THE ROLE OF YOUTUBE-BASED LEARNING MEDIA IN ENHANCING STUDENTS' LEARNING CREATIVITY
Abstract
Youtube-based learning media helps teachers convey information to students. Because it combines sound and images, this type of learning media has the potential to enhance students' learning creativity. Islamic Religious Education at SMP Negeri 4 Tanjung Beringin utilizes Youtube media, utilizing available videos to create materials that are easily understood by students. The level of student participation in class and their activity in participating in learning shows the success of efforts to enhance students' creativity in Islamic Religious Education through Youtube. The aim of this research is to explain how the implementation of Youtube-based learning media at SMP Negeri 4 Tanjung Beringin and its role in enhancing students' learning creativity. The research method used is descriptive qualitative, with data collection through interviews and observations. The results show that students have used this Youtube media in Islamic Religious Education to understand lesson materials, and Youtube as a learning media can enhance students' learning creativity.
Full Text:
PDFReferences
Adam. Steffi dan Muhammad Taufik Syastra. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X Sma Ananda Batam. Dalam CBIS Journal, Volume 3
Apiyani, A. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2),
Arifudin, O. (2018). Pengaruh Pelatihan Dan Motivasi Terhadap Produktivitas Kerja Tenaga Kependidikan STIT Rakeyan Santang Karawang. MEA (Manajemen, Ekonomi,& Akuntansi), 2(3).
Arifudin, O. (2019). Manajemen Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi. MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(1)
Arifudin, O. (2021). Implementasi Balanced Scorecard dalam Mewujudkan Pendidikan Tinggi World Class. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2)
Cecep Kustandi, Dedi Darmawan (2020), Pengembangan Media Pembelajaran, Jakarta : Kencana.
Hamalik, Oemar. (1994). Media Pendidikan, Bandung: Citra Adtya Bakti.
Hamdani, A. (2002). Pengembangan Kreativitas, Jakarta : Pustaka As-Syifa
Hendar, Rahman Tanjung, Dede Ajeng Arini , Ahmad Syahid , Rudiyana (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Guna Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Tahsinia Vol. 3, No. 1, 1-10
https://www.liputan6.com/lifestyle/read/5422244/survei-24-persen-waktu-gen-z indonesia-digunakan-untuk-nonton-youtube-90-persen-suka-fitur-video-singkat?page=3
Intan Nurhasanah (2021). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Al-Fikru-Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2 (2), 217-229 e-ISSN 2774-5627 p-ISSN 2747-1349
Jusuf Soewadji, Pengantar Metodologi Penelitian, (Jakarta: Mitra Wacana Media, 2012)
Mahnun.Nunu.(2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Dalam Jurnal Pemikiran Islam; Vol. 37
Muhasim. (2017). Pengaruh Tekhnologi Digital Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik.
Jurnal Palapa, 5(2)
Munandar, Utami, (2004). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat, Jakarta : Asdi Mahasatya
Nasser, A. A. (2021). Sistem Penerimaan Siswa Baru Berbasis Web Dalam Meningkatkan Mutu Siswa Di Era Pandemi. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(1)
Purwono. Joni, dkk. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri1 Pacitan. Dalam Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Vol.2,
Rahayu, Y. N. (2020). Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Sapriyah (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Vol. 2, No.1, 2019, 470 - 477 p-ISSN 2620-9047, e-ISSN 2620-9071
Selamat Pohan, Zailani (2016), Ilmu Pendidikan Islam, Medan: Umsupress.
Septiana Puji Wahyuningsih dkk, 2022 ; 5 Analisis Manfaat Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Online Bahasa Inggris Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa.Praniti Jurnal Pendidikan, Bahasa, & Sastra Vol. 2 No.1
Setiawan. (2021). Pemanfaatan Youtube Pada Sistem Pembelajaran Dalam Jaringan Masa
Pandemi Covid-19 Di Kelas Iic Sekolah Dasar. Jambi: Universitas Jambi.
Ulfah, U. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu
Pendidikan, 5(1).
Refbacks
- There are currently no refbacks.