THE ROLE OF THE FAMILY IN INCREASING ENVIRONMENTAL CONCERN IN EARLY CHILDHOOD

Ijah Mulyani Sihotang

Abstract


The purpose of this article is to describe the role of the family in increasing environmental awareness in children from an early age. This problem is motivated by the human obligation to protect the environment so that the environment is balanced, the low level of public awareness in protecting the environment, Islam requires humans to protect the environment according to the recommendations in the Al-Qur'an Ar-rum verse 41 which means: There has been real damage on land and in the sea caused by human hands, Allah wants them to feel some of it. (as a result of) their actions, so that they return (to the right path).” This research is descriptive research in the form of a literature study. By reviewing several literature and scientific articles related to the role of the family in increasing environmental awareness in children from an early age. Based on the results of the analysis, the family plays an important role in increasing awareness of the environment from an early age.

Full Text:

PDF

References


Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, S., & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak.

Dini, J. P. A. U. (2022). Kepedulian Lingkungan melalui Literasi Lingkungan pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6690-6700.

Fitri, R. (2017). Metakognitif pada Proses Belajar Anak dalam Kajian Neurosains. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik).

https://health.detik.com/anak-dan-remaja/d-1905949/memori-anak-berasal-dari-tindakan-60-melihat-40-mendengar-30

Jayawardana, H. B. A. (2016). Pendidikan karakter peduli lingkungan sejak dini sebagai upaya mitigasi bencana ekologis. In Symbion (Symposium on Biology Education) (Vol. 5726, pp. 49-64).

Kurniati, E., Mirawati, M., Rudiyanto, R., Fitriani, A. D., Rengganis, I., & Justicia, R. (2019). Implementasi Program Anak Peduli Lingkungan Melalui Kegiatan Memilah Sampah. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 3(1), 1-6.

Kusumawardani, R. R. W. A., & Kuswanto, K. (2020). Membangun kesadaran lingkungan melalui ekopedagogik pada anak usia dini berlandaskan konsep Jan Ligthart. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 94-99.

Labaso, S. (2018). Konsep pendidikan keluarga dalam perspektif Al-Quran dan hadis. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 52-69.

Lesmi, K., & Nuriah, T. (2022). Upaya Guru Dalam Penanaman Kesadaran Diri Terhadap Lingkungan Pada Anak Usia Dini. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 456-460.

Murdiati, E. (2013). Urgensi lingkungan hidup dalam Islam. Wardah, 14(2), 167-176.

Nabila, S. U., Lestari, G. D., & Yulianingsih, W. (2023). Pembiasaan Nilai-Nilai Kepedulian Lingkungan pada Anak Usia Dini melalui Prinsip Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1105-1118.

Nurulloh, E. S. (2019). Pendidikan Islam Dan Pengembangan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 237.

Oktamarina, L. (2021). Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Sejak Usia Dini Melalui Kegiatan Green School di PAUD Uswatunn Hasanah Palembang. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 37-44.

Purwanti, D. (2017). Pendidikan karakter peduli lingkungan dan implementasinya. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(2).

Rizki, B. M. T., Delia, S. M., Andromeda, A., & Narendra, A. (2020). E-DARLINK Guru AUD (Upaya untuk Meningkatkan Perilaku Kesadaran Lingkungan pada Anak Usia Dini). Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 11(3), 253-257.

Saripudin, A. (2017). Strategi Pengembangan Kecerdasan Naturalis Pada Anak Usia Dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak,.

Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508-1516.

Statistik, B. P. (2018). Laporan Indeks Perilaku Ketidakpedulian lingkungan hidup indonesia 2018 (S. S. L. Hidup (ed.)). BPS-RI.

Sudarsana, I. K. (2018). Membentuk Karakter Anak Sebagai Generasi Penerus Bangsa Melalui Pendidikan Anak Usia Dini. Purwadita: Jurnal Agama Dan Budaya, 1(1), 41–48

Wahyu, H. (2012). Keluarga sebagai basis pendidikan pertama dan utama. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 12(2).

Wakhidah, K., & Adiarti, W. (2014). Pengaruh penanaman nilai-nilai konservasi terhadap karakter peduli pada lingkungan anak usia dini. BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2).

Wattimena, J., Sahertian, N. L., & Revallo, N. J. (2021). Peran Keluarga dalam Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan bagi Anak Remaja. Prosiding Pelita Bangsa, 1(2), 122-130.

Wijaya, I. K. W. B. (2019). Eco family: Metode parenting anak usia dini untuk membentuk generasi literasi lingkungan. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 40-47.

Winarni, D. S. (2017). Analisis kesulitan guru PAUD dalam membelajarakan IPA pada anak usia dini. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 5(1), 12-22.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.