FIVE CENTRES OF EDUCATION AS A HOLISTIC APPROACH TO FORM SEVEN HABITS OF INDONESIAN CHILDREN

Nurzannah Nurzannah, Mhd. Lailan Arqam

Abstract


This article aims to explain the utilization of the Five Centers of Education as a holistic approach and propose strategic steps for implementing Indonesian children's seven habits through collaboration. This writing uses a qualitative method with a phenomenological approach and critical review. This article concludes that seven Habits of Indonesian Children are strategic steps to strengthen character education. And the implementation of the seven habits—waking up early, worshipping, exercising, eating healthy food, loving to learn, socializing, and getting sufficient sleep—requires collaborative efforts from all five centres. The recommendations of this article are; 1) the government should establish regulations that formalize collaboration mechanisms. 2) Promoting digital literacy among children, parents, and educators is essential. 3) Digital platforms can be developed to facilitate collaboration and reporting, ensuring accountability and transparency. 4) This paper is expected to be an additional guide for stakeholders in building Indonesia's golden generation in 2045.

Full Text:

PDF

References


Kandungan Gizi Penting yang Wajib Ada dalam Makanan Sehat. (2020). Realfood. https://realfood.co.id/id/artikel/pengertian-makanan-sehat-dan-bergizi-serta-contohnya

Abdillah, H. (2019). Peranan OrangTua dan Guru Sebagai Pendidikan dalam Membentuk Karakter Anak. 3(1), 219–250.

Abidin, A. . (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 183–196. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.185

Ali, M., Asrori, M. (2014). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara. Bumi Aksara.

Ali, Z. Z., & Murdiana, E. (2020). Peran Dan Fungsi Keluarga Dalam Pendampingan Pendidikan Anak Ditengah Pandemi Covid-19. JSGA: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 2(01), 120–137.

Anggraeni, C., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). Metode Pembiasaan Untuk Menanamkan Karakter Disiplin Dan Tanggungjawab Di Ra Daarul Falaah Tasikmalaya. Jurnal Paud Agapedia, 5(1), 100–109. https://doi.org/10.17509/jpa.v5i1.39692

Aprilistya, A., Azhari, C. V., & Pramesti, C. A. (2023). Dampak Media Sosial Terhadap Penurunan Nilai Moral Dan Etika Generasi Muda. Journal of Economics, Business, Management, Accounting and Social Sciences (JEBMASS), 1(4), 165–168. https://ojs.putrajawa.co.id/index.php/jebmass/article/view/80/33

Atmoko, E. Y. . (2021). “Olahraga: Pengertian, Manfaat, Jenis, dan Tujuannya.” Kompas.Com.

Aulia, F & Safitri, S. (2024). Perlunya Generasi Muda Terlibat dalam Kehidupan Bermasyarakat. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 8(1), 148–158.

Azizah, N. (2006). Perilaku moral dan religiusitas siswa berlatar belakang pendidikan umum dan agama. Jurnal Psikologi, 33(2), 1–16. https://journal.ugm.ac.id/jpsi/article/view/7078%0Ahttps://journal.ugm.ac.id/jpsi/article/view/7078/5530

Bahasa, B. P. dan P. (2024). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). KBBI Daring (Online) © 2012-2024 Versi 2.9. https://kbbi.web.id/olahraga

Cahyono, A. . (2017). Pengaruh Media Sosial terhadap Perubahan Sosial Masyarakat Indonesia. Jurnal Publiciana, 9(1), 140–157. https://doi.org/doi.org/10.36563/publiciana.v9i1.79

Constitution-RI.1945. (1945). Negara Republik Indonesia Tahun 1945. In Naskah Negara. https://www.bkn.go.id/wp-content/uploads/2014/06/UUD-1945.pdf

Hardiansyah, Z. (2023). 10 Manfaat Artificial Intelligence dalam Kehidupan Sehari-hari yang Perlu Diketahui. Kompas.Com. https://tekno.kompas.com/read/2023/11/25/16150017/10-manfaat-artificial-intelligence-dalam-kehidupan-sehari-hari-yang-perlu.

Haryati; Yunaningsih, S.P; RAF, J. (2020). Faktor yang Mempengaruhi Tidur Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Halu Oleo. 5(2), 22–33. -

Hidayat, N. A., & Oktaviani, N. A. (2023). Penerapan Metode Pembiasaan Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Mutiara, 7(2), 66–79. https://ejurnal.stkipmutiarabanten.ac.id/index.php/jpm/article/view/152/121

Karakter, P. P. (n.d.). Gemar Belajar. Kemendikbud.Go.Id. Retrieved January 16, 2025, from https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/gerakan7kebiasaan-gemar-belajar/#:~:text=Ketika seseorang gemar belajar%2C mereka lebih terbuka terhadap,individu untuk melihat masalah dari berbagai sudut pandang.

