IMPLEMENTATION OF CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING THROUGH TRADITIONAL GAMES AS AN EFFORT TO BUILD THE CHARACTER OF EARLY CHILDHOOD
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Adi, B. S., & Muthmainah, M. (2020). Implementasi permainan tradisional dalam pembelajaran anak usia dini sebagai pembentuk karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 33-39.
Antika, S., Syamsuyurnita, S., Saragih, M., & Sari, S. P. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Leaflet Berbasis Culture Responsif Teaching Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 Sanggar Bimbingan Kampung Bharu Malaysia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 9945-9956.
Berk, L. E. (2013). Child development (9th ed.). Pearson Education.
Chung, L. Y., & Chang, R. C. (2017). The effect of gender on motivation and student achievement in digital game-based learning: A case study of a contented-based classroom. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(6), 2309-2327.
Dini, J. P. A. U. (2023). Strategi Guru dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak Usia Dini di Lingkungan Sekolah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 374-383.
Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. Teachers college press.
Haris, I. (2016). Pemanfaatan Permainan Tradisional sebagai Media Pembelajaran Anak Usia Dini untuk Mengembangkan Aspek Moral dan Bahasa Anak. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 11(1).
Helvana, N., & Hidayat, S. (2020). Permainan tradisional untuk menumbuhkan karakter anak. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 253-260.
Khoirunnisa, I. S. (2021). Membentuk karakter anak usia dini melalui permainan tradisional. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 3(2), 77-83.
Lillard, A. S. (2017). Montessori: The science behind the genius. Oxford University Press.
Masitah, W., & Setiawan, H. R. (2017). Peran Pendidikan Anak Usia Dini terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Daarul Istiqlal Deli Serdang Tahun Ajaran 2016-2017. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 9(1), 134-155.
Nadziroh, N., Chairiyah, C., & Pratomo, W. (2019). Nilai-Nilai Karakter Dalam Permainan Tradisional. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 5(3).
Piaget, J. (2013). Play, dreams and imitation in childhood. Routledge.
Rahim, M. Z. A., Nasri, N. M., & Talib, M. A. A. (2020). Pedagogi responsif budaya: Kesedaran, pengetahuan dan kesediaan guru. Jurnal Pendidikan Malaysia, 45(1), 25-34.
Rahmawati, A. (2014). Metode bermain peran dan alat permainan edukatif untuk meningkatkan empati anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).
Schlegel, S. (2011). Mind in the Making: The Seven Essential Life Skills Every Child Needs. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 32(5), 401.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (Vol. 86). Harvard university press.
Yuliana, L. (2013). Penanaman nilai-nilai moral pada anak usia dini. Jurnal ilmiah WUNY, 15(1), 1-10.
DOI: https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.24078
DOI (PDF): https://doi.org/10.3059/insis.v0i0.24078.g13229
Refbacks
- There are currently no refbacks.