Meningkatkan Kinerja Pemasaran melalui Orientasi Pasar dan Orientasi Kewirausahaan

Rizki Aulia, Miguna Astuti, Hariyanto Ridwan

Abstract


This study analyzes the influence of market orientation and entrepreneurial orientation on performance marketing on culinary small and medium enterpreses (SMEs) in Ciganjur region, South Jakarta. The purpose of this research was carried out to: (1) determine the influence of market orientation on performance marketing; (2) determine the influence of entrepreneurial orientation effect on performance marketing. With descriptive quantitative approach, the sampling techniques used in this research is total population sampling. The primary data are obtained through questionnaires to the 44 respondents of SMEs culinary registered in Ciganjur, South Jakarta. The tool used to analyze the data in this research is Partial Least Square (PLS) 3.0. The results obtained: (1) market orientation significantly influence the SMEs culinarys marketing performance; (2) entrepreneurial orientation does not influence the SMEs culinarys marketing performance.


Keywords


Market orientation, entrepreneurial orientation, performance marketing

References


Alfian, A. P. (2016). Warta KUMKM, Penguatan UMKM Untuk Pertumbuhan Ekonomi Yang Berkualitas. Retrieved February 24, 2018, from https://www.bappenas.go.id/files/8014/8116/6753/Warta_KUMKM_2016_Vol_5_No_1.pdf

Boehm, J. (2008). Entrepreneurial Orientation in Academia. Germany: GablerVerlag is a Company of Springer Science Business Media.

Budiharjo, D. (2011). Pijar Pijar Manajemen Bisnis Indonesia. Jakarta: Prasetiya Mulya Publishing.

Chairani, A. . (2016). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Kreativitas Pemasaran Terhadap Kinerja Pemasaran Studi Pada Kasus Pedagang Pakaian Jadi Di Tanggerang Selatan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 113.

Fatmawati, R. A., Pradhanawati, A., & Ngatno. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing dan Kinerja Pemasaran Pada Warung Angkringan Kota Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(3), 351362.

Gayatri, A. ., Nurranto, H., & Hariyanto. (2017). Perkoperasian dan UMKM. Jakarta: Unindra Press.

Gholami, S., & Birjandi, M. (2016). The Effect of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on the Performance of SMEs. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(1), 361369.

Guspul, A. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Umkm Batako Di Kepil Wonosobo. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 3(3).

Hatta, I. H. (2015). Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Kapabilitas Pemasaran dan Kinerja Pemasaran. Jurnal Aplikasi Manajemen (JAM), 13(4), 653661.

Hussain, J., Rahman, W., & Shah, F. A. (2016). Market Orientation and Performance: The Interaction Effect of Entrepreneurial Orientation. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 10(2), 388403.

Ibrahim, N. M. ., & Mahmood, R. (2016). Mediating Role of Competitive Adventage on the Relationship Between Entrepreneurial Orientation and the Performance of Small and Medium Enterprise. Journals International Business Management, 10, No.1, 24442452.

Kotler, P., & Keller, K. . (2016). Marketing Management. England: Pearson.

MarsIndonesia. (2013). Pelaku UKM Mayoritas Usia Produktif & Tamatan SMA. MarsIndonesia.Com, 4. Retrieved from http://docplayer.info/storage/62/48188706/1553672117/OtcNsd-GcWig_D8BoHbsMQ/48188706.pdf

Mustikowati, R. I., & Tysari, I. (2014). Orientasi Kewirausahaan, Inovasi, Dan Strategi Bisnis Untuk Meningkatkan Kinerja Perusahaan (Studi Pada Ukm Sentra Kabupaten Malang). Jurnal Ekonomi MODERNISASI, 10(1), 2337.

Nugraha, M. . (2015). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Oleh Suku Dinas Koperasi, UMKM, Dan Perdagangan Kota Administrasi Jakarta Barat : Studi Kasus Pada Produsen Tempe Dan Tahu Di Semanan, 64 Kalideres.

Prihatin, Y., Surya, D., & Suhendra, I. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Dengan Inovasi Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Kelompok Usaha Bersama (KUB) Gerabah di Desa Bumi Jaya Kecamatan Ciruas Kabupaten Serang). JRBM, 1(1), 8196.

Sari, I. . (2016). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja UMKM Kota Makassar, Skripsi Universitas Islam Negri Alauddin, Makkasar. Universitas Islam Negri Alauddin Makasar.

Sarjita. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar dan Inovasi terhadap Kinerja Pemasaran pada Sentra Industri Kecil Pembuatan Bakpia di Kabupaten Bantul. JMBA: Jurnal Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi, 4(2), 2737.

Suci, A. (2017). Importance Performance Analysis Pelaku Usaha UKM Sektor Kuliner Di Pekan Baru. Jurnal Ilmu Komputer Dan Bisnis, 8(1), 19.

Sulistyo, E. (2016). UMKM Pangan Terbukti Memiliki Kemampuan dan Potensi Penggerak Ekonomi,. Retrieved February 12, 2018, from http://presidenri.go.id/wp-content/uploads/2016/11/ebokk_JK2tahun_ebokk.pdf

Sumarwan, D. (2011). Pemasaran Strategik: Perspektif Value-Based Marketing dan Pengukuran Kinerja. Bogor: IPB Press.

Swoboda, B., & Foscht, T. (2014). International Small and Medium-Sized Enterprise. Germany: Springer Gabler.

Tambunan, T. (2012a). Usaha Mikro, Kecil dan Menengah di Indonesia: Isu-Isu Penting. Jakarta: LP3ES.

Tambunan, T. (2012b). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Indonesia Isu-isu Penting. Jakarta: LP3ES.

Wulandari, M. dwi, & Yunofri. (2016). Tinjauan Regional berdasarkan PDRB Kabupaten/Kota. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/48319-ID-tinjauan-regional-berdasarkan-pdrb-kabupatenkota-2011-2015-buku-2-pulau-jawa-bal.pdf

Yeni, Y. H., Luthan, E., Hastini, L. Y., & Primasari, A. (2014). Pemberdayaan Industri Kreatif Sektor Kerajinan di Sumatera Barat Melalui Entrepreneurial Marketing; Studi pada UMKM Bordir dan Sulam. Jurnal Aplikasi Manajemen, 12(3), 478491.




DOI: https://doi.org/10.30596/jimb.v20i1.2397

Refbacks



Creative Commons License
Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  

ISSN 1693-7619 (print) | ISSN 2580-4170 (online)

 

View My Stats