Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua terhadap Kepercayaan Diri Remaja

Nelyahardi Gutji, Hera Wahyuni, Laila Mufarricha, Dini Humairoh, Ayu Kusniah Sahputri, Fajar Maulana

Abstract


Interpersonal communication carried out by parents is one of the factors that support the growth of self-confidence in children. The purpose of this study was to find out how the pattern of parental interpersonal communication on adolescent self-confidence. This type of research used is descriptive research with a qualitative approach. The data collection method used in this research is the method of observation and interviews. The subjects in this study were 3 students of SMAN 11 Muaro Jambi and their parents. The results of this study indicate that interpersonal communication that is often done by parents and teenagers is very influential on the formation of adolescent self-confidence. Parents who always take the time to communicate with their children, can use the right communication style and can make children more open, which can build self-confidence in their children.

Keywords


Komunikasi interpersonal ; orang tua ; kepercayaan diri remaja

References


Amilia, R. D. 2014. Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dalam Berkomunikasi Dengan Komunikasi Interpersonal. Lampung : ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling). 5, (1), Tahun ke 3. Diambil dari http://jurnal.fkip.unila.ac.id/inde x.php/ALIB/article/view/3649 Diakses pada tanggal 20 Maret 2018

Amalia, MHD. Natsir (2017). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Dalam Keluarga Dengan Kenakan Remaja. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah [Online], Vol 5 (2), 154-162. Tersedia: http://kolokium.ppj.unp.ac.id/

Baharuddin. 2019. Pengaruh Komunikasi Orang Tua Terhadap Perilaku Anak Pada MIN I Lamno Desa Pante Keutapang Aceh Jaya. Jurnal Al-Ijtimaiyyah: Media Kajian Pengembangan Masyarakat Islam. 5, (1), 105-123.

DeVito, Joseph. A. (2016). The Interpersonal Communication Book (14th Ed.). England: Pearson Education

DeVito, J. A. 2011. Komunikasi antar manusia. Tanggerang Selatan: Karisma Publishing Group.

Junaidin, Hartono.R. 2020. Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua Terhadap Perkembangan Kognitif Anak. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi). Universitas Negeri Padang, Indonesia. 11, (1), 46-55. Tersedia : http://ejournal.unp.ac.id/index.php/psikologi/

Mufidah, H (2008). Komunikasi Antara Orang Tua Dengan Anak Dan Pengaruhnya Terhadap Perilaku Anak (Studi Kasus Di SMP Islam Al-Azhar 2 Pejaten Jakarta Selatan). Skripsi Sarjana pada Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Tidak diterbitkan.

Sugiyono. (2016). metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan r&d. bandung: pt alfabet.

Sugiyono. (2019). metode penelitian kuantitatif, kualitatif r&d. bandung: alfabeta.

Suoth, R.M., Ismanto, A.Y dan Bataha, Y. (2018). Hubungan Pola Komunikasi Keluarga Dengan Kepercayaan Diri Anak Usia Sekolah Di SD GMIM Lelema Kecamatan Tumpaan Kabupaten Minahasa Selatan. E-Journal Keperawatan (eKp). 6, (1), 1-6.

Pratama, H (2011). Pola Hubungan Komunikasi Interpersonal Antara Orang Tua Dengan Anak Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Anak (Studi Pada SDN 01 Pagi Cipulir Kebayoran Lama Jakarta). Skripsi Sarjana pada Fakultas Ilmu Dakwah Dan Ilmu Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Tidak diterbitkan.




DOI: https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v5i2.10403

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: jbcons@umsu.ac.id