Kemendikbud, P. W. (2024). Kolaborasi Catur Pusat Pendidikan, Perkuat Karakter Generasi. Kemdikbud.Go.Id. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2024/12/kolaborasi-catur-pusat-pendidikan-perkuat-karakter-generasi

Kumparan, T. (2023). Arti Morning Person dan Manfaatnya. Kumparan.Com. https://kumparan.com/pengertian-dan-istilah/arti-morning-person-dan-manfaatnya-21GJNzjgxjX/1

Lestari, E. (2024). Gerakan 7 Kebiasaan Anak Indonesia Hebat: Membentuk Generasi Berkarakter. https://psmk.kemdikbud.go.id/konten/105/gerakan-7-kebiasaan-anak-indonesia-hebat:-membentuk-generasi-berkarakter

Lestari, S. (2016). Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai dan Penanganan Konflik dalam Keluarga (4th ed.). Prenadamedia Group.

Manoj, N., & Kumar, P. (2018). ScienceDirect Blockchain technology for security issues and challenges in IoT. Procedia Computer Science, 132, 1815–1823. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.05.140

Megarini & Umbase, L. (2023). Metode Pembiasaa N. Nirwasita: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajran, 3(04), 87–96. https://widyasari-press.com/wp-content/uploads/2024/01/9.-Megarini-Metode-Pembiasaan-dalam-pembentukan-karakter-Anak-Usia-Dini-.pdf

Muallif. (2023). Fungsi Rumah: Lebih dari Sekadar Tempat Tinggal. https://an-nur.ac.id/blog/fungsi-rumah-lebih-dari-sekadar-tempat-tinggal.html

Ningsih, V. H., & Wijayanti, W. (2019). Teacher Leadership in Building Student Character: Educational Challenges in the 21st Century. 326(Iccie 2018), 519–522. https://doi.org/10.2991/iccie-18.2019.90

Nurkholisah, F., Khusniyah, T. W., & Malaikosa, Y. M. L. (2022). Efektivitas Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembiasaan Siswa SD Negeri Tungkulrejo Kecamatan Padas, Kabupaten Ngawi. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 5(1), 26–33.

Nurzannah. (2021). Revitalizing character education: the main pillar family! (D. Setiawan, A & Slamet (Ed.); pp. 260–266). https://seminar.ustjogja.ac.id/index.php/ICCEDL/article/view/332/167

Nurzannah. (2022). Revitalization of Islamic Religious Education Readiness Facing Era 5.0. In D. Karmiyati (Ed.), Embracing Society 5.0 with Humanity (pp. 758–768). Bildung.

Palayukan, S. . (2020). Faktor- Faktor yang Berhubungan dengan Perubahan Kualitas Tidur Mahasiswa Universitas Megarezky Makassar. Nursing Inside Community, 2(2), 59–63.

Pasaribu, M; Khairifa, F; Ali, Y; & Ritonga, M. (2024). Youth Character Building through Quality Education in Realizing Golden Indonesia 2045. Journal of Ecohumanism, 4(4), 180–192. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1271896

Purnama, F. H., & Raharjo, S. T. (2018). Peran sekolah dan perilaku remaja. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 205–213.

Puspita, A & Harfiani, R. (2024). Penerapan Pembiasaan Positif Dalam Upaya Meningkatkan Karakter Anak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 25–38. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=3X35x-kAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=3X35x-kAAAAJ:cFHS6HbyZ2cC

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625

Ritonga, W. (2021). Peran dan Fungsi Keluarga Dalam Islam. Islam & Contemporary Issues, 1(2), 47–53. https://doi.org/10.57251/ici.v1i2.91

Rustian, R. . (2012). Apa itu Sosial Medaia? Humas@unpas.Ac.Id. https://www.unpas.ac.id/apa-itu-sosial-media/

Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution: what it means, how to respond.

Setiawan, K. (2021). Maarif NU Ingatkan Catur Pusat Pendidikan Sumber: Nuonline. https://nu.or.id/nasional/maarif-nu-ingatkan-catur-pusat-pendidikan-9w8lW

Simanoah, K. H., Muniroh, L., & Rifqi, M. . (2022). Hubungan Antara Durasi Tidur, Tingkat Stres dan Asupan Energi Dengan Indeks Massa Tubuh (IMT) Pada Mahasiswa Baru 2020/2021 FKM UNAIR The Relationship Between Sleep Duration, Stressed Level and Energy Intake With Body Mass Index (BMI) Among New Students 2. Media Gizi Kesmas, 11(1), 218–224.

Sofia, E. et. a. (2023). Metode Pembiasaan Baik Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 931–937. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4820

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Tania, S. (2021). Sebenarnya, Berapa Lama Jam Tidur yang Baik? Hellosehat. https://hellosehat.com/pola-tidur/jam-tidur-yang-baik/

Warstek, M. (2023). Manfaat Bangun Pagi Berdasarkan Sains dan Riset: Meniti Jalan Menuju Kesehatan dan Produktivitas yang Lebih Optimal. Warung Sains Teknologi. https://warstek.com/manfaat-bangun-pagi-berdasarkan-sains-dan-riset-meniti-jalan-menuju-kesehatan-dan-produktivitas-yang-lebih-optimal/

Zakky. (2020). Pengertian Media Sosial | Definisi, Ciri-Ciri, Fungsi, Jenis-Jenis, Contoh. ZonaReferensi.Com. https://www.zonareferensi.com/pengertian-media-sosial/




DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23444

DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23444.g12869

Refbacks

  • There are currently no refbacks.