The Relationship Between Spiritual Intelligence and Empathy of Students

Mohamad Rizal Pautina, Moh. Rizki Djibran

Abstract


The purpose of this research is to examine the relationship between spiritual intelligence and student empathy. Spiritual intelligence is a person's ability to assess, face and solve life problems and be able to behave in accordance with religious norms. Meanwhile, empathy is the ability to understand and feel the feelings of others. The research method used is a correlational method. The population in this study is a student of The Department of Guidance and Counseling Faculty of Education, Gorontalo State University which amounted to 336 people. The study sampled 168 students. The conclusion of this study is that there is a positive and significant relationship between spiritual intelligence and empathy of students of the Department of Guidance and Counseling, Faculty of Education, State University of Gorontalo.

Keywords


Relationships; Spiritual Intelligence; Student Empathy

Full Text:

PDF

References


Agasni, A. A., & Indrawati, E.S. (2015). Kecerdasan Spiritual Dengan Regulasi Emosi Pada Mahasiswa Program Pendidikan Sarjana Kedokteran. Jurnal Empati, 4(1), 23-27.

Arumi, M. S., dkk. (2017). Empati Mahasiswa Psikologi. Jurnal Psiko Bhara, 1(2), 137-157.

Asih, G. Y., & Pratiwi, M. M. S. (2010). Perilaku Prososial Ditinjau Dari Empati dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus, 1(1), 33-42.

Fauziah, N. (2014). Empati, Persahabatan, dan Kecerdasan Adversitas Pada Mahasiswa yang Sedang Skripsi. Jurnal Psikologi Undip, 13(1), 78-92.

Firdaos, R. (2016). Metode Pengembangan Instrumen Pengukur Kecerdasan Spiritual Mahasiswa. EDUKASIA: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(2).

Gustini, N. (2017). Empati Kultural Pada Mahasiswa. Journal of Multicultural Studies in Guidance and Counseling, 1(1), 17-35.

King, D. B., Mara, C. A., & DeCicco, T. L. (2012). Connecting the Spiritual and Emotional Intelligences: Confirming an Intelligence Criterion and Assessing the Role of Empathy. International Journal of Transpersonal Studies, 31(1), 1-24.

Lestari, D. I., & Agung, I. M. (2016). Empati dan Pemaafan Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Suska Riau. Jurnal Studia Insania, 4(2), 137-146.

Mariska, I. C. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual Dengan Kontrol Diri Pada Mahasiswa di Universitas Gunadarma. Jurnal Psikologi, 10(2), 112-120.

Miterianifa. (2015). Hubungan Antara Spiritial Quotient Dengan Hasil Belajar Strategi Pembelajaran Kimia Yang Terintegrasi Dengan Nilai-nilai Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 1(2), 191-212.

Moloney, S., & Gair, S. (2015). Empathy and spiritual care in midwifery practice: Contributing to women's enhanced birth experiences. Journal ELSEVIER, 28(4), 1-6.

Palila, S. (2015). Analisis Kebutuhan Karakter Mahasiswa Psikologi Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. HUMANITAS: Jurnal Psikologi Indonesia, 12(2), 105-117.

Pamungkas, I. M., & Muslikah. (2019). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi dan Empati Dengan Altruisme Pada Siswa Kelas XI MIPA SMA N 3 Demak. EDUKASI: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(2), 154-167.

Parauba, I. (2014). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado. Going Concern : Jurnal Riset Akuntansi, 9(2), 53-67.

Pinasti, D. A., & Kustanti, E. R. (2018). Hubungan Antara Empati Dengan Adiksi Smartphone Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Budaya Dan Fakultas Sains Dan Matematika Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7(3), 183-188.

Prima, N. R., & Indrawati, E. S. (2018). Hubungan Kecerdasan Spiritual Dengan Penyesuain Diri Mahasiswa Tahun Pertama di Fakultas SAINS dan Matematika UNDIP. Jurnal Empati, 7(3), 259-264.

Puluhulawa, M., Pautina, M. R., & Djibran, M. R. (2017). Reality Group Counseling to Improving Self-Esteem of Students. Journal GUIDENA, 7(2).

Ramdhani, N. (2016). Emosi Moral dan Empati Pada Pelaku Perundungan-siber. Jurnal Psikologi, 43(1), 66-80.

Silfiasari, S. P. (2017). Empati dan Pemaafan dalam Hubungan Pertemanan Siswa Reguler Kepada Siswa Berkebutuhan Khusus (ABK) di Sekolah Inklusif. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 5(1), 126-143.

Tampubolon, S. M. (2013). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Mahasiswa Di Perguruan Tinggi. HUMANIORA: Jurnal Psikologi Indonesia, 4(2), 1203-1211.

Taufik. (2012). Empati: Pendekatan Psikologi Sosial. Raja Grafindo.

Wibowo, C. T. (2015). Analisis Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) Pada Kinerja Karyawan. Jurnal Bisnis & Manajemen, 15(1), 1-16.

Zohar, D., & Marshall, I. 2007. SQ: Spiritual Intelligence The Ultimate Intelligence. Alih Bahasa Rahmani Astuti dkk. Penerbit Mizan Media Utama.




DOI: https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v4i3.5784

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: jbcons@umsu.ac.id