Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Kinerja UMKM dimoderasi Teknologi pada masa Pandemi Covid-19

Satria Tirtayasa, Ira Nadra, Hazmanan Khair

Abstract


The purpose of this study was to examine the impact of the marketing approach during the Covid-19 pandemic on the performance of MSMEs with technology as a moderating variable with the research subject in the Medan City Court Street workshop. This thesis uses an associative and quantitative analysis approach. The population of this research is all workshop entrepreneurs who are on the street of Medan Court. Saturated sample is the entire population of 100 respondents as the sample of this study. The data collection approach has been tested for validity and reliability by reporting, interviews, and questionnaires. The Structural Equation Model (SEM) method with the alternative method of Partial Least Square (PLS) is an analysis of the data used in this study. The results showed that: (1) With a value of 0.767 and a P-value of 0.0033, the effect of production on the performance of MSMEs is positive and significant. (2) With a result of 0.000 (<0.05), technology moderates the impact of production on MSME performance positively and significantly. (3) production on the performance of MSMEs is positive and significant with a value of 0.468 and a P-Value of 0.042 (4). direct marketing to the performance of MSMEs with a value of -0.265 and a P-Value of 0.000. (6) the positive and significant effect of direct marketing on the performance of MSMEs, which is moderated by technology, shows the result of 0.000 (<0.05).


Keywords


Marketing strategy, MSME efficiency, technology

Full Text:

PDF PDF

References


Aditama, P. B., & Widowati, N. (2016). Analisis Kinerja Organisasi Pada Kantor Kecamatan Blora. Nucleic Acids Research, 34(11), e77e77.

Allitan, L. dkk. (2018). Manajemen Operasi Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT. Refika Aditama.

Andriani, D. N. (2017). Pengaruh modal, tenaga kerja, dan bahan baku terhadap hasil produksi (studi kasus pabrik sepatu PT. Kharisma Baru Indonesia). EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 5(2), 151162.

Catriana, E. (2020). Percepat UMKM Go-Digital, Ini yang Dilakukan Kemenkop UKM. Kompas.com.

Gumilar, G., & Zulfan, I. (2014). Penggunaan Media Massa dan Internet sebagai Sarana Penyampaian Informasi dan Promosi oleh Pengelola Industri Kecil dan Menengah di Bandung. Jurnal Kajian Komunikasi, 2(1), 8592.

Herawati, H., & Mulyani, D. (2016). Pengaruh Kualitas Bahan Baku Dan Proses Produksi Terhadap Kualitas Produk Pada Ud. Tahu Rosydi Puspan Maron Probolinggo. UNEJ e-Proceeding, 463482.

Imelda, S., & Sangen, M. (2013). Pengaruh Keputusan Bauran Promosi Terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Nomor Perdana Telkom Flexi di Kota Banjarmasin. Jurnal Wawasan Manajemen, 1(2), 259280.

Julita, J., Jufrizen, J., & Sihotang, I. M. (2014). Penganggaran Perusahaan Pedoman, Pengkoordinasian, dan Pengawasan Kerja. Bandung: Citapustaka Media.

Khair, H. (2019). Kinerja Sumberdaya Organisasi Dalam Perspektif Kewirausahaan Sebagai Upaya Peningkatan Keuntungan Usaha UMKM, 1(1), 401406.

Khair, H., Bismala, L., Arianty, N., & Pratami, L. (2016). Manajemen Strategi (1st ed.). Medan: UMSU PRESS.

Kotler, P. (2014). Manajemen Pemasaran, Analisis, Perencanaan dan Pengendalian. (J. Wasana, Ed.) (Edisi mile.). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management (13th ed.). New Jersey: Person Preantice Hall. Inc.

Mandey, J. B. (2013). Promosi, Distribusi, Harga Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Rokok Surya Promild. Jurnal EMBA, 1(4), 95104.

Moeheriono. (2012). Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi. Jakarta.

Nasution, M. I., Fahmi, M., Jufrizen, J., Muslih, M., & Prayogi, M. A. (2020). The Quality of Small and Medium Enterprises Performance Using the Structural Equation Model-Part Least Square (SEM-PLS). Journal of Physics: Conference Series, 1477(2020), 17.

Nursanti, E., Handoko, F., & Vitasari, P. (2017). Penerapan Manajemen Berbasis Database Dengan MS Access Untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing Pada Usaha Mikro. Jurnal Teknologi dan Manajemen Industri, 3(1), 14.

