THE EFFECTIVENESS OF KAHOOT AS AN INTERACTIVE EVALUATION MEDIA IN TECHNOLOGY-BASED LEARNING

Widia Widia, Rifqoh Hibatullah, Abu Yazid Raisal

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of kahoot as an interactive evaluation media in technology-based learning. In an effort to achieve this goal, a library research method is used. Through the process of data collection and analysis, this research tries to reveal various impacts that may be related to the utilization of Kahoot in technology-based learning. The results of the analysis show that the use of Kahoot in technology-based learning has a significant impact. Through interactive and engaging interaction in a quiz game format, Kahoot is able to improve students' understanding of the subject matter and their ability to recall the information taught. In conclusion, the use of Kahoot in university students has a positive impact. By improving learning achievement, arousing learning motivation, facilitating mastery of material, and attracting students' interest in learning, Kahoot can be an effective tool to improve classroom learning.

Full Text:

PDF

References


Annasaii Jamar, M. A. (2020). Gamifikasi Aplikasi Kahoot Dalam Pembelajaran Dan Pemudahcaraan (Pdpc) Pendidikan Islam. Selangor: Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan.

Diyah Rachmawati Prasetian, S. (2024). Analisis Penggunaan Kahoot! dalam Meningkatkan Keterlibatan,Efektivitas Pembelajaran, dan Pengalaman Belajar Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan. Jawa Tengah: education.

Eka Fitria Ningsih, R. D. (2023). Pelatihan Evaluasi Pembelajaran Interaktif Menggunakan Kahoot. Pengabdian Masyarakat, 96.

Ferry Cahyo Saputro, H. M. (2024). Pemanfaatan Media pembelajaran interaktif berbasis kahoot dalam meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal riset dan inovasi pembelajaran.

Harlina binti Ishak, Z. M. (n.d.). Pembelajaran Interaktif Berasaskan Aplikasi Kahoot dalam Pengajaran Abad Ke-21.

Hartanti, D. (2019). HYPERMEDIA, MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DENGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF GAME KAHOOT BERBASIS.

Jawa Tengah: : Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan.

Iis Ismatul Aliah, A. I. (2023). PEMANFAATAN APLIKASI KAHOOT SEBAGAI MEDIA

PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. KARAWANG: Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Irwan Hidayat, A. S. (2023). Implementasi Aplikasi Kahoot sebagai media pembelajaran interaktif dengan siswa smp negeri 1 kunto darussalam. education.

Izza Mafatih, M. H. (2021). PENGGUNAAN MEDIA INTERAKTIF KAHOOT PADA MATAPELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP NEGERI 6 SINGOSARI.

Malang: Jurnal Pendidikan Islam.

Jarot Tri Bowo Santoso, A. W. (2022). Kahoot! Sebagai inovasi evaluasi hasil belajar siswa yang efektif dan menyenangkan. Inovasi Pembelajaran, 172-173.

Jasmine Riani Johan, T. I. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 374-375.

M. Yakub Iskandar, S. A. (2024). PENGEMBANGAN COMPUTER BASED TESTING MENGGUNAKAN APLIKASI KAHOOT! UNTUK EVALUASI. KEPEMIMPINAN & PENGURUSAN SEKOLAH, 219.

Marwah Mariam Mohammad, P. M. (2021). Efektivitas Kuis Interaktif Aplikasi Kahoot Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Educatio.

Maya Febriani Chandra, I. N. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA KAHOOT SEBAGAI

MEDIA PEMBELAJARAN SISWA. Kuantan Singingi: Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati.

Muh. Rizal Mattawang, E. S. (2023). Dampak Penggunaan kahoot sebagai platform gamifikasi dalam proses pembelajaran. learning and technology.

Rahman Abdillah, A. K. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot! dan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Gamifikasi. Universitas Indraprasta PGRI, Indonesia: Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer.

Rukmana, H. W. (2024). Memperkuat Literasi Teknologi melalui Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Media Kahoot di Kelas VSekolah Dasar. Semarang.

Siti Azizah, A. A. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot! sebagai Digital Based Learning pada Mata Pelajaran SKI. Medan: Jurnal Penelitian Pendidikan




DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23744

DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23744.g13071

Refbacks

  • There are currently no refbacks.