THE EFFECT OF PERCEPTIONS OF EASE, TRUST AND RISK ON CUSTOMER SATISFACTION USING E-MONEY IN SHARIA BANK

Elizar Sinambela, Maya Sari, Dewi Permata Sari

Abstract


The purpose of this research is to find out and analyze the effect of perceived convenience on customer satisfaction using e-money service products at PT. Bank Sumut KC Syariah Medan, To determine and analyze the effect of perceived trust on customer satisfaction using e-money service products at PT. Bank Sumut KC Syariah Medan, to find out and analyze the effect of risk perception on customer satisfaction using e-money service products at PT. Bank Sumut KC Syariah Medan, To find out and analyze the joint influence between perceptions of convenience, perception of trust and perception of risk on customer satisfaction using e-money service products at PT. Bank of North Sumatra KC Syariah Medan. The research method of this thesis is a type of quantitative research, with data collection techniques in the form of questionnaires, data collection techniques in the form of questionnaires distributed to 131 respondents. In analyzing the data, the researcher used multiple regression data analysis with steps in the form of descriptive tests, validity tests, reliability tests, model fit tests, multiple regression tests, classical assumption tests, and hypothesis testing. The results of the t-test show that the perceived convenience, trust and risk variables have a positive and significant effect on customer satisfaction using e-money. While the results of the f test, the effect of perceived convenience, trust, and risk has a positive and significant effect on customer satisfaction using E-Money (Y) in Sharia Bank.


Full Text:

PDF

References


Abdul, Salam. Kajian Kebendaan Digital Dalam Hukum Keperdataan Indonesia, Proceeding Konferensi Nasional Hukum Perdata : Mengevaluasi Kesiapan Hukum Perdata Nasional Indonesia dalam Menghadapi Tantangan Masa Depan. Banjarmasin : Fakultas Hukum Universitas Mangkurat. 2014.

Bawono, Anton. Multivariate Analysis dengan SPSS, Salatiga: STAIN Salatiga Press. 2006.

Davis, Gordon B, Kerangka Dasar : Sistem Informasi Manajemen, Seri Manajemen No. 90-A, cet.12 (Jakarta: PT. Pustaka Binawan Pressindo, 2016.

Fadhli, Muhammad dan Rudy Fachruddin. “Pengaruh Persepsi nasabah atas risiko, Kepercayaan, Manfaat, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Penggunaan Internet Banking”. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi. No. 2. Volume 1. 2016.

Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21, Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro. 2013.

https://www.bi.go.id/elicensing/helps/PBI_160814-Emoney.pdf (diakses pada tanggal 11 April 2021, Pukul 23 : 50 WIB)

https://www.bi.go.id/elicensing/helps/PBI_181716-Emoney.pdf (diakses pada tanggal 11 April 2021, Pukul 23 : 55 WIB)

https://www.bi.go.id/id/statistik/ekonomi-keuangan/ssp/uang-elektronik jumlah.aspx (diakses pada tanggal 11 April 2021, Pukul 23 : 58 WIB)

Https://www.gosumut.com/berita/baca/2018/03/03/bank-sumut-meluncurkan-emoney-cobranding-sepp-dan-emartabe-card diakses pada tanggal 19 Maret 2021, Pukul 13 : 25 WIB.

Https://uprint.id/blog/fungsi-dan-keuntungan-menggunakan-e-money/ diakses pada tanggal 19 Maret 2021, Pukul 14 : 00 WIB.

Https://pendidikan.co.id/pengertian-kerangka-berpikir/ diakses pada tanggal 03 April 2021, Pukul 12 : 56 WIB.

Ikatan Akuntansi Indonesia. Kerangka Dasar Penyusunan dan Penyajian Laporan Keuangan Bank Syariah, Jakarta : Dewan Standar Akuntansi Keuangan Ikatan Akuntan Indonesia. 2002.

Jogiyanto, Metodologi Penelitian Bisnis Salah Kaprah dan Pengalaman-Pengalaman, ed.keenam, cet.2, Yogyakarta : BPFE. 2015.

Kasmir, Dasar – Dasar Perbankan, (edisi revisi 2014). Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada. 2014.

--------- Manajemen Perbankan, Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada. 2003.

Kurniawan, Albert. Metode Riset Untuk Ekonomi Dan Bisnis, Bandung : CV. Alfabeta. 2014.

Muhammad, Manajemen Dana Bank Syariah, Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada. 2014.

Muhammad Ras Muis dan Muhammad Andi Prayogi,”Model Peningkatan Loyalitas Nasabah Internet Banking Berbasis Persepsi Resiko, Persepsi Privasi dimediasi Kepercayaan dan Kapuasan Nasabah,” dalam Jurnal Bisnis dan Manajemen, Volume 8, h. 25, 2021.

Nazir, Mohammad. Metode Penelitian, Bogor : Ghalia Indonesia. 2011.

Perwataatmadja, Karnean dan Syafe’I, M. Antonio. Apa dan Bagaimana Bank Islam, Yogyakarta : PT. Dana Bakhti Wakaf. 1997.

Kotler, Philip Dan Kevin Lane Keller (2007) Manajemen Pemasaran. Edisi Ketiga Belas, , (Jakarta:

Indeks : 2007) 138

Pride dan Ferrel, Pemasaran : Teori dan Praktek Sehari-Hari, diterjemahkan oleh Daniel Wijaya, Ed. VII, Jilid 1, Jakarta : Binapura Aksara. 2015.

Reza, Suci Syafira. “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Beli E-Money Di Bank Mandiri Cabang Jemursari Surabaya”. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Prodi Ekonomi Syariah Surabaya. 2015.

Satria Tirtayasa dan Hazmanan Khair, “Keputusan Pembeli : Sebagai Variabel Mediasi Hubungan Kualitas Produk dan Kepercayaan terhadap Kepuasan Konsumen”, dalam Jurnal Insprasi Bisnis dan Manajemen, Volume 5, h. 67, 2021.

Setiyaningrum, Ari et.al, Prinsip – Prinsip Pemasaran, Yogyakarta : Andi. 2015.

Sugiyono, Metode Penelitian Bisnis, Bandung : CV. Alfabeta. 2005.

Tjini, dan Baridwan. “Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, dan Persepsi Kenyamanan Terhadap Minat Menggunakan Internet Banking”. Jurnal Akuntansi Universitas Diponegoro Semarang. 2011.

Rohani M.M., & Yusoff, A. S. (2015). Tahap Kesediaan Pelajar Dalam Penggunaan Teknologi, Pedagogi, Dan Kandungan (TPACK) Dalam Pembelajaran Kurikulum di IPT. Proceeding of the 3rd International Conference on Artificial Intelligence and Computer Science, Pulau Pinang.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.