PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DAN STRES KERJA TERHADAP KINERJA GURU DI SD NEGERI 104217 SIDOMULYO, SD NEGERI 104218 SIDOMULYO DAN SD NEGERI 101807 CANDIREJO DI KECAMATAN SIBIRU-BIRU

Esther Primavera Sinaga, Andrew Satria Lubis, Yulinda Yulinda, Lucy Anna

Abstract


This research aims to determine and analyze pedagogikal competence and work stress on teacher performance at SDN 104217 Sidomulyo, SDN 104218 Sidomulyo and SDN 101807 Candirejo in Sibiru-biru District. This research is associative research, namely: research that looks for the relationship between one variabel and the loan variabel. The types of data used are: secondary data and primary data collected by interviews, distributing questionnaires and documentation studies. The hypothesis in this research is that pedagogikal competence and work stress influence teacher performance at SDN 104217 Sidomulyo, SDN 104218 Sidomulyo and SDN 101807 Candirejo in Sibiru-biru District. The data analysis method used is the multiple linear method. The sample in this study was 50 respondents. The sampling technique used in this research was the total sampling method. The results of the simultaneous significant test (F-test) were Fcount (26.988) > FTabel (3.20) and the significance value (0.000) < ɑ (0.05). The results of this research show that simultaneously pedagogikal competence and work stress have a positive and significant effect on teacher performance at SDN 104217 Sidomulyo, SDN 104218 Sidomulyo and SDN 101807 Candirejo in Sibiru-biru District.

Full Text:

PDF

References


Anggita, Masturoh, I., & Nauri. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: 307.

Asih, G. Y., Hardani, D., & Rusmalia, D. (2018). Stres Kerja. Semarang: Semarang University Press.

Burnalis, B., Kartikowati, R. S., & Baheram, M. (2019). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SD Islam As-Shofa Pekanbaru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1).

Burnalis, Kartikowati, R. S., & Baheram, M. (2019). The Effect Of Pedagogik Competence And Work Motivation To The Teacher Performance Of Sd Islam As-Shofa Pekanbaru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9-25.

Dalimunthe, D. J., Meutia, A., & Lubis, A. (2022). Art Therapy Sebagai Manajemen Stress Dalam Meningkatkan Kinerja Wanita Pekerja. Psyhocentrum Review, 99-106.

Dalimunthe, W. M., & Nurhayati. (2022). Pengaruh Jam Kerja Dan Tanggung Jawab Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Honorer Di Kantor Walikota Medan. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 309-312.

Ellyzar, N., Yunus, M., & Amri. (2017). Pengaruh Mutasi Kerja, Beban Kerja, Dan Konflik Interpersonal Terhadap Stress Kerja Serta Dampaknya Pada Kinerja Pegawai Bpkp Perwakilan Provinsi Aceh. Jurnal Magister Manajemen, 35-45.

Faisal, A. (2018). Kompetensi Guru Dalam Menyusun Perencanaan Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Darusallam, 1-8.

Fardah, F. F., & Ayuningtias, H. G. (2020). Pengaruh Stres Kerja Terhadap Kepuasan Kerja. Jurnal Mitra Manajemen, 831-842.

Fardah, F. F., & Ayuningtias, H. G. (2020). Terhadap Kepuasan Kerja (Studi Pada Cv Fatih Terang Purnama). Jurnal Mitra Manajemen, 4(5).

Fathurrohman, A. (2018). Pengaruh Keterlibatan Kerja Dan Stres Terhadap Kinerja Guru Smk Swasta Kecamatan Matraman Jakarta Timur. Jurnal Sap, 10-17.

Febriantina, S., Lutfiani, F., & Zein, N. (2018). Pengaruh Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru. Tadbir Muwahhid, 2(2), 120-131.

Harahap, S. F., & Tirtayasa, S. (2020). Pengaruh Motivasi, Disiplin, Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Di PT. Angkasa Pura II (Persero) Kantor Cabang Kualanamu. Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(1), 120-135.

Karmizan. (2018). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Dengan Lesson Studydi Kelas Sd Negeri 001 Koto Perakukecamatan Cerenti. Jurnal Pajar, 608-618.

Lubis, E. D., Nasution, S. S., & Tanjung, R. (2022). Stres Kerja pada Perawat di Lembaga Pemasyarakatan. Journal of Telenursing (JOTING), 4(2).

Lubis, H. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Profesional. Biology Education Science & Technology Journal, 16-19.

Makrifah, K., Widjajani, S., & Utomo, A. S. (2021). Pengaruh Work Family Conflict Terhadap Kinerja Guru Dengan Stres Kerja Sebagai Variabel Mediasi Di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Guru Wanita Sd Di Kecamatan Gebang Purworejo). Jurnal Pendidikan, 111-127.

Mangkunegara. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ma'rifatullah, Ampa, A. T., & Azis, A. W. (2019). Teachers’ Pedagogik Competence In Teaching English At Sman 1 Sanggar In Bima. Exposure Journal, 1-11.

Mazrur. (2018). Peran Kompetensi Sosial Guru Dalam Pendidikan Mohammad Nurul Huda. Jurnal Prodi Manajemen Pendidikan Islam, 42-60.

Mazrur, Surawan, & Yuliani. (2022). Kontribusi Kompetensi Sosial Guru dalam Membentuk Karakter Siswa. Attractive Innovative Education Journal, 4(2), 281-287.

Pratiwi, S. I. (2022). Pengaruh Stres Kerja Terhadap Kinerja Guru Pada Sekolah Luar Biasa (SLB) Harapan Bunda Kota Dumai. [Skripsi]. Riau (ID): Universitas Islam Riau.

Pratiwi, W. A., Prasetyo, I., & Shabrina, M. N. (2021). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Kinerja Guru Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi, 1741-1753.

Putri, D. K., & Imaniyati, N. (2017). Pengembangan Profesi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 202-211.

Rahmati, A., & Nartani, C. I. (2018). Kompetensi Sosial Guru Dalam Berkomunikasi Secara Efektif Dengan Siswa Melalui Kegiatan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri Rejowinangun 3 Kotagede Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Ke Sd-An, 388-392.

Suparman. (2018). Identifikasi Gejala Stres Pada Guru Tingkat Sekolah Dasar Di Sekolah Lentera Harapan Tangerang. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 7-12.

Tjahyanti, S., & Chairunisa, N. (2020). Kompetensi, Kepemimpinan, Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Human Resources And Facilty Management Directorate. Jurnal Media Bisnis, 121-131.

Tua, N. (2021). Faktor-Faktor Penyebab Guru Mengalami Stres Di Sekolah. Educational Guidance And Counseling Development Jounal, 17-28.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.