Analisis Peran Media Digital dalam Meningkatkan Efektivitas Komunikasi Organisasi Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah di Tengah Tantangan Disrupsi Digital

Fadilla Aliffia Sasmita, Rizki Nur Hafida, Alya Zhafira, Syahbana .

Abstract


The digital era has brought about significant changes in the way humans interact and communicate. Advances in information and communication technology are developing rapidly, influencing almost all aspects of life, including the organizational world. Considering the existing benefits and challenges, this study aims to analyze the extent to which digital media can improve the effectiveness of IMM's organizational communication. This research is a qualitative descriptive study. Data collection was conducted through field research that included direct observation, in-depth interviews, and documentation. The results show that digitalization of communication at IMM improves organizational effectiveness, provided it is balanced with digital literacy and face-to-face communication to maintain organizational values


Keywords


Content Analysis, Instagram, Corporate Reputation

Full Text:

PDF

References


Abdurrohman, H., A’lam, N. N., Hidayati, Q. D., & Swarnawati, A. (2025). Efektivitas Grup WhatsApp sebagai Media Komunikasi Organisasi di UMKM Pengolah Limbah Tekstil. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 8(1), 1–7.

Ainun, F. P., Mawarni, H. S., Sakinah, L., Lestari, N. A., & Purna, T. H. (2022). Identifikasi transformasi digital dalam dunia pendidikan mengenai peluang dan tantangan di era disrupsi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1570–1580.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.)). CV Jejak.

Darmansah, T., Lubis, M. B., Hasanah, U., Sembiring, D. F., Ramadhani, P. S., & Lubis, D. M. B. (2024). Transformasi Digital Dalam Manajemen Persuratan Terhadap Perubahan Proses dan Peran Teknologi. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(11).

Dharmajaya, A., & Minangkabawi, H. (2024). Membangun Kepercayaan yang Berkelanjutan di Era Disruptif Komunikasi: Perspektif Media dan Komunikasi Digital. Jurnal Komunikasi, 18(2).

Istighfarin, A., Istikhomah, F., & Pratama, A. D. (2024). Penggunaan Media Digital dalam Komunikasi Organisasi pada Kepanduan: Peluang dan Tantangan. Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Eksakta, 4(1), 98–105.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Johnny, S. (2014). Qualitative Data Analysis (3rd ed.). SAGE.

Puspitasari, N. D., & Aslan. (2024). Transformasi Komunikasi Organisasi Melalui Teknologi Digital: Studi Literatur Terbaru. Jurnal Komunikasi, 2(12), 934–943.

Rizal, A., Kahfi, S. N., Abdurrahman, Wulandono, & Tono. (2023). Manajemen perubahan di era digital: Tantangan dan peluang bagi adaptasi organisasi. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(4), 933–941.

Yahya, A., & Dirgantara, P. (2022). Efektivitas Penggunaan Whatsapp Sebagai Media Komunikasi Organisasi Di Lingkungan Pegawai Dinas Atr/Bpn Kota Palembang. Medium, 10(1), 409–420.




DOI: https://doi.org/10.30596/keskap.v4i2.26111

DOI (PDF): https://doi.org/10.30596/keskap.v4i2.26111.g13955

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Karya ini dilisensikan di bawah  Lisensi Creative Commons Attribution 3.0 .

KESKAP: Jurnal Kesejahteraan Sosial, Komunikasi dan Administrasi Publik

Alamat Editor:

Gedung C

Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Jln. Kapten Mukhtar Basri No.3 Medan 20238

email: jurnalkeskap@umsu.ac.id