PROGRAM ADUN BELIA TERENGGANU: SUMBANGAN TERHADAP DAKWAH ISLAMIAH
Abstract
Program ADUN Belia Terengganu memainkan peranan penting dalam pembangunan belia dengan pendekatan dakwah Islamiah yang menyeluruh. Kajian ini menggunakan reka bentuk kualitatif dengan pendekatan analisis dokumen untuk menganalisis sumbangan Program ADUN Belia Terengganu dalam konteks dakwah Islamiah. Analisis dokumen adalah metodologi yang sesuai untuk memahami peranan dan impak program ini melalui dokumen-dokumen yang relevan seperti laporan program, rekod aktiviti, bahan-bahan pendidikan, serta laporan tahunan yang dihasilkan oleh pihak penganjur dan peserta. Pendekatan ini membolehkan penyelidik menilai dan mentafsirkan data tertulis untuk memperoleh pemahaman yang lebih mendalam tentang tujuan, pelaksanaan, dan hasil program dalam aspek dakwah Islamiah. Artikel ini menganalisis sumbangan program tersebut terhadap dakwah Islamiah, dengan menekankan aspek pembentukan akhlak, pengukuhan jati diri, dan penyertaan aktif belia dalam aktiviti khidmat masyarakat. Melalui aktiviti seperti usrah, bengkel pendidikan akhlak, dan program kebajikan, belia dilatih untuk mengamalkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seharian mereka dan menyebarkannya secara praktikal. Dakwah melalui tindakan dilihat sebagai lebih berkesan berbanding dakwah lisan, kerana ia memberi impak yang lebih mendalam kepada masyarakat. Program ini juga berfungsi sebagai platform untuk belia menjadi agen perubahan, dengan memberi mereka peluang untuk menyelesaikan isu-isu sosial melalui pendekatan Islam. Kesimpulannya, Program ADUN Belia Terengganu memberi sumbangan besar kepada pembangunan belia dan komuniti, dengan memanfaatkan dakwah Islamiah sebagai landasan untuk memupuk kepimpinan, akhlak, dan tanggungjawab sosial yang berteraskan prinsip-prinsip Islam.
Full Text:
PDFReferences
Al-Quran.
Ahmad, N., & Yusuf, H. (2022). Pembangunan akhlak dalam kalangan belia Islam. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti.
Ali, S. A., Rahim, M. Z., & Latif, N. A. (2021). The role of social media in Islamic da’wah. Journal of Islamic Studies, 30(2), 45–60.
Al-Mawardi, A. A. (1992). Al-Nukat wa Al-Uyun. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Al-Qurtubi, A. (2006). Al-Jami’ li Ahkam Al-Quran. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Hasanah, R. (2021). The significance of youth leadership in Islamic societies. International Journal of Youth Studies, 15(3), 120–135.
Hashim, A., Latif, R., & Ismail, S. (2021). Challenges in implementing youth leadership programs in Malaysia. Journal of Youth Studies, 10(1), 45–60. https://doi.org/10.5678/jys.v10i1.45
Ismail, M., Zulkifli, H., & Nor, S. (2023). Islamic youth leadership programs: A case study of Malaysia. Asian Journal of Islamic Education, 12(4), 80–95.
Latif, R. (2021). Youth empowerment through Islamic education. Journal of Community Development, 8(2), 75–88.
O'Leary, Z. (2014). The essential guide to doing your research project (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Rahman, T. (2020). Barriers to youth development in rural areas: A Malaysian perspective. International Journal of Rural Studies, 5(3), 12–28. https://doi.org/10.5432/ijrs.v5i3.12
Rahman, T. (2020). Effective methods in Islamic education: A contemporary perspective. Islamic Perspectives, 6(1), 20–35.
Rahman, T. (2020). Islamic leadership principles and youth empowerment in Malaysia. International Journal of Islamic Studies, 9(3), 12–25. https://doi.org/10.5432/ijis.v9i3.12
Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Yusuf, M. (2018). Youth in the age of globalization: Opportunities and challenges for community engagement. Journal of Global Studies, 12(2), 67–80. https://doi.org/10.5432/jgs.v12i2.67
Yusuf, M. (2023). Practical da’wah approaches in community engagement. Journal of Islamic Social Studies, 11(1), 55–70.
Yusuf, M. (2023). Strengthening public-private partnerships for youth empowerment programs. Journal of Community Development, 9(2), 88–101. https://doi.org/10.5678/jcd.v9i2.88
Yusuf, M. (2023). The impact of action-based dakwah on community development. Journal of Islamic Social Studies, 18(1), 67–82. https://doi.org/10.5432/jiss.v18i1.67
DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23715
DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23715.g13043
Refbacks
- There are currently no refbacks.