Pemanfaatan E-Learning Pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19

Pipit Putri Hariani, Sri Ngayomi Yudha Wastuti

Abstract


This research is a qualitative descriptive study that examines the use of e-learning in accounting students in the morning 8A accounting study program in the distance learning conditions due to the impact of the co-19 pandemic. Data collection uses data reduction steps, data display and conclusion making using interview techniques through telephone connections and deepening through WhatsApp chat. The results obtained are the level of respondents' understanding of the use of e-learning as a distance learning media as a whole at a rate of 70%, the level of willingness to continue the use of e-learning as a whole is at 25% while the level of need for the presence of lecturers in real is as much as 100%

Keywords


Distance Learning; E-Learning; Pandemic Covid-19.

References


Agusta, I. (2003). Teknik Pengumpulan dan Analisis Data Kualitatif. Pusat Penelitian Sosial Ekonomi. Litbang Pertanian, Bogor, 27.

Dodi, N. (2016). Pentingnya guru untuk mempelajari psikologi pendidikan. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1).

Effendi, E., Mursilah, M., & Mujiono, M. (2018). Korelasi Tingkat Perhatian Orang Tua dan Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 10(1), 17-23.

Farisi, M. I. (2012). Konsep belajar jarak jauh dan aplikasinya. Orientasi Pengelola PJJ.

Munawaroh, I. (2005). Virtual Learning Dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Majalah Ilmiah Pembelajaran, (2), 220000.

Ranius, A. Y. (2013). Pemanfaatan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Matrik, 53-62.

Sahfitri, V., & Ulfa, M. (2015). Evaluasi Usability Sistem E-Learning sebagai Aplikasi Pendukung Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi Menggunakan USE Questionnaire. Jurnal Ilmiah MATRIK, 17(1), 53-66.

Saifuddin, M. F. (2018). E-learning dalam persepsi mahasiswa. Jurnal Varidika, 29(2), 102-109.

Setyawan, D. H. (2018). Pengertian Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. In www.zonareferensi.com.

Pendidikan Nasional, M. (2010). Undang Undang No 20 tahun 2003 tentang system pendidikan Nasional.

Soendari, T. (n.d.). Teknik_analisis_dt.kual.ppt_[Compatibility_Mode].

Sutanta, E. (2009). Konsep dan Implementasi E-learning. Yogyakarta: IST Akprind, 10-12.

Waryanto, N. H. (2006). Online Learning sebagai salah satu Inovasi Pembelajaran. Jurnal Phitagoras, 2(1).

Zakky. (2018). Pengertian Instrumen Penelitian Menurut Para Ahli (Arikunto, Sugiyono, dkk). In www.zonareferensi.com




DOI: https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v3i2.4656

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan

Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: jbcons@umsu.ac.id