KEPIMPINAN DAKWAH DALAM MENGHADAPI CABARAN MAD’U DALAM ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Al-Quran
Ab. Aziz Mohd Zin, Pengantar Dakwah Islamiah (Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2005).
Ab Hadi, S. N. I., Abdul Wahab, H., Nik Azhari, N. M. Z., & Shahrin Nizar, M. I. (2022). Pengaruh Pemahaman Tabayyun Terhadap Tindakan Penerimaan Maklumat Melalui Media Sosial dalam kalangan Pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(6), e001486.
Ahim, R. (2020). Dakwah Islamiah mendepani cabaran revolusi industri 4.0. Journal of Asian Islamic Higher Institutions, 5(1).
Aini, Z. bin. (2019). Ekosistem Dakwah Dalam Era Teknologi Disruptif. Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Kebudayaan, 10(2), 73-83. https://doi.org/10.32505/hikmah.v10i2.1715
Azihan, N. S. I., & Osman, K. (2022). Cabaran Berdakwah Menerusi Media Sosial Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pengajian Islam Di Universiti Kebangsaan Malaysia.
Block, P. (1993). Stewardship: Choosing service over self-interest. San Francisco: Berret-Koehler Publisher.
Dubrin, A. J., Dalgish, C. & Miller, P. (2006). Leadership. (2nd ed.). Australia: John Wiley & Sons Ltd.
Fox, M. (2018). Fake News: Lies spread faster on social media than truth. NBC News. Retrieved from https://www.nbcnews.com/health/health-news/fake-news-lies-spread-faster-social-media-truth-does-n854896oes
Haikal Raman (2021). Keliru dan celaru COVID-19: Sikap mahu jadi orang pertama, punca sebaran berita palsu. Astro Awani. Retrieved from https://www.astroawani.com/berita-malaysia/keliru-dan-celaru-covid19-sikap-mahu-jadi-orang-pertama-punca-sebaran-berita-palsu-279001
Hasan Al-Banna Mohamed. (2018). Islam dan Pembentukan Kepimpinan Berkualiti: Islam and the Formation of Quality Leadership. Zulfaqar Journal of Defence Management, Social Science & Humanities, 1(1).
Ibn Kathir. Abu al-Fida’ Isma’il(1999). Tafsir al-Qu’ran Al-Azhim. Tahqiq: Sami bin Muhammad. Dar al-Sya`b. Kaherah
Ismail, M. Z., & Osman, M. N. A. (2019). Dakwah Terhadap Golongan Remaja: Satu Kaedah Pendekatan. International Research Journal of Shariah, Muamalat and Islam, 1(2), 40-45.
Jasmi, K. A. (2012). Metodologi pengumpulan data dalam penyelidikan kualitatitif. Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri, 1(2012), 28-29.
Klaus Schwab, The Fourth Industrial Revolution (Switzerland: World Economic Forum, 2016).
Muhamad Faisal Ashaari, Nor Faizah Ismail & Rosmawati Mohamad Rasit. (2019). Reaksi Netizen Muda terhadap Kebanjiran Maklumat di Alam Maya (The Reaction of Young Netizens to Information Overload in Cyberspace). Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 35(3), 390-406.
Noorashid, N. A. (2019). Revolusi industri 4.0: Impak terhadap perkembangan pendidikan tinggi di Malaysia. Journal of Sciences and Management Research, 5, 55-67.
Nur Ahmad, Tantangan dakwah di era teknologi dan informasi; formulasi karakteristik, popularitas, dan materi di jalan dakwah, Addin, 8(2) 2014, 319-344.
Nuurrianti Jalli. (2019). Memerangi disinformasi dan berita palsu. Berita Harian. Retrieved from https://www.bharian.com.my/kolumnis/2019/06/575761/memerangi-disinformasi-dan-berita-palsu
Omar, S. N. Z., Salleh, S. M., Zainal, H., & Basarud-Din, S. K. (2021). Kepimpinan Islam Dalam Menguruskan Institusi Kewangan Islam. Journal website: journal. zakatkedah. com. my, 3(1).
Ruzain Syukor Mansor, Dakwah dan Teknologi Maklumat (Putrajaya: Penerbit JAKIM, 2011).
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia. (2020). Kajian Pengguna Internet 2020. Retrieved from https://www.mcmc.gov.my/ms/resources/statistics/internet-users-survey#
Umar Halim & Samsudin A. Rahim, Penglibatan Digital: Akses dan Penggunaan e- Agama Dalam Kalangan Generasi Muda Muslim, Jurnal Komunikasi Malaysia, 27(2), 2011, 121-135.
Zulkiple Abd Ghani, Roslizawati Mohd. Ramly, Mohd. Rushdan Mohd. Jailani dan Muhamad Yusuf Khalid (Kepimpinan dan Pengurusan: Dakwah, Media dan Ilmu (Negeri Sembilan: Penerbitan Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM, 2012).
Zulkiple Abd. Ghani, Peranan Dakwah dalam Menghadapi Kesan Media Massa Terhadap Perubahan Sosiobudaya, Fariza Md.Sham. Sulaiman Ibrahim, Ideris Endot (Peny.), Dakwah dan Perubahan Sosial, (Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd, 2000) 21-33.
DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.14243
DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.14243.g8938
Refbacks
- There are currently no refbacks.