Nurseto, S. (2016). Pengaruh Saluran Distribusi dan Promosi Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Kasus Pada UKM Furniture Kota Semarang). Jurnal Administrasi Bisnis, 5(2), 121126.

Oktaviani, R. F. (2017). Peran Kemajuan Teknologi Ecommerce Untuk Percepatan Keberhasilan Kinerja Dengan Penerapan Strategi Pemasaran UKM (Kasus UKM Sektor Fashion di Wilayah Jakarta). Jurnal Ekonomika dan Manajemen, 6(2), 176195.

PPM Manajemen Indonesia. (2017). Direct & Database Marketing. Jakarta.

Purnama, R., & Pralina, A. R. (2016). Pengaruh Direct Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Di Restoran the Centrum Bandung. THE Journal : Tourism and Hospitality Essentials Journal, 6(1), 973984.

Reswari, D. M. I. (2020). Pandemi Corona, Ini 5 Keluhan Para Pelaku Bisnis UMKM. Retrieved from https://www.jurnal.id/id/blog/keluhan-para-pelaku-bisnis-umkm-saat-corona/

Rianto, S., & Kurniawan. (2017). Pengaruh Kemitraan dan Kewirausahaan Terhadap Saluran Distribusi, serta Pengaruhnya Terhadap Kinerja UMKM di Kabupaten Purbalingga. JBIMA (Jurnal Bisnis dan Manajemen), 5(2), 170183.

Rifai, A. (2010). Peran UMKM Dalam Pembangunan Daerah: Fakta Di Provinsi Lampung. Jurnal Administratio, 1(2).

Saefullah;dkk. (2010). pengantar manajemen. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Simanjuntak, P. J. (2011). Manajemen & Evaluasi Kinerja. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Sinaga, N. (2019). Bank Indonesia: Jumlah UMKM di Sumut 2,8 Juta, tapi Terdata di Dinas Koperasi 380 Ribu. SUMUT: Tribun Medan.

Stanton, W. J. (2000). Prinsip Pemasaran (6th ed.). Jakarta: Erlangga.

Subroto, S., Hapsari, I. M., & Astutie, Y. P. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Kabupaten Brebes. Prosiding SNaPP : Sosial, Ekonomi dan Humaniora (pp. 337344).

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta.

Sulila, I., Wolok, T., & Pakaya, A. R. (2019). Implementasi Iptek untuk Standardisasi, Pemasaran, dan Distribusi Produk Kerajinan Sulaman Kain Karawo bagi Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1), 6170.

Sumolang, Z. V., Rotinsulu, T. O., & Engka, D. S. M. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Produksi Industri Kecil Olahan Ikan Di Kota Manado. Jurnal Pembangunan Ekonomi Dan Keuangan Daerah, 19(3), 117.

Syarifah, A., & Fauziyah, F. (2017). Pengaruh Adopsi Teknologi Informasi Pada Peningkatan Daya Saing Usaha Kecil Dan Menengah (Studi Pada UKM Di Wilayah Daerah Istimewa Yogyakarta). Jurnal Manajemen Bisnis, 8(2), 181199.

Taufik, M. A. (2005). Dinamika Pemasaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Tirtayasa, S. (2017). Marketing Strategi es Influences On SME s Cluster Performance, 6(06), 187191.

Tirtayasa, S. (2018). The Influence Of Entry Order With Market Share Moderated By Technology Change Case In Manufacture Industries At Indonesia. Proceedings of the 1st International Conference on Economics, Management, Accounting and Business, ICEMAB 2018.

Tjiptono, F., & Chandra, G. (2012). Pemasaran Strategik (Edisi dua.). Yogyakarta: ANDI.

Tjiptono, F., & Diana, A. (2012). Total Quality Management. Yogyakarta: Andi Offset.

Utaminingsih, A. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi, Dan Kreativitas Strategi Pemasaran Terhadap Kinerja Pemasaran Pada Ukm Kerajinan Rotan Di Desa Teluk Wetan, Welahan, Jepara. Media Ekonomi Dan Manajemen, 31(2), 7787.

Wicaksono, A. (2020). Dinas Koperasi Sumut Sebut 679 Ribu UMKM Terdampak Covid-19. CNNindonesia.

Wilandara, R. F., & Susilawati, S. (2016). Strategi & Kebijakan Pengembangan UMKM. (Anna, Ed.) (I.). Bandung.




DOI: https://doi.org/10.30596/jimb.v22i2.7395

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  

ISSN 1693-7619 (print) | ISSN 2580-4170 (online)

 

View My Stats