Optimizing School Engagement for Students Through Group Counseling Services during a Pandemic: A Literature Review
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Afriani, D., Folastri, S., & Syahputra, Y. (2020). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di SMKN 59 Jakarta. Psychocentrum Review, 2(2), 98106. https://doi.org/10.26539/pcr.22356
Aklima, Y., Supriyanto, A., & Antara, U. (2020). Upaya Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok (pada Masa Pandemi Covid-19 di SMA Negeri 1 Muara Batu). Prosiding Pendidikan Profesi Guru Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Ahmad Dahlan, 919927.
Arifyanto, A. T., Silondae, D. P., & Darma, M. A. A. (2020). Implementasi Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Kemampuan Adversity Quotient Siswa Sekolah Menengah Pertama. Psychocentrum Review, 2(1), 3747.
Arlinkasari, F., & Akmal, S. Z. (2017). Hubungan antara School Engagement, Academic Self-Efficacy dan Academic Burnout pada Mahasiswa. Humanitas (Jurnal Psikologi), 1(2), 81. https://doi.org/10.28932/humanitas.v1i2.418
Bilge, F., Tuzgol Dost, M., & Cetin, B. (2014). Factors Affecting Burnout and School Engagement among High School Students: Study Habits, Self-Efficacy Beliefs, and Academic Success. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(5), 17211727.
Corey, G. (2013). Theory and Practice of Group Counseling (Ninth). Cengage Learning.
Dianasari, A., & Wijayanti, K. F. (2020). Upaya Meningkatkan Mmotivasi Belajar di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Konseling Kelompok dengan Strategi Self Management. HELPER: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 37(1), 711.
Dwistia, H., Purwanto, E., & Sunawan. (2016). Keefektifan Konseling Kelompok Dengan Strategi Self Management Dalam Meningkatkan Classroom Engagement Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 113118. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk
Edmawati, M. D. (2020). Strategi konseling kelompok dengan teknik CBT Berbasis daring untuk meningkatkan psychological well being siswa di tengah pandemi COVID-19. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 99106.
Febrilia, B. R. A., Nissa, I. C., Pujilestari, P., & Setyawati, D. U. (2020). Analisis Keterlibatan dan Respon Mahasiswa dalam Pembelajaran Daring Menggunakan Google Clasroom di Masa Pandemi Covid-19. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 175184.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59109.
Gibson, R. L., & Mitchell, M. H. (2011). Bimbingan dan Konseling. Pustaka Belajar.
Insani, D. R., & Savitri, J. (2020). Pengaruh Penghayatan Peers Support terhadap School Engagement Siswa Kelas X SMA X Bandung. PSYCHE: Jurnal Psikologi, 2(2), 1527.
Laudya, D., & Savitri, J. (2020). Pengaruh School Climate terhadap School Engagement pada Siswa SMA X Kota Bandung. Humanitas, 4(3), 239252.
Nadeak, B., & Juwita, C. P. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam menjaga tata kelola sekolah selama masa pandemi Covid-19. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(3), 207216.
Natawijaya, R. (2009). Konseling Kelompok; Konsep Dasar dan Pendekatan. Rizqi Press.
Ningsih, Safena, Yandri, H., Sasferi, N., & Juliawati, D. (2020). An Analysis of Junior High School Students Learning Stress Levels during the COVID-19 Outbreak: Review of Gender Differences. Psychocentrum Review, 2(2), 6976.
Ningsih, Sulia. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(2), 124132.
Putri, V. D. (2020). Layanan Bimbingan dan Konseling Daring Selama Masa Pandemi Covid-19. Coution: Journal of Counseling and Education, 1(2), 716.
Saputra, L. O. A. R., Suarni, W. O., & Aspin. (2017). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan School Engagement Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kontunaga. Jurnal BENING, 1(2), 5161.
Satyaninrum, I. R. (2019). Pengaruh school engagement, locus of control, dan social support terhadap resiliensi akademik remaja. TAZKIYA Journal of Psychology, 2(1), 120.
Siregar, S. W. (2018). Konsep Dasar Konseling Kelompok. HIKMAH, 12(1), 7897.
Skinner, E. A., & Pitzer, J. R. (2012). Developmental dynamics of student engagement, coping, and everyday resilience. In Handbook of research on student engagement (pp. 2144). Springer.
Sumantri, Y. O., Farid, M. S., & Rosita, T. (2018). Layanan Konseling Kelompok untuk Meningkatkan School Engagement pada Siswa Kelas VII di SMP Negeri 1 Cisarua. FOKUS, 1(3), 8293. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk
Verhoeven, M., Zijlstra, B. J. H., & Volman, M. (2021). Understanding school engagement: The role of contextual continuities and discontinuities in adolescents learner identities. Learning, Culture and Social Interaction, 28(September 2020), 100460. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100460
Wang, M. Te, Kiuru, N., Degol, J. L., & Salmela-Aro, K. (2018). Friends, academic achievement, and school engagement during adolescence: A social network approach to peer influence and selection effects. Learning and Instruction, 58(June), 148160. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.06.003
Zaharah, Z., Kirilova, G. I., & Windarti, A. (2020). Impact of corona virus outbreak towards teaching and learning activities in Indonesia. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(3), 269282.
DOI: https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v4i2.6057
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Kampus Utama
Jl. Kapten Muchtar Basri No.3, Glugur Darat II,Medan
Sumatera Utara-20238
E-mail: jbcons@umsu.ac.id