DEVELOPMENT DIGITAL LEARNING MODEL WITH QUIZZ ON SCHOOL INTERMEDIATE TO IMPROVE STUDENTS' LEARNING INTEREST
Abstract
This articles seeks to examine the mathematics comprehension of seventh grade students at MTsS ' Aisyiyah North Sumatra through the use of the Quizizz application during mathematics instruction. The research adoption a qualitative descriptive approach, collect data via interviews with educators, observation sheets, and documentation. The analysis of the data is performed interactively, involving data collection, reduction, presentation, and the drawing of conclusions. The results indicate that students successfully meet four indicators of mathematics understanding, which encompasses articulating the concepts of the material, applying concepts algorithmically, identifying and providing examples of concepts, and linking mathematical concepts with both external and internal mathematics ideas. Furthermore, the study highlights a notable increase in students' interest in learning, as demonstrated by their enthusiasm while engaging with the problems presented in Quizizz. In conclusion, seventh-grade students at MTs' Aisyiyah North Sumatra exhibit a solid understanding of mathematical concepts in alignment with the established indicators of mathematical comprehension
Full Text:
PDFReferences
Albina, M., Safi’i, A., Gunawan, M. A., Wibowo, M. T., Sitepu, N. A. S., & Ardiyanti, R. (2022). Model Pembelajaran Di Abad Ke 21. Warta Dharmawangsa, 16(4), 939–955. https://doi.org/10.46576/wdw.v16i4.2446
Annisa, R., & Erwin, E. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3660–3667. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1376
Apriyani, E., Susilo, J., & Mascita, D. E. (2024). Keefektifan Aplikasi Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Teks Cerita Inspiratif. 2, 92–100.
Candrasari, P., & Munandar, K. (2023). Pemanfaatan Media Quizizz pada Asesmen Sumatif Sebagai Pemenuhan Kebutuhan Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Biologi, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.47134/biology.v1i2.1960
Christiani, L. C., & Ikasari, P. N. (2020). Generasi Z dan Pemeliharaan Relasi Antar Generasi dalam Perspektif Budaya Jawa. Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 4(2), 84–105.
Dewi, K. R., & Korompis, F. L. S. (2023). Pemanfaatan Media Digital Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas X Smk Negeri 1 Busungbiu. Journal of Learning and Technology, 2(1), 26–32. https://doi.org/10.33830/jlt.v2i1.5842
Fadillah, B. N., Putra, D. A., & Setiawan, F. (2023). Analisis Pemahaman Matematis Siswa Sekolah Dasar melalui Aplikasi Quizizz. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 3(2), 2023.
Fauziah, D. M., Bastian, N., Aulia, V., & Ariyanti, N. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Peserta
Didik Kelas V Pada Materi Teks Fiksi Melalui Media Quizizz. 4, 4358–4367.
Kusuma, B. E., Bafana, A. F., & Abadi, M. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Digital Quizizz sebagai Media Evaluasi Peserta Didik Bahasa Indonesia Kelas IX Materi Cerita Pendek di SMP Negeri 1 Singosari. Multiverse: Open Multidisciplinary Journal, 2(3), 331–
https://doi.org/10.57251/multiverse.v2i3.1178
Ningsi, S., Hajar, A., & Suharman, A. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Platform Quiziz Dalam Meningkatkan Minat Dan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII Di SMPN 1 Salomekko.
Pontjowulan H.I.A., M. P. (2024). Kontribusi Media Quizizz Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar.
(3), 280–288.
Putri Noviatami, Hikmah Lestari, Yessi Fitriani, R. F. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Aplikasi Quizizz Di Kelas XI SMA IT Izzuddin Palembang. Urnal Sains Student Research, Vol.2,(2024), 55–62.
Rahmawati, D. N., Nisa, A. F., Astuti, D., Fajariyani, F., & Suliyanti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.335
Rahmawati, Z. A., & Hasanudin, C. (2022). The Use of Quizizz Apps to Evaluate Android-based Indonesian Language Learning. Jurnal Komputer, Informasi Dan Teknologi, 2(1), 129–140. https://doi.org/10.53697/jkomitek.v2i1.725
Tibahary, A. R. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif Muliana. Scolae: Journal of Pedagogy, 1(03), 54–64.
Yeap, P. E., & Chew, F. P. (2024). Persepsi dan Penerimaan Pelajar terhadap Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Pembelajaran Bahasa Melayu di Sebuah Sekolah Menengah Persendirian Cina. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 14(1), 89–101.
Zamidar, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 4 Banda Aceh (Vol. 6, Issue 2). https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.33079
DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.22900
DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.22900.g13146
Refbacks
- There are currently no refbacks.