KEPIMPINAN DAKWAH DALAM MENGHADAPI CABARAN MAD’U DALAM ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0

Halim Mokhtar, Muhammad Yusuf Marlon Abdullah, Mustafa Kamal Amat Misra, Mohd Hakim Arshad, Abdul Haiy Mahmod

Abstract


Dalam era globalisasi, peningkatan penggunaan teknologi dan komunikasi seperti Internet telah membuka peluang baru untuk berdakwah. Pendekatan ini dilihat sebagai wadah penting untuk berkomunikasi antara da'i dan mad'u, memudahkan pendakwah menyampaikan mesej dan nasihat agama kepada anak muda. Selain itu, penggunaan media sosial boleh mengakses pelbagai input yang berguna. Secara tidak langsung, ia boleh memberi kesan positif kepada politik, ekonomi, sosial dan kehidupan pendidikan dalam sesebuah negara. Namun begitu, platform ini masih dilihat sebagai satu cabaran untuk menyebarkan ilmu agama kepada masyarakat, kerana penggunaan Internet tidak dapat menyekat unsur-unsur negatif daripada penggunanya dengan begitu banyak. Pada masa yang sama, dakwah di era revolusi industri 4.0 juga menyaksikan cabaran dari sudut nilai Islam yang terhakis akibat kecanggihan teknologi atau ‘dunia tanpa sempadan', anak-anak kurang menghormati ibu bapa, dan ada yang berpandangan bahawa budaya menuntut ilmu kurang ketara kerana terdapatnya maklumat di internet dan media sosial. Oleh itu, artikel ini cuba untuk mengenal pasti gaya kepimpinan yang sesuai dalam menghadapi cabaran mad’u dalam era revolusi industri 4.0. Kajian yang dibuat dalam artikel ini menggunakan kaedah kualitatif dengan menganalisis kandungan berkaitan tajuk yang dibuat. Hasil kajian mendapati bahawa dalam mendepani cabaran mad’u dalam era revolusi industri 4.0 adalah perlu mengekalkan kesahihan maklumat tentang Islam, mempertahan keintelektualan dan kewibawaan pendakwah dan melahirkan pendakwah yang celik teknologi. Kesimpulannya, pendakwah perlu arif dengan teknologi baharu dan media sosial agar dapat mengikuti arus dan perkembangan semasa berdakwah dan bijak dalam menjawab persoalan-persoalan yang ditimbulkan oleh mad’u.

Full Text:

PDF

References


Al-Quran

Ab. Aziz Mohd Zin, Pengantar Dakwah Islamiah (Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2005).

Ab Hadi, S. N. I., Abdul Wahab, H., Nik Azhari, N. M. Z., & Shahrin Nizar, M. I. (2022). Pengaruh Pemahaman Tabayyun Terhadap Tindakan Penerimaan Maklumat Melalui Media Sosial dalam kalangan Pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(6), e001486.

Ahim, R. (2020). Dakwah Islamiah mendepani cabaran revolusi industri 4.0. Journal of Asian Islamic Higher Institutions, 5(1).

Aini, Z. bin. (2019). Ekosistem Dakwah Dalam Era Teknologi Disruptif. Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Kebudayaan, 10(2), 73-83. https://doi.org/10.32505/hikmah.v10i2.1715

Azihan, N. S. I., & Osman, K. (2022). Cabaran Berdakwah Menerusi Media Sosial Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pengajian Islam Di Universiti Kebangsaan Malaysia.

Block, P. (1993). Stewardship: Choosing service over self-interest. San Francisco: Berret-Koehler Publisher.

Dubrin, A. J., Dalgish, C. & Miller, P. (2006). Leadership. (2nd ed.). Australia: John Wiley & Sons Ltd.

Fox, M. (2018). Fake News: Lies spread faster on social media than truth. NBC News. Retrieved from https://www.nbcnews.com/health/health-news/fake-news-lies-spread-faster-social-media-truth-does-n854896oes

Haikal Raman (2021). Keliru dan celaru COVID-19: Sikap mahu jadi orang pertama, punca sebaran berita palsu. Astro Awani. Retrieved from https://www.astroawani.com/berita-malaysia/keliru-dan-celaru-covid19-sikap-mahu-jadi-orang-pertama-punca-sebaran-berita-palsu-279001

Hasan Al-Banna Mohamed. (2018). Islam dan Pembentukan Kepimpinan Berkualiti: Islam and the Formation of Quality Leadership. Zulfaqar Journal of Defence Management, Social Science & Humanities, 1(1).

Ibn Kathir. Abu al-Fida’ Isma’il(1999). Tafsir al-Qu’ran Al-Azhim. Tahqiq: Sami bin Muhammad. Dar al-Sya`b. Kaherah

Ismail, M. Z., & Osman, M. N. A. (2019). Dakwah Terhadap Golongan Remaja: Satu Kaedah Pendekatan. International Research Journal of Shariah, Muamalat and Islam, 1(2), 40-45.

Jasmi, K. A. (2012). Metodologi pengumpulan data dalam penyelidikan kualitatitif. Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri, 1(2012), 28-29.

Klaus Schwab, The Fourth Industrial Revolution (Switzerland: World Economic Forum, 2016).

Muhamad Faisal Ashaari, Nor Faizah Ismail & Rosmawati Mohamad Rasit. (2019). Reaksi Netizen Muda terhadap Kebanjiran Maklumat di Alam Maya (The Reaction of Young Netizens to Information Overload in Cyberspace). Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 35(3), 390-406.

Noorashid, N. A. (2019). Revolusi industri 4.0: Impak terhadap perkembangan pendidikan tinggi di Malaysia. Journal of Sciences and Management Research, 5, 55-67.

Nur Ahmad, Tantangan dakwah di era teknologi dan informasi; formulasi karakteristik, popularitas, dan materi di jalan dakwah, Addin, 8(2) 2014, 319-344.

Nuurrianti Jalli. (2019). Memerangi disinformasi dan berita palsu. Berita Harian. Retrieved from https://www.bharian.com.my/kolumnis/2019/06/575761/memerangi-disinformasi-dan-berita-palsu

Omar, S. N. Z., Salleh, S. M., Zainal, H., & Basarud-Din, S. K. (2021). Kepimpinan Islam Dalam Menguruskan Institusi Kewangan Islam. Journal website: journal. zakatkedah. com. my, 3(1).

Ruzain Syukor Mansor, Dakwah dan Teknologi Maklumat (Putrajaya: Penerbit JAKIM, 2011).

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia. (2020). Kajian Pengguna Internet 2020. Retrieved from https://www.mcmc.gov.my/ms/resources/statistics/internet-users-survey#

Umar Halim & Samsudin A. Rahim, Penglibatan Digital: Akses dan Penggunaan e- Agama Dalam Kalangan Generasi Muda Muslim, Jurnal Komunikasi Malaysia, 27(2), 2011, 121-135.

Zulkiple Abd Ghani, Roslizawati Mohd. Ramly, Mohd. Rushdan Mohd. Jailani dan Muhamad Yusuf Khalid (Kepimpinan dan Pengurusan: Dakwah, Media dan Ilmu (Negeri Sembilan: Penerbitan Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM, 2012).

Zulkiple Abd. Ghani, Peranan Dakwah dalam Menghadapi Kesan Media Massa Terhadap Perubahan Sosiobudaya, Fariza Md.Sham. Sulaiman Ibrahim, Ideris Endot (Peny.), Dakwah dan Perubahan Sosial, (Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd, 2000) 21-33.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.