Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang UMKM Di Pusat Niaga Palopo Di Kota Palopo
Abstract
This research aims to determine the factors that influence the income of MSME traders at the Palopo Commercial Center in Palopo City. In this research, location, and trading hours are independent variables, while income is the dependent variable. This research uses quantitative research methods by collecting data through observation and distributing questionnaires to 100 respondents consisting of MSME traders at the Palopo Commercial Center. The analysis method uses multiple linear regression analyses. The data obtained was then processed and tested using the SPSS application program. The research results show that: 1) The location variable has no effect and is not significant on the income of MSME traders. 2) The trading hours variable has a significant influence on the income of MSME traders. 3) The variables of location and trading hours have a simultaneous effect. The coefficient of determination test (R2) shows a value of 0.246, meaning that the income variable can be explained by the independent variable at 24.6% and dependence is influenced by other factors not examined in this research.
Keywords
References
Alfian, A. (2023). Pengaruh Strategi Pemasaran Modal Usaha, Lokasi Usaha dan Perilaku Pelaku Usaha Terhadap Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) (Studi Pada UMKM Bidang Kuliner di Kecamatan Kemayoran Jakarta Pusat). In Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta.
Arsi, A. (2021). Langkah-Langkah Uji Validitas dan Realibilitas Instrumen dengan Menggunakan SPSS. Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Darul Dakwah Wal-Irsyad, 1–8.
Bahri, F. (2017). Pengaruh Modal, Lama Usaha, dan Jam Kerja terhadap Pendapatan Pedagang di Sekitar Pondok Pesantren Biharu Bahri’Asali Fadlaailir Rahmah di Desa Sananrejo Kecamatan Turen Kabupaten Malang. 1–16. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Basuki, A. T., & Prawoto, N. (2017). Analisis Regresi dalam Penelitian Ekonomi dan Bisnis. PT Rajagrafindo Persada, 1–239.
Bhirawa, W. T. (2020). Proses Pengolahan Data Dari Model Persamaan Regresi Dengan Menggunakan Statistical Product and Service Solution (SPSS). Jurnal Mitra Manajemen, 7(1), 71–83. http://journal.universitassuryadarma.ac.id/index.php/jmm/article/download/5 28/494
Christy, Y.-, Setiana, S.-, & Cintia, P.-. (2018). Pengaruh Komitmen Organisasional Dan Budaya Organisasi Terhadap Organizational Citizenship Behaviour. Jurnal Akuntansi Maranatha, 10(2), 199–211. https://doi.org/10.28932/jam.v10i2.1085
Damariyah. (2015). Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja, Lokasi Usaha dan Tingkat Pendidikan Terhadap Pendapatan Pedagang. Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Pekalongan.
Dunakhri, S. (2019). Uji Reliabilitas dan Normalitas Instrumen Kajian Literasi Keuangan. Prosding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar, 1–4.
Fadhlani, A., & Husaini. (2017). Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan. Visioner & Strategis, 6(Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan), 111–126. www.kompasiana.com
Ferdian, A. (2021). Analisis Faktor-Faktor Sosial Ekonomi Terhadap Pendapatan Usaha Tani Padi Ladang Dalam Perspektif Ekonomi Islam. In Skripsi. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Goso, & Bachri, S. (2015). Implementasi Pemberdayaan Usaha Ekonomi Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Manajemen, 02(01), 1–10.
Hiyah, S., Sapar, & Suhardi. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Kaki Lima Pada Pusat Niaga Palopo (PNP) Di Kota Palopo. Universitas Muhammadiyah Palopo, 1–11.
Isnaeni, M. (2014). Pengauh Iklim Etiak Terhadap Profesional Judgment dengan Komitmen Organisasi sebagai Variabel Intervening. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Janti, S. (2014). Analisis Validitas dan Reliabilitas dengan Skala Likert Terhadap Pengembangan SI/TI dalam Penentuan Pengambilan Keputusan Penerapan Strategic Planning Pada Industri Garmen. Prosiding Seminar Nasional Aplikasi Sains & Teknologi (SNAST), 155–160.
Junaidi, J. (2017). Pelatihan Manajemen Keuangan sebagai Upaya Peningkatan Daya Saing UMKM dalam Menghadapi MEA di Kecamatan Tomoni Kabupaten Luwu Timur. RESONA : Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 1(1), 46–51. https://doi.org/10.35906/jipm01.v1i1.238
Laili, H. (2015). Pengaruh Penggunaan Strategi Giving Question And Getting Answer Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Palapa, 3(2), 143– 162.
Mithaswari, I. A. D., & Wenagama, I. W. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang di Pasar Seni Guwang. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan, 7(2), 294–323. https://ojs.unud.ac.id/index.php/eep/article/view/37535/23316
Mokalu, F. O., & Tumbel, A. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Distribusi terhadap Volume Penjualan Roti Jordan CV. Minahasa Mantap Perkasa. Jurnal Emba, 3(1), 254–265. ttps://www.neliti.com/publications/2452/pengaruh-kualitas-produk-harga-dan-distribusi-terhadap-volume-penjualan-roti-jor
Natoen, A., Sopiyan, Satriawan, I., & Periansya. (2018). Faktor - Faktor Demografi Yang Berdampak Terhadap Kepatuhan WP Badan (UMKM) Di Kota Palembang. Jurnal Riset Terapan Akuntansi, 2(2), 101–115.
Nisa, A. F. (2020). Korelasi Pendapatan dengan Pemilihan Jumlah Angsuran Talangan Haji Pada Anggota Koperasi Syari’ah IHYA Kudus. In IAIN KUDUS.
Nurlaila, H. (2017). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Kaki Lima di Kota Kuala Simpang. Jurnal Samudra Ekonomika, 1(1), 72–86.
Pratama, R. (2018). Pengaruh Modal, Lokasi Dan Jenis Dagangan Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar. Jurnal Mitra Manajemen, 2(3), 239–251. https://doi.org/10.52160/ejmm.v2i3.97
Prihatminingtyas, B. (2019). Pengaruh Modal, Lama Usaha, Jam Kerja, dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Pedagang di Pasar Ladungsari. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akutansi, 7(2), 147–154.
Tjoeng, S. C., & Indriyani, R. (2014). Pengaruh Perceived Organizational Support Terhadap Corporate Enterpreneurship pada Perusahaan Keluarga di Jawa Timur. Jurnal Agora, 2(1), 1–8.
Wahyono, B. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang di Pasar Bantul Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(4), 388–399. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/ekonomi/article/view/7163
Wahyunti, S. (2020). Peran Strategis UMKM Dalam Menopang Perekonomian Indonesia di Tengah Pandemi Covid 19. Institut Agama Islam Muhammadiyah Bima, 3(2), 280–302.
DOI: https://doi.org/10.30596/ekonomikawan.v24i1.20231
View My Stats