INTERACTIVE LEARNING MEDIA: A CRITICAL ANALYSIS OF ITS EFFECTIVENESS AND IMPLICATIONS IN EDUCATION
Abstract
Interactive learning media, which includes digital technology and internet-based software, has become an integral part of efforts to increase student engagement and facilitate more dynamic learning. Through a critical analysis approach, this research examines the impact of using interactive media on students' conceptual understanding, learning motivation, and critical thinking skills. Apart from that, there is identification of challenges and obstacles faced by educators and students in optimizing the use of this media. We hope that this analysis can provide benefits regarding the potential and limitations of interactive learning media, as well as provide recommendations for more effective implementation in various educational settings. It is hoped that the implications of these findings can contribute to the development of educational policies that are more responsive to technological developments and the need for learning that is more inclusive and based on 21st century skills.
Full Text:
PDFReferences
Afidah, N., & Subekti, F.E. (2024). “EFEKTIFITAS PENGGUNAAN GAME EDUKASI DIGITAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA”. Jurnal Basicedu, 8(3), 1944-1952
Aisyah, F., Kiki, R.N., Nasywa, A.K., Sulis, P.H., Usep, S., “PENGERTIAN MEDIA, TUJUAN, FUNGSI DAN URGENSI MEDIA PEMBELAJARAN”, Purwakarta:STAI DR. KHEZ Muttaqien, Journal Of Research Student Vol.1 No.2
Aminah, N. (2017). “TANTANGAN DALAM IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DI SEKOLAH”. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 12(3), 45-58.
Aprillia, T., Sunardi dan Djono. 2017. “PENGGUNAAN MEDIA SAINS FLIPBOOK DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR”. Teknodika: JurnalPenelitian Teknologi Pendidikan, 15 (2), 74-82
Daryanto, H. (2020). “PERSONALISASI PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI: PENDEKATAN BARU DALAM PENDIDIKAN”. Jakarta: Kencana.
Hidayati, S. (2021). “PERAN PELATIHAN GURU DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI”. Jurnal Pendidikan Inovatif, 15(1), 67-80.
Irwan, I, Luthfi, Z.F. & Waldi, A. (2019). “EFEKTIFITAS PENGGUNAAN KAHOOT! UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA [EFFECTIVENESS OF USING KAHOOT! TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES]”. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan 8(1), 95.
Jafnihirda, L., Suparmi, S., Ambiyar, A., Rizal, F., & Pratiwi, K. E. (2023). “EFEKTIVITAS PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF E-MODUL”. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(1), 227-239
Kistanto, S. (2018). “PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA”. Jurnal Pendidikan Inovatif, 14(2), 75-89.
Lembaga Pendidikan dan Tenaga Kependidikan (LPTK). (2019). “KOMPETENSI ABAD KE-21: IMPLIKASI BAGI PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN”. Jakarta: LPTK Press.
Nasution, Hanifah Nur; Nasution, Sari Wahyuni Rozi; Fauzi Rahmad; Lubis, Ilham Sahdi (2021). “PELATIHAN MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI BORLAND DELPHI7 SMK NEGERI 1 ANGKOLA TIMUR”. Jurnal Pengabdian Masyarakat Aufa (JPMA) (DALAM BAHASA INGGRIS). 3 (3):144-147. ISSN 2715-0178
Nugroho, A. (2021). “PERAN GURU DALAM PENGGUNAAN TEKNOLOGI PEMBELAJARAN: TANTANGAN DAN PELUANG”. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 19(1), 22-36.
Pratama, R. (2020). “PENGARUH GAMIFIKASI DALAM MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI SISWA”. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 17(4), 102-116.
Rohani M.M., & Yusoff, A. S. (2015). “TAHAP KESEDIAAN PELAJAR DALAM PENGGUNAAN TEKNOLOGI, PEDAGOGI, DAN KANDUNGAN (TPACK) DALAM PEMBELAJARAN KURIKULUM DI IPT”. Proceeding of the 3rd International Conference on Artificial Intelligence and Computer Science, Pulau Pinang.
Richey, R. C., & Morrison, G. R. (2017). “INSTRUCTIONAL DESIGN”. Wiley
Sazali, Hasan; Sukriah, Ainun (2021-11-18). "PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL (INSTAGRAM) OLEH HUMAS SMAU CT FOUNDATION SEBAGAI MEDIA INFORMASI DAN PUBLIKASI DALAM MENINGKATKAN CITRA LEMBAGA PENDIDIKAN". Jurnal Ilmu Komunikasi (JKMS) (dalam bahasa Inggris). 10 (2): 147–160. ISSN 2716-1889
Slamet, H. (2019). “MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DALAM ERA DIGITAL: PELUANG DAN TANTANGAN”. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(2), 30-44.
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russell, J. D. (2017). “INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY AND MEDIA FOR LEARNING”. Pearson Education.
Sugono, B. 2018. “METODOLOGI PENELITIAN HUKUM”, Jakarta: Raja Grafindo Persada
Wijayanto, E (2017). “PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA GAME EDUKASI TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SDN KEJARTENGGULI PRAMBON SIDOARJO”. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, (5)3.
DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23773
DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.23773.g13092
Refbacks
- There are currently no refbacks.