Tantangan Implementasi Teknologi Informasi dalam Pendidikan. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(1), 74-83.

Fitriana, D., & Anwar, K. (2018). Implementasi Teknologi Informasi dalam Pembelajaran dan Tantangan yang Dihadapi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 22(2), 133-144.

Suryandari, S., & Suryadi, D. (2019). Tinjauan Pustaka terhadap Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran di Indonesia. Jurnal Pendidikan Vokasi dan Teknologi, 1(1), 1-10.

Kurniawan, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 8(2), 180-186.

Puspitasari, E. (2017). Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 5(2), 19-29.